Määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen, Satusepeli Oy
Määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Satusepeli Oy:lle
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa liittyen Satusepeli Oy:n luvattomaan toimintaan osoitteissa Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11.
Päätökseen velvoitettu
Satusepeli Oy ********** Urpiaisentie 1 A, 01450 VANTAA.
Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu
Ympäristö- ja lupajaosto päättää jättää tuomitsematta Satusepeli Oy:lle 30.01.2020 asetetun uhkasakon ja määrää uudelleen Satusepeli Oy:tä poistamaan sekalaiset maa-ainesjätekasat Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilta ja toimittamaan jätteiden luovuttamisesta jätteen siirtoasiakirjan ja vastaanottokuitin kopiot ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle viimeistään 30 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista.
Ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 50 000,00 (viisikymmentä tuhatta) euron uhkasakon.
Asian vireilletulo, tausta ja käsittely
Naapuruston asukkaat ilmoittivat Helsingin kaupungin maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -yksikköön 26.8.2019 että osoitteisiin Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 on läjitetty sekalaisia maa-ainesjätekasoja. Satusepeli Oy ********** on 9.9.2019 päivätyssä sähköpostiviestissä Helsingin kaupungin alueidenkäyttöön ilmoittanut, että maa-aineskasat on tuotu Ranckenintielle Satusepeli Oy:n omalta tontilta. Helsingin kaupungin alueidenkäyttö –yksikkö kehotti Satusepeli Oy:tä poistamaan sekalaiset maa-ainesjätekasat tonteilta 16.9.2019 mennessä. Satusepeli Oy ********** ei noudattanut kehotusta.
Naapuruston asukkaat ilmoittivat maa-aineskasoista Helsingin kaupungin ympäristöpalveluille 7.11.2019. Naapuruston ilmoitusten perusteella Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut teki Ranckenintie 9:n ja Ranckenintie 11:n tonteilla tarkastuksen 13.11.2019, jossa todettiin, että tonteilla on useita jätekasoja, joissa on sekalaisia maa- ja kiviaineskasoja, joihin on sekoittunut rakennus- ja purkujätettä.
Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut kuuli Satusepeli Oy:tä 14.11.2019 päivätyllä kirjeellä kuormien viemisestä Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteille ilman Helsingin kaupungin kirjallista lupaa ja jätelain vastaisesti sekä mahdollisesti annettavista ympäristölautakunnan määräyksistä ja määräysten tehosteiksi mahdollisesti asetettavista uhkasakoista. Myös ympäristönsuojeluyksikkö kehotti poistamaan jätekasat. Satusepeli Oy ei toimittanut määräaikaan mennessä vastinetta.
Kuulemisen jälkeen Helsingin kaupungin ympäristö- ja lupajaosto antoi Satusepeli Oy:lle 30.01.2020 määräyksen poistamaan kiinteistöllä olevat sekalaiset maa-ainesjätekasat 29.02.2020 mennessä uhkasakolla asetettuna. Uhkasakkoa ei kuitenkaan voi tuomita maksettavaksi, koska päätös saatiin annettua velvoitetulle tiedoksi vasta asetetun määräajan jälkeen. Velvoitettu ei siten ollut voinut tosiasiallisesti noudattaa annettua määräystä.
Helsingin kaupungin ympäristöseuranta- ja –valvontayksikkö kuuli Satusepeli Oy:tä 20.3.2020 päivätyllä asiakirjalla seuraavista asioista: 1. Miksi Satusepeli Oy ei ole noudattanut Helsingin kaupungin ympäristö- ja lupajaoston 30.01.2020 antamaa määräystä uhkasakolla asetettuna; 2. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 30.1.2020 päätöksessä (HEL 2019-013362) määrätyn 50 000,00 euron (viisikymmentä tuhatta) uhkasakon tuomitsematta jättämisestä, koska päätös ei mennyt velvoitetulle (Satusepeli Oy) tiedoksi ennen päätöksen määräajan päättymistä; 3. Mahdollisen uuden määräyksen antamisesta uhkasakolla asetettuna, jolla Satusepeli Oy määrätään edelleen poistamaan jätteet Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilta ja toimittamaan jätteiden luovuttamisesta jätteen siirtoasiakirjat ja vastaanottokuittien kopiot ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle ympäristö- ja lupajaoston erikseen asettamaan määräaikaan mennessä, esim. 30 päivän kuluttua tiedoksisaannista ja 4. Muista asiaan liittyvistä seikoista.
Satusepeli Oy toimitti vastineen kuulemiseen 16.4.2020. Vastineen mukaan Satusepeli Oy oli saanut Kivi & Hovi Oy –nimiseltä yritykseltä tilauksen maanajosta kyseiseltä paikalta. Eli Satusepeli Oy:n piti viedä pois tontilla ollut maa-aines. Kivi & Hovi Oy:n edustaja reklamoi laskun kertoen, että tilauksen tehneellä henkilöllä ei olisi ollutkaan oikeutta tehdä tilausta. Tämän vuoksi Satusepeli Oy palautti maa-aineksen takaisin noutopaikalle ja hyvitti laskun. Vastineen liitteeksi oli liitetty Satusepeli Oy:n Kivi & Hovi Oy:lle osoitettu lasku nro 46106, kuormakirja ja hyvityslasku.
Satusepeli Oy:n toimittamaan kuormakirjaan ja laskuun ei ole merkitty Ranckenintietä kuorman noutopaikkana.
Kivi&Hovi Oy on 30.4.2020 puhelimitse kiistänyt tilanneensa maanajoa Satusepeli Oy:ltä Ranckenintieltä.
Helsingin kaupunki omistaa Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tontit. Ranckenintie 11:ssä on varaus rakennusluvan hakemista varten, Ranckenintie 9:ssä ei ole vuokrauksia eikä varauksia. Helsingin kaupunki ei ole tilannut tonteilta maa-ainesjätekasojen noutoa eivätkä kiinteistöt siten voi olla Satusepeli Oy:n väittämä maa-ainesten noutopaikka.
Ympäristöpalveluiden tarkastuskäyntien 5.12.2019, 20.3.2020 ja 5.6.2020 mukaan Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilla on yhä kivi- ja maa-aineskasoja, kasojen seassa on sekalaista rakennusjätettä.
Perustelut
Satusepeli Oy:llä ei ole Helsingin kaupungin lupaa käyttää Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 alueita sekalaisten maa-ainesjätekasojen läjittämiseen. Ympäristöseuranta- ja –valvontayksikkö toteaa, että Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 eivät ole jätelain (646/2011) mukaisia jätteen vastaanottopaikkoja.
Jätelain 28 §:n mukaan jätehuollon järjestäminen on jätteen haltijan vastuulla.
Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on: 1) 11 luvun mukaisen jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä; tai 2) ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä. Jätteen saa luovuttaa myös vastaanottajalle, jolta ei edellytetä 1 momentissa tarkoitettua hyväksymistä, merkitsemistä, ympäristölupaa tai rekisteröintiä, jos tällä on riittävä asiantuntemus sekä taloudelliset ja tekniset valmiudet jätehuollon järjestämiseen.
Jätelain 13 §:n mukaan jätettä ei saa hylätä eikä käsitellä hallitsemattomasti. Jätteestä ja jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, roskaantumista, yleisen turvallisuuden heikentymistä taikka muuta näihin rinnastettavaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta.
Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa.
Jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 126 §:n 1 momentin mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö katsoo, että Satusepeli Oy ei ole jätteen haltijana huolehtinut jätelain mukaisesta jätehuollon järjestämisestä. Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö katsoo käytössä oleviin tietoihin perustuen, että Satusepeli Oy on hylännyt jätteet Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteille.
Koska asiassa on kiistatonta, että Satusepeli Oy on kehotuksista huolimatta tietoisesti toiminut jätelain vastaisesti, on ympäristö- ja lupajaoston valvovana viranomaisena syytä antaa asiassa jätelain 126 §:n mukainen määräys uhkasakolla asetettuna.
Uhkasakon asettaminen
Jätelain 129 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakkolain 12 §:n mukaan uutta uhkasakkoa ei saa asettaa, ellei kysymystä aikaisemman uhkasakon tuomitsemisesta ole käsitelty.
Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehosteeksi on tarpeen, koska Satusepeli Oy ei ole poistanut sekalaisia maa-ainesjätekasoja Ranckenintie 9 ja Ranckenintie 11 tonteilta Helsingin kaupungin alueidenkäytön eikä ympäristönsuojeluviranomaisen kehotuksesta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei siten voida pitää ilmeisen tarpeettomana.
Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.
Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa
Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ilmoitus luovutuksensaajalle on tehtävä luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti.
Päätöksen täytäntöönpano
Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Tiedoksiantotapa
Päätös toimitetaan velvoitetulle todisteellisesti.
Sovelletut oikeusohjeet
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Jätelaki (646/2011) 5, 6, 13, 28, 29, 72, 73, 75, 126, 129, 137, 139 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 12, 18, 22, 23 ja 24 §
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 30.01.2020 § 10
This decision was published on 26.06.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea (asianosainen)
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät.
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristö- tai terveysvaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
- toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Mikäli päätös annetaan tiedoksi pitämällä se nähtävillä. Nähtävillä pidosta ilmoitetaan kaupungin verkkosivuilla. Tiedoksiannon katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Helsingin hallinto-oikeus.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Carita Kuparinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 25927