Määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen, Satusepeli Oy

HEL 2019-013362
More recent handlings
Case 14. / 248 §

Satusepeli Oy, uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa liittyen Satusepeli Oy:lle annetun uhkasakolla tehostetun määräyksen noudattamatta jättämiseen.

Päätökseen velvoitettu

Satusepeli Oy

Urpiaisentie 1 A, 01450 VANTAA.
Y-tunnus 0993899-4

Tuomitseminen perusteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätös § 142, 24.6.2020. Päätös asetettiin voimaan muutoksenhausta huolimatta. Satusepeli Oy on valittanut asettamispäätöksestä ja sen täytäntöönpanosta Helsingin hallinto-oikeuteen (Dnro 21541/03.04.04.04.19/2020). Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt valittajan vaatimuksen täytäntöönpanon keskeyttämisestä välipäätöksellä 15.9.2020.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto tuomitsee Satusepeli Oy:lle asetetun uhkasakon maksettavaksi asetettua pienempänä siten, että uhkasakosta tuomitaan maksettavaksi 15
000 euroa.

Tausta

Helsingin kaupungin ympäristö- ja lupajaosto on määrännyt 24.6.2020 Satusepeli Oy:n poistamaan sekalaiset maa-ainesjätekasat Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilta 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista ja toimittamaan jätteiden luovuttamisesta jätteen siirtoasiakirjan ja vastaanottokuitin kopiot ympäristöseuranta- ja – valvontayksikölle 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa velvoitteen noudattamisen tehosteeksi 50 000,00 (viisikymmentä tuhatta) euron uhkasakon. Päätös annettiin noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Haastemies antoi päätöksen tiedoksi Satusepeli Oy:lle 12.8.2020. Määräystä on siten tullut noudattaa viimeistään 11.9.2020.

Asetetun velvoitteen noudattamiseksi ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö teki kiinteistölle tarkastuskäynnin 14.9.2020. Tarkastuksella todettiin, että sekalaiset maa-ainesjätekasat ovat edelleen tonteilla eikä Satusepeli Oy ole noudattanut sille asetettua määräystä uhkasakolla asetettuna.

Helsingin kaupungin ympäristöseuranta- ja –valvontayksikkö kuuli Satusepeli Oy:tä 17.09.2020 päivätyllä asiakirjalla erityisesti siitä, miksi määräystä ei oltu noudatettu sekä uhkasakon mahdollisesta tuomitsemisesta sekä muista asiaan liittyvistä seikoista.

Satusepeli Oy:n asianajaja soitti ympäristötarkastaja Carita Kupariselle 29.09.2020 ja kertoi, että Satusepeli Oy tarvitsee lisää aikaa velvoitteen suorittamiseen. Asianajajan mukaan Satusepeli Oy:llä on käytettävissä kalustoa maa-ainesjätekasojen siirtämiseen, mutta että heillä ei ole varaa jätteenkäsittelymaksuihin. Puhelinkeskustelussa Carita Kuparinen pyysi Satusepeli Oy:n asianajajalta samat tiedot kirjallisessa kuulemiskirjeen vastineessa.

Satusepeli Oy toimitti vastineen 29.09.2020. Vastineen mukaan Kivi & Hovi Oy –niminen yritys on tilannut Satusepeli Oy:ltä maa-aineksen kuljetustyön kohteista Ranckenintie 9 ja 11 keväällä 2019. Kivi & Hovi Oy:n edustaja on reklamoinut Satusepeli Oy:n laskun, jonka jälkeen Satusepeli Oy on palauttanut maa-aineksen Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteille.

Satusepeli Oy:n kuormakirjan mukaan maa-aines on noudettu osoitteesta Virtarannankatu 17.

Satusepeli Oy selventää vastineessaan, että Ranckenintie ja Virtarannankatu ovat samansuuntaisia katuja, poiskuljetettu maa-aines on sijainnut em. katujen välissä sijainneella alueella. Ilmeisesti käynti alueelle on ollut helpompaa Virtarannankadun kautta. Kyse on siis ollut samasta paikasta/kohteesta.

Helsingin kaupungin alueidenkäyttöyksikölle 23.9.2019 lähetetyssä sähköpostissa Satusepeli Oy:n edustaja ilmoitti, että maa-ainekset ei välttämättä ole alkuperäisesti Ranckenintien tonteilta, vaan ne on mahdollisesti tuotu paikalle muusta osoitteesta.

Satusepeli Oy:n vastineen mukaan yrityksen liiketoiminta perustuu pääosin hiekoitussoran myyntiin. Viime talvena hiekoitussoran kysyntä oli heikkoa. Myös koronaviruspandemia on heikentänyt Satusepeli Oy:n taloudellisia toimintaedellytyksiä ja maksukykyä. Uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi voi johtaa Satusepeli Oy:n liiketoiminnan ja 5-10 työsuhteen päättymiseen.

Vastineen 29.9.2020 mukaan Satusepeli Oy on valmis siirtämään/kuljettamaan maa-ainekset pois Ranckenintie 9 ja 11 tonteilta. Satusepeli Oy:llä ei ole varaa ottaa riskiä uhkasakon määräämisestä maksettavaksi.

Vastineen mukaan Satusepeli Oy:llä on kyky omalla kustannuksellaan seuloa maa-aineksia paikan päällä ja sen jälkeen omalla kustannuksellaan kuljettaa maa-ainekset pois Ranckenintie 9 ja 11 tonteilta. Satusepeli Oy:n edustajan arvio on, että maa-aineksen seulonta paikan päällä kestää 1-2 päivää, jonka jälkeen se on kuljetettavissa pois.

Vastineen mukaan Satusepeli Oy:n kannalta ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että Satusepeli Oy ei kykene suoriutumaan maa-ainesten käsittelymaksuista, kun maa-ainekset kuljetettaisiin asianmukaisiin vastaanotto/-käsittelylaitoksiin. Satusepeli Oy ehdottaa vastineessaan, että kaupunki osoittaisi maa-ainesjätekasoille vastaanottopaikan tai ottaisi vastattavakseen jätteidenkäsittely- ja vastaanottokulut tai esittäisi muuta vaihtoehtoa, jottei uhkasakkoa tuomittaisi maksettavaksi.

12.10.2020 tehdyllä tarkastuksella kävi ilmi, että Satusepeli ei ole poistanut Ranckenintie 9 ja Ranckenitie 11 kiinteistöiltä sekalaisia maa-ainesjätekasoja.

15.10.2020 tarkastuksella kävi ilmi, että Ranckenintie 11 tontilta on siirretty pois osa sekalaisista maa-ainesjätekasoista.

19.10.2020 tonteille tehtiin uusi tarkastus. Paikalla oli tarkastushetkellä traktori lastaamassa maa-ainesjätekasoja sepeli.fi -merkittyyn kasettikuorma-autoon. Ranckenintie 11 tontilla on yhä sekalaisia maa-ainesjätekasoja. Ranckenintie 9 tontilta kasoja ei oltu poistettu.

21.10.2020 päivän tarkastuksella kävi ilmi, että Satusepeli Oy on poistanut kiinteistöiltä lisää maa-ainesjätekasoja. Ranckenintie 11 tontilla on yksi matala maa-aineskasa jäljellä, Ranckenintie 9 tontilla maa-ainesjätekasoja on jäljellä enemmän. Kokonaisuudessaan jäljellä on arviolta 50-100 kuutiota maa-ainesjätekasoja.

4.11.2020 tarkastuksella kävi ilmi, että Satusepeli Oy on poistanut kiinteistöiltä loput maa-ainesjätekasat. Satusepeli Oy ei ole toimittanut Helsingin kaupungin ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle siirtoasiakirjoja tai dokumentteja siirtoihin liittyen.

Sähköpostissa 17.11.2020 ympäristötarkastaja Carita Kupariselle Satusepeli Oy/ ********** ilmoitti, että Satusepeli Oy on siirtänyt maa-ainesjätekasat toiseen paikkaan.

Satusepeli Oy:n tuorein tilinpäätösraportti on päivätty 30.9.2018. Satusepeli Oy:n liikevaihto oli 3,584 miljoonaa euroa ja on siten toimialallaan selvästi keskimääräistä suurempi. Viime tilikaudella liikevaihto laski -30,2%, Satusepeli Oy teki kuitenkin voittoa, liikevoittoprosentti oli 1,8. Satusepeli Oy:n omavaraisuusaste oli erittäin hyvä (51%). Satusepeli Oy:n uusimman tilikauden 01.10.2018 - 31.03.2020 tilipäätösraporttia ei ollut saatavilla Suomen Asiakastieto Oy:n järjestelmässä 12.10.2020.

Satusepeli Oy:n maksukäytös on hyvä, perintäluokitus on PL1, erinomainen ja konkurssiriski pieni KL2. Riskiluokka on PL4, suuri. Aiemmin vuonna 2020 riskiluokka oli RL3, kohtalainen riski. Satusepeli Oy:ltä ei löytynyt maksuhäiriöitä eikä luottotietomerkintöjä Asiakastieto Oy:n järjestelmästä 12.10.2020.

Perustelut

Uhkasakkolain (1113/1990) 10 :n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on olennaiselta osalta noudatettu tai velvoitetun maksukyky on merkittävästi alentunut taikka uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy.

Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista taikka teettämis- tai keskeyttämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.

Tarkastusten 12.10.2020, 15.10.2020, 19.10.2020, 21.10.2020 ja 4.11.2020 perusteella Satusepeli Oy on noudattanut osittain ympäristö- ja lupajaoston asettamaa päävelvoitetta, jossa Satusepeli Oy määrättiin poistamaan sekalaiset maa-ainesjätekasat Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilta ja toimittamaan jätteiden luovuttamisesta jätteen siirtoasiakirjan ja vastaanottokuitin kopiot ympäristöseuranta- ja - valvontayksikölle viimeistään 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.

Satusepeli Oy on noudattanut osittain sille asetettua määräystä siten, että maa-ainesjätekasat on siirretty pois Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilta, mutta siirroista ei ole toimitettu siirtoasiakirjoja tai muita asiakirjoja ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle. Siirtoasiakirjoilla ja muilla maa-ainesjätekasojen kuljetukseen liittyvillä asiakirjoilla varmistetaan, että maa-ainesjätekasat on toimitettu asianmukaiseen vastaanottopaikkaan.

Asiassa ei ole ilmennyt, että Satusepeli Oy:n taloudellinen tilanne olisi merkittävästi heikentynyt siitä, mitä se on ollut uhkasakon asettamista koskevaa päätöstä tehdessä. Uhkasakon sopivaa määrää arvioitaessa otetaan velvoitetun maksukyvyn ohella huomioon myös se, että uhkasakko toimisi riittävänä tehosteena velvoitteen täyttämiseksi.

Koska koko velvoitetta ei ole noudatettu asetettuun määräaikaan mennessä, eikä velvoitetun maksukykyä voida pitää merkittävästi alentuneena, uhkasakko voidaan tuomita maksettavaksi osittain.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristö- ja lupajaoston päätös 24.6.2020 (142 §)
Tarkastuspöytäkirja 14.9.2020
Kuulemiskirje 17.9.2020
Helsingin hallinto-oikeuden välipäätös 15.9.2020

Tiedoksiantotapa

Päätös toimitetaan velvoitetulle todisteellisesti. Päätöksen ohessa toimitetaan tilisiirtolomake uhkasakon maksua varten.

Sovelletut oikeusohjeet

Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 10, 11, 22, 23 ja 24 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 24.06.2020 § 142

30.01.2020 Ehdotuksen mukaan

Close

This decision was published on 08.12.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Carita Kuparinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 25927

carita.kuparinen@hel.fi

Attachments

1. Helsingin hallinto-oikeuden välipäätös 15.9.2020
The attachment will not be published on the internet.
2. Satusepeli Ranckenintie kuuleminen ja tarkastuspöytäkirja 17.9.2020_skannattu allekirjoitettu
The attachment will not be published on the internet.
3. Vastine, Satusepeli Oy, 29.9.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.