Asemakaava ja asemakaavan muutos nro 12759, Malminkartanonhuippu

HEL 2019-010759
More recent handlings
Case 6. / 19 §

Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle, Malminkartanonhuippu, tarkistettu asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 12759) (sisältää liikennesuunnitelman)

Urban Environment Committee

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 17.1.2023 päivätyn asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12759 hyväksymistä liitteen numero 3 mukaisesti. Asemakaava koskee 33. kaupunginosan (Kaarela, Malminkartano, Honkasuo) katu-, lähivirkistys-, urheilu- ja virkistyspalvelujen alueita ja asemakaavan muutos koskee 33. kaupunginosan (Kaarela, Malminkartano, Honkasuo) lähivirkistysalueita.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Anna Böhling ja tiimipäällikkö Suvi Tyynilä. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaava ja asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Malminkartanonhuippua ympäristöineen Kaarelan kaupunginosassa Malminkartanon ja Honkasuon osa-alueilla. Suunnittelualue on pääosin asemakaavoittamatonta aluetta. Kaavaratkaisu mahdollistaa Malminkartanonhuipun alueen kehittämisen lähivirkistyksen ja urheilu- ja virkistyspalveluiden tarpeisiin luontoarvot huomioiden ja turvaten seudullisestikin merkittävän ekologisen yhteyden säilyminen.

Tavoitteena on, että Malminkartanonhuipun alueella mahdollistetaan monipuolinen ja aktiivinen virkistyskäyttö ja siihen liittyvät palvelut samalla turvaten alueen luontoarvot.

Alueelle on suunniteltu uusia virkistyspalveluita, kuten ulkoilureittejä ja laajempi ulkokuntoilupaikka sekä rakennusala (600 k-m2), joka mahdollistaa muun muassa kahvila- ja ravintolapalvelut. Virkistyspalveluita on keskitetty erityisesti Malminkartanonhuipun itäreunalle, jolloin arvokkaimpia luontoalueita on säilytetty.

Kaavan yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7232), jonka mukaan Naapurinpellontien pohjoisosan pyöräilyn yhteyksiä parannetaan ja kuorma-autojen pysäköintipaikka on siirretty etelämmäksi.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että kaavassa varataan tilaa virkistys- ja luontoalueille, edistetään matalan kynnyksen liikkumista ja tarjotaan edellytykset hyvälle kaupunkielämälle ja ihmisten kohtaamiselle. Lisäksi kaavaratkaisu turvaa ekologisten yhteyksien jatkuvuuden ja parantaa viheralueiden saavutettavuutta ja viihtyisyyttä. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Kaava-alue on pääosin asemakaavoittamatonta aluetta. Alue on merkittävä viheralueiden ja viheryhteyksien solmukohta. Alueella on maisemoitu täyttömäki, jolla on muun muassa rakennettuja ulkoilureittejä, kuntoportaat ja näköalatasanne. Muu suunnittelualue on pääosin virkistyskäytössä olevaa metsää. Alue on osa Helsingin metsä- ja puustoista verkostoa sekä liito-oravaverkostoa. Alueella on arvokkaita luontokohteita. Kaava-alue rajautuu länsipuoleltaan Konalan teollisuusalueeseen, pohjoispuoleltaan Honkasuon uuteen asuinalueeseen ja itäpuoleltaan Naapurinpellontiehen ja tulevaan Pihkatien asuinalueeseen.

Suunnittelualueesta pääosa on asemakaavoittamatonta aluetta. Suunnittelualueen eteläosassa on voimassa asemakaava vuodelta 1986 ja suunnittelualueen pohjoisosassa on voimassa asemakaava vuodelta 2015. Asemakaavoissa alue on osoitettu lähivirkistysalueeksi.

Helsingin kaupunki omistaa koko kaava-alueen. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti:

Pysäköintialueen rakentaminen 400 000–500 000 euroa. Arvio sisältää pysäköintialueen kuivatuksen ja valaistuksen.

Korkeapaineisen maakaasun siirtojohdon johtosiirron kustannusarvio on noin 1,5 miljoonaa euroa. Arvio on 0,5 miljoonaa euroa suurempi kuin Pihkatien asemakaavan muutoksen nro 12960 yhdyskuntataloudellisten vaikutusten kustannusarviossa esitetty. Muutos johtuu putkisiirron laajuuden muutoksesta Neulastien ja Tuulenpesäntien välillä.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Gasgrid Finland Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
  • kaupunginkanslia

Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat alueelle esitettyjen toimintojen kytkemisestä yleiseen vesihuoltoverkostoon ja pysäköintialueen sekä kuntoilupisteen sijaintiin. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että vesihuoltoa vaativat toiminnot on sijoitettu olemassa olevan vesihuoltoverkoston läheisyyteen ja pysäköintialueen sekä kuntoilupisteen tarkempaa sijoittelua on suunniteltu yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa.

Mielipiteet

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmistelu-aineistosta kohdistuivat alueen luontoarvoihin, alueen merkitykseen liikuntakäytössä, Kehä II varaukseen ja vaikutuksiin Hankasuontien alueelle. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että alueen luontoarvojen huomioiminen on ollut kaavan yhtenä lähtökohtana, alueen merkitys liikuntakäytössä on tunnistettu, Kehä II:n poistunutta varausta ei ole kaavassa ja kaavan vaikutuksia on arvioitu kaava-alueen ympäristöön. Kirjallisia mielipiteitä saapui 8 kpl.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 3.1.– 7.2.2022

Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla. Kaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta on lähetetty kirje Vantaan kaupungille, joka rajoittuu asemakaava-alueeseen.

Kaavaehdotuksesta tehtiin 2 muistutusta. Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat Naapurinpellontiellä etelämmäksi siirrettyihin kuorma-autojen pysäköinnin aluevarauksiin ja luontoarvojen säilymiseen.

Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat voimajohtoalueen käyttöoikeuksiin ja vesihuoltoverkostoon. Lisäksi korostettiin alueen merkitystä ylikunnallisen virkistys- ja urheilupalveluiden verkoston osana.

Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:

  • Helen Sähköverkko Oy
  • Vantaan Energia Sähköverkot Oy
  • Espoon kaupunki
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)

Lisäksi seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala / liikuntapalvelut, joka ilmoitti myös, että suunnittelua ja valmistelua on tehty yhteistyössä.

Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen

Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.

Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 23.11.2022 § 63

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 18.11.2021 § 54

10.11.2021 Käsitelty

Close

This decision was published on 23.01.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Anna Böhling, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37211

anna.bohling@hel.fi

Suvi Tyynilä, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37264

suvi.tyynila@hel.fi

Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37433

taina.toivanen@hel.fi

Jarkko Nyman, insinööri, puhelin: 09 310 37094

jarkko.nyman@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.