Vuokraus, Siltasaarenkatu 12, Antilooppi Oy

HEL 2019-007400
More recent handlings
§ 169

Tilojen vuokraaminen Antilooppi Ky:ltä Kruunusillat-hankkeen projektitoimistoa varten

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan toimitilavuokraus-yksikön päällikön vuokramaan osoitteessa Siltasaarenkatu 12 sijaitsevan huoneistoalaltaan yhteensä 1404 m² suuruiset tilat Antilooppi Ky:ltä seitsemäksi (7) vuodeksi Kruununsillat-hankkeen käyttöön siten, että pääoman ja ylläpidon sisältämä kokonaisvuokra arvonlisäverottomana on 33 696 euroa/kk eli 24,00 euroa/m²/kk. Vuokra-aika alkaa 1.3.2020 päättyen 30.2.2027. Vuokraus solmitaan liitteenä olevan vuokrasopimusluonnoksen ja vastuunjakotaulukon mukaisin ehdoin.

Lisäksi kansliapäällikkö päättää oikeuttaa toimitilavuokraus-yksikön päällikön tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Kruunusillat-hankkeessa toteutetaan raitiotieyhteys Laajasalosta keskustaan Kaivokadulle. Hanke toteutetaan allianssin ja kokonaisurakan yhdistelmänä ja samassa yhteydessä toteutetaan huomattavassa määrin myös Hakaniemen alueen katurakentamista alueen kehittyessä.

Allianssi on urakkamuoto, jossa tilaaja, suunnittelija ja rakentaja vastaavat yhteistyössä hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Normaalisti useassa vaiheessa tapahtuva suunnittelu ja rakentaminen tiivistetään ajallisesti. Tämä tarkoittaa, että osapuolten välinen tiedonkulun tulee olla saumatonta. Tätä varten allianssitoteutuksissa on yleisesti käytetty hankkeen johtamiseen ns. Bigroom-konseptia, jossa kaikki osapuolet tuodaan samaan tilaan työskentelemään.

Kruunusillat-hankkeen lisäksi samalla ryhmittymällä on suunniteltu toteutettavan samassa yhteydessä myös hankkeeseen kuulumattomia kadunrakentamistöitä, jotka ovat aikataulu- ja muista syistä perusteltuja sisällyttää samaan kokonaisuuteen muun muassa Hakaniemessä ja Kaivokadulla keskustassa.

Tämän kokonaisuuden suunnitteluun ja rakentamisen johtamiseen tarvitaan arviolta noin 120 hengen työtilat. Työtilojen tulee sijaita mahdollisimman lähellä työn painopistettä sekä hyvien liikenneyhteyksien varrella. Sijainti etäämmällä työmaasta aiheuttaa huomattavia ylimääräisiä aikakustannuksia siirtymisestä työmaan ja projektitilan välillä. Työnaikaisen liikenteen toimivuuden suhteen Hakaniemi ja Kaivokatu keskustassa ovat haastavimmat työkohteet, jolloin rakentamisen johtaminen on tehokkainta lähellä näitä alueita.

Tiloja tarvitaan viimeistään keväällä 2020 ja tarve jatkuu arviolta ainakin vuoden 2026 loppuun.

Kaupungin omasta tilakannasta ei löydy työmaan läheisyydessä sijaitsevia ja tiloille asetetut ominaisuudet täyttäviä tarkoitukseen soveltuvia tiloja. Alueen toimistotilatarjontaa on kartoitettu ottaen huomioon hankkeen tilantarve sekä kesto ja ajoitus.

Parhaiten tilatarve on arvioitu täytettävän Antilooppi Ky:n tarjoamilla yhteensä 1404 m² toimistotiloilla osoitteessa Siltasaarenkatu 12. Tilojen pääoman ja ylläpidon sisältämäksi arvonlisäverottomaksi kokonaisvuokraksi on neuvoteltu 33 696 euroa/kk eli 24,00 euroa/m²/kk. Neuvoteltu kokonaisvuokra sisältää vuokranantajan tiloihin kustannuksellaan toteuttamat muutostyöt, joiden arvoksi on arvioitu 351 000 euroa.

Tilat on tarkoitus vuokrata seitsemän vuoden määräajaksi siten, että vuokra-aika alkaa 1.3.2020 ja päättyy 30.2.2027. Vuokrasopimus on vuokrasopimusluonnoksen ehtojen mukaisesti mahdollista päättää määräaikaa aikaisemmin maksamalla 12 kuukauden kokonaisvuokraa ja tiloihin tehtyjen muutostöiden poistamatonta osuutta vastaavan suuruinen korvaus vuokranantajalle.

Tilojen pääomitettu vuokra seitsemän vuoden määräajalle on kaupunkiympäristön toimialan ilmoituksen mukaan 1 841 742 euroa.

This decision was published on 13.09.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Ville Vastamäki, hankepäällikkö, puhelin: 09 310 25902

ville.vastamaki@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Attachments

1. Vuokrasopimusluonnos

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.