Sopimus International House Helsinki -palvelun järjestämisestä
Sopimus International House Helsinki -palvelukokonaisuuden tuottamisesta
Päätös
Kansliapäällikkö päätti, että Helsingin kaupunki sitoutuu International House Helsinki -palvelukokonaisuuden tuottamiseen ja palvelusta syntyvien kustannusten jakamiseen liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti Espoon ja Vantaan kaupunkien, Väestörekisterikeskuksen, Uudenmaan maistraatin, Kansaneläkelaitoksen, Verohallinnon, Maahanmuuttoviraston, Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston ja Eläketurvakeskuksen kanssa.
Kukin sopimuksen osapuoli vastaa lähtökohtaisesti omista toimintamenoistaan. Toiminnan järjestämisestä aiheutuvat toimitilakulut ja investoinnit jyvitetään sopijapuolten kesken sopimuksessa sovitun kustannustenjakosuhteen mukaisesti.
Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa elinkeinojohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja hyväksymään siihen liittyvät laskut.
Päätöksen perustelut
International House Helsinki (IHH) palvelee ulkomaalaisasiakkaita keskeisissä maahanmuuttoon ja työmarkkinoille sijoittumiseen liittyvissä viranomaisasioissa sekä tarjoaa neuvonta- ja ohjauspalveluita samassa palvelupisteessä. International House Helsinki palvelee lisäksi yrityksiä ja työnantajia ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä. IHH-palvelupiste sijaitsee osoitteessa Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki.
International House Helsinki -palvelu on suunnattu kaikille hiljattain pääkaupunkiseudulle muuttaneille ulkomaalaistaustaisille henkilöille. Palvelun pääkohderyhmän muodostavat henkilöt, jotka saapuvat maahan työ- tai yrittäjyysperusteisesti tai joilla on valmiudet työllistyä avoimille työmarkkinoille ilman laaja-alaisia tukitoimenpiteitä.
International House Helsinki -palvelu tukee Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 toteuttamista. Kaupunkistrategian mukaisesti Helsinki palvelee kansainvälisesti orientoituneena metropolina myös muualta tulevia, ja työperäistä maahanmuuttoa ja sen osuutta kokonaismaahanmuutossa pyritään kasvattamaan.
Sopimuksella Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien, Väestörekisterikeskuksen, Uudenmaan maistraatin, Kansaneläkelaitoksen, Verohallinnon, Maahanmuuttoviraston, Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston ja Eläketurvakeskuksen kesken sovitaan palvelukokonaisuuden tuottamisesta sekä palvelusta syntyvien kustannusten jakamisesta. Sopimuskumppanien yhteisesti niin sopiessa voidaan IHH-palvelun tuottamiseen kytkeä edellä mainittujen tahojen lisäksi myös muita palveluntuottajia.
International House Helsinki -toiminta käynnistyi Lintulahdenkuja 2:ssa huhtikuussa 2019. Tilan päävuokralainen, Väestörekisterikeskus, vahvisti toimitilaan liittyvät investointi- ja toimintakustannukset elokuussa 2019, minkä takia sopimus tulee voimaan takautuvasti (1.4.2019 lukien). Sopimus on voimassa toistaiseksi voimassa olevana. Sopijapuoli voi irtisanoa sopimuksen päättymään kahdentoista (12) kuukauden irtisanomisajalla. Irtisanominen tulee tehdä kirjallisesti sopimuksen osapuolille. Sopimusta voidaan muuttaa osapuolten kirjallisesti niin sopiessa.
Sopijapuolten tehtävät ja velvollisuudet määräytyvät kullekin toimijalle lainsäädännössä (viranomaiset) tai muulla tavoin (Helsingin ja Espoon kaupungit) määriteltyjen tehtävien mukaisesti siten, että kukin osapuoli vastaa omasta toiminnastaan.
Kukin sopijapuoli vastaa lähtökohtaisesti omista toimintamenoistaan. Toimitilan kustannuksista vastaa Väestörekisterikeskus (1.1.2020 alkaen Digi- ja väestötietovirasto). Toiminnan järjestämisestä aiheutuvat toimitilakulut ja investoinnit jyvitetään osapuolten kesken sopimuksessa sovitun kustannustenjakosuhteen mukaisesti. Mikäli esimerkiksi sopijapuolten määrä muuttuu, kustannustenjakosuhde tarkistetaan vastaamaan muutosta. Väestörekisterikeskus laskuttaa (1.1.2020 alkaen Digi- ja väestötietovirasto) kultakin sopijapuolelta käyttöoikeusmaksun kaksi kertaa vuodessa, kuuden kuukauden välein. Vuonna 2019 laskutuskaudet ovat 3.4.–31.8.2019 ja 1.9.–31.12.2019.
Helsingin kaupungin elinkeino-osasto vastaa International House Helsinki -palvelun ja siihen liittyvän viestinnän koordinaatiosta. Palvelukokonaisuuden tuottamiseen osallistuu lisäksi viestintäosaston maahanmuuttoneuvonta (Helsinki-info).
Helsingin kaupungin osuus toimintakuluista ja investoinneista sekä koordinoivan henkilöstön palkkakustannukset maksetaan aikavälillä 1.4.–31.12.2019 International House Helsinki -toiminnan vakiinnuttamiseen myönnetystä kaupunginhallituksen erillismäärärahasta. Toiminnan rahoitussuunnitelmasta 1.1.2020 jälkeiselle ajalle neuvotellaan työ- ja elinkeinoministeriön kanssa ja päätetään vuoden 2019 loppuun mennessä. Maahanmuuttoneuvojien palkkakustannuksista vastaa viestintäosaston osallisuus- ja neuvontayksikkö.
This decision was published on 22.10.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Elina Nurmi, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36400
Nina Pakarinen, projektiasiantuntija, puhelin: 09 310 25159