Hankinta, ympäristösuunnittelun puitejärjestely vuosille 2020-2022, kaupunkiympäristön toimiala
Yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2020 - 2022
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita koskevat puitesopimukset alla mainittujen tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti:
Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- MASU Planning Oy
- WSP Finland Oy
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot
- WSP Finland Oy
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- Studio Terra Oy
Osa-alue 3: Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- WSP Finland Oy
- Ramboll Finland Oy
- LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
- Sitowise Oy
Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat
- WSP Finland Oy
- MASU Planning Oy
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
- Kangas & Vuorinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Studio Architecture Helsinki Oy -ryhmittymä
Osa-alue 5: Kulttuuri- ja ympäristöhistorialliset selvitykset ja rakennetun ympäristön kasvillisuusinventoinnit
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy, Masu Planning Oy -ryhmittymä
- LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
Osa-alue 6: Maankäytön ja yleisten alueiden suunnittelua palvelevat luontoselvitykset, lajistoinventoinnit ja luontovaikutusten arviointi
- Faunatica Oy
- Luontoselvitys Metsänen ja Ympäristötutkimus Yrjölä Oy -ryhmittymä
- Ramboll Finland Oy
- Sitowise Oy
- Luontotieto Keiron Oy
Osa-alue 7: Vesirakentamisen yleis- ja toteutussuunnittelu
- Sitowise Oy
- WSP Finland Oy
- Ramboll Finland Oy
- FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy
- LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
Osa-alue 8: Urheilukenttien, ulkoliikuntapaikkojen ja uimarantojen toteutussuunnittelu
- WSP Finland Oy
- Sitowise Oy
- LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra&Rail Oy -ryhmittymä
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Arkkitehtitoimisto Erat Oy:n, Insinööritoimisto Vevira Oy:n ja Lundén Arcitecture Oy:n tarjoukset osa-alueen 1 osalta tarjouskilpailusta, koska yritykset eivät täytä osa-alueen tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Insinööritoimisto Vevira Oy:n ja Plaana Oy:n tarjoukset osa-alueen 2 osalta tarjouskilpailusta, koska yritykset eivät täytä osa-alueen tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Helsingin maisema-arkkitehtitoimisto HELMA Oy, Maisema-arkkitehtuuri Niina Strengell ja Suunnittelutoimisto Lounamaa Oy -ryhmittymän, LE-Consulting Oy:n ja Studio Terra Oy:n tarjoukset osa-alueen 4 osalta tarjouskilpailusta, koska yritykset eivät täytä osa-alueen tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 30.6.2022. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella 1.7.2022 - 30.6.2024.
Optiokauden käyttöönotosta päättää Tilaaja. Tilaaja tekee optiokauden käyttöönotosta erillisen hankintapäätöksen ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 20 000 000 euroa. Kokonaisarvo jakaantuu osa-alueiden kesken seuraavasti:
Osa-alue 1: 6 400 000 euroa; Osa-alue 2: 2 400 000 euroa; Osa-alue 3: 2 800 000 euroa; Osa-alue 4: 1 600 000 euroa; Osa-alue 5: 800 000 euroa; Osa-alue 6: 800 000 euroa; Osa-alue 7: 2 800 000 euroa; Osa-alue 8: 2 400 000 euroa.
Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet sekä voimassa olevat todistukset tarjoajan toiminnan- ja konsulttivastuuvakuutuksesta.
Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Laura Yli-Jama. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Teknisenä korjauksena seuraavat tarjoajien nimet korjataan:
- Osa-alueelle 5 toiselle sijalle valituksi tulleen tarjoajan nimi muotoon Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy, Masu Planning Oy -ryhmittymä.
- Osa-alueelle 6 toiseksi valituksi tulleen tarjoajan nimi muotoon Luontoselvitys Metsänen ja Ympäristötutkimus Yrjölä Oy -ryhmittymä.
- Lisäksi korjataan kohtaan poissuljetut tarjoajat osa-alueen 4 osalta muotoon Helsingin maisema-arkkitehtitoimisto HELMA Oy, Maisema-arkkitehtuuri Niina Strengell ja Suunnittelutoimisto Lounamaa Oy -ryhmittymä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitejärjestelyllä hankitaan yksilöimättömiä yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita.
Hankinta on jaettu kahdeksaan (8) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: | Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu |
Osa-alue 2: | Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot |
Osa-alue 3: | Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset |
Osa-alue 4: | Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat |
Osa-alue 5: | Kulttuuri- ja ympäristöhistorialliset selvitykset ja rakennetun ympäristön kasvillisuusinventoinnit |
Osa-alue 6: | Maankäytön ja yleisten alueiden suunnittelua palvelevat luontoselvitykset, lajistoinventoinnit ja luontovaikutusten arviointi |
Osa-alue 7: | Vesirakentamisen yleis- ja toteutussuunnittelu |
Osa-alue 8: | Urheilukenttien, ulkoliikuntapaikkojen ja uimarantojen toteutussuunnittelu |
Tarjoajan tarjous voi koskea yhtä tai useampaa osa-aluetta.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.6.2022 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan sopimuskonsultit tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti:
Osa-alueisiin 1-4 ja 6-8 valitaan kilpailutuksen perusteella viisi (5) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Osa-alueeseen 5 valitaan kilpailutuksen perusteella kolme (3) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 8.5.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000567 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön 14.5.2020 päivättyyn korjausilmoitukseen. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 8.5.2020 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service).
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 15.6.2020 klo 10.00 mennessä tarjouksen jätti 29 tarjoajaa, jotka ovat:
- Ark-byroo Oy
- Arkkitehtitoimisto Erat Oy
- Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy
- Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson
- Destia Oy
- Faunatica Oy
- FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
- Helsingin maisema-arkkitehtitoimisto HELMA Oy
- INARO Oy
- Insinööritoimisto Vevira Oy
- Kangas & Vuorinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Studio Architecture Helsinki Oy -ryhmittymä
- LE-Consulting Oy
- LOCI maisema-arkkitehdit Oy
- Lundén Architecture Oy
- Luontoselvitys Metsänen & Ympäristötutkimus Yrjölä Oy
- Luontotieto Keiron Oy
- Maisema-arkkitehtitoimisto Maanlumo Oy
- Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
- MASU Planning Oy
- Nomaji maisema-arkkitehdit Oy
- Plaana Oy
- Ramboll Finland Oy
- Saatsi Arkkitehdit Oy
- Sitowise Oy
- Studio Terra Oy
- Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra&Rail Oy -ryhmittymä
- Tengbom Oy
- WSP Finland Oy
- VSU maisema-arkkitehdit Oy
Jätetyt tarjoukset osa-alueittain on tuotu esille taulukossa 1.
Tarjoaja | Osa-alue 1 | Osa-alue 2 | Osa-alue 3 | Osa-alue 4 | Osa-alue 5 | Osa-alue 6 | Osa-alue 7 | Osa-alue 8 |
Ark-byroo Oy | x | x | ||||||
Arkkitehtitoimisto Erat Oy | x | x | x | |||||
Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy | x | |||||||
Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson | x | |||||||
Destia Oy | x | x | x | |||||
Faunatica Oy | x | |||||||
FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy | x | x | x | x | x | x | x | x |
Helsingin maisema-arkkitehtitoimisto HELMA Oy | x | |||||||
INARO Oy | x | x | x | x | x | |||
Insinööritoimisto Vevira Oy | x | x | ||||||
Kangas & Vuorinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Studio Architecture Helsinki Oy-ryhmittymä | x | |||||||
LE-Consulting Oy | x | x | x | |||||
LOCI maisema-arkkitehdit Oy | x | x | x | x | x | x | x | |
Lundén Architecture Oy | x | x | x | |||||
Luontoselvitys Metsänen & Ympäristötutkimus Yrjölä Oy | x | |||||||
Luontotieto Keiron Oy | x | |||||||
Maisema-arkkitehtitoimisto Maanlumo Oy | x | x | ||||||
Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy | x | x | x | x | x | x | ||
MASU Planning Oy | x | x | ||||||
Nomaji maisema-arkkitehdit Oy | x | x | x | x | x | |||
Plaana Oy | x | x | ||||||
Ramboll Finland Oy | x | x | x | x | x | x | x | x |
Saatsi Arkkitehdit Oy | x | |||||||
Sitowise Oy | x | x | x | x | x | x | x | |
Studio Terra Oy | x | x | x | x | x | x | ||
Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra&Rail Oy -ryhmittymä | x | x | x | x | x | x | x | |
Tengbom Oy | x | x | ||||||
WSP Finland Oy | x | x | x | x | x | x | x | |
VSU maisema-arkkitehdit Oy | x | x | x |
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan ja sen alikonsultin edellytettiin täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien oli pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset.
Tarjoajalla on oltava hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus.
Tarjoajan ammatillista pätevyyttä ja teknistä suorituskykyä koskevat vaatimukset ja niiden täyttymiseksi vaaditut selvitykset ilmoitettiin tarjouspyynnössä.
Tarjouspyynnön liitteessä 2 Yrityksen referenssit on ilmaistu mm. seuraavaa:
”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) hankkeesta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta. Tarjoajalta vaadittu referenssi on kuvattu jokaisen osa-alueen kohdalla erikseen tarjouspyynnön kohdassa "Hankinnan kohteen kriteerit" kohta "Osa-alueen yleiset kriteerit"."
”Tarjoaja, jolla ei ole pakollisten vaatimuksien mukaista referenssiä, suljetaan tarjouskilpailusta.”
”Pakollisien vaatimuksien toteutumiseen liittyvät puutteelliset tiedot voivat johtaa tarjouksen sulkemiseen tarjouskilpailusta.”
Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu
Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu kohta ”Osa-alueen yleiset kriteerit” kohta ”Tarjoajan referenssit” on ilmaistu seuraavasti: ”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) osa-aluetta vastaavasta hankkeesta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.”
Tarjouspyynnön liitteessä 1 Palvelukuvaus on ilmaistu seuraavasti: ”Tehtävä sisältää yleisten alueiden viher- ja liikunta-alueiden yleis- ja rakennussuunnittelua sekä katuympäristöjen yleissuunnittelua. Toimeksiannot ovat uudisrakentamis- tai peruskorjauskohteiden suunnittelutehtäviä. Niihin sisältyy erilaisia mm. maisema ja kaupunkikuvan, kulttuurihistorian, kasvillisuuden, kasvualustojen, tasauksen ja hulevesien käsittelyn, geotekniikan, kunnallistekniikan, kalusteiden ja valaistuksen suunnittelu- tai asiantuntijatehtäviä. Yleissuunnittelu sisältää toiminnallista ja maisemallista suunnittelua. Rakennussuunnittelu sisältää toteutukseen johtavaa suunnittelua. Monialaiset suunnittelukokonaisuudet ovat tavanomaisia suunnittelutoimeksiantoja monialaisempia, vaativampia tai alueellisesti suurempia kokonaisuuksia. Niihin liittyy erilaisten kaupunkiympäristön tekijöiden yhteensovittamista. Tehtävään voi liittyä vuorovaikutusta osallisiin sekä työpajojen tai muiden vuorovaikutusmenetelmien käyttöä. Toimeksiannoissa tulee pyrkiä uusien teknisten ratkaisujen ideointiin, oivaltavuuteen ja innovatiivisen ympäristöajatteluun. Toimeksianto voi myös sisältää edellä mainittuun suunnitteluun liittyviä työmaapalveluita."
Arkkitehtitoimisto Erat Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus, eli kolme palvelukuvausta vastaavaa referenssiä, ei täyty. Yritysreferenssit 1,3,4 ja 5 eivät vastaa osa-alueen 1 palvelunkuvauksen mukaista monialaista yleisten alueiden viher- ja liikunta-alueiden yleis- ja rakennussuunnittelua tai katuympäristöjen yleissuunnittelua vaan koskevat asemakaavatason suunnittelua. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 1 osalta.
Insinööritoimisto Vevira Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus ei täyty. Yritysreferenssit 1 ja 2 eivät vastaa osa-alueen 1 palvelunkuvauksen mukaista monialaista yleisten alueiden viher- ja liikunta-alueiden yleis- ja rakennussuunnittelua tai katuympäristöjen yleissuunnittelua. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 1 osalta.
Lundén Architecture Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus eli kolme palvelukuvausta vastaavaa referenssiä, ei täyty. Yritysreferenssit 1, 2 ja 3 eivät vastaa osa-alueen 1 palvelunkuvauksen mukaista monialaista yleisten alueiden viher- ja liikunta-alueiden yleis- ja rakennussuunnittelua tai katuympäristöjen yleissuunnittelua vaan koskevat asemakaavatason suunnittelua. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 1 osalta.
Muut osa-alueeseen 1 saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä yritykselle asetetut referenssivaatimukset.
Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot
Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot kohta ”Osa-alueen yleiset kriteerit” kohta ”Tarjoajan referenssit” on ilmaistu seuraavasti: ”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) osa-aluetta vastaavasta hankkeesta viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.”
Tarjouspyynnön liitteessä 1 Palvelukuvaus on ilmaistu seuraavasti: ”Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot ovat yleisten alueiden viheralueiden perusparannukseen liittyviä puisto- ja rakennussuunnitelmia sekä hoidon suunnittelua. Niillä pyritään viheralueiden ylläpidettävyyden, käytettävyyden tai yleisilmeen kohennukseen, joka voi olla esim. pienen alueen käyttötarkoituksen muutoksia, rakenteiden ja pintojen uusimista, kasvillisuusalueiden kunnostusta, tms. Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot koskevat esimerkiksi leikkipaikkojen, reittien, koira-aitausten tai muiden puistojen kunnostuksen suunnittelua. Toimeksiannoissa korostuu viheralueiden ylläpidon hyvä tuntemus ja ratkaisujen käytännönläheisyys. Toimeksianto voi myös sisältää edellä mainittuun suunnitteluun liittyviä työmaapalveluita.”
Insinööritoimisto Vevira Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus ei täyty. Yritysreferenssi 3 ei vastaa osa-alueen 2 palvelukuvausta. Yksityishenkilön rantatonttia ei voida pitää yleistä aluetta vastaavana suunnittelualueena. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 2 osalta.
Plaana Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus ei täyty. Yritysreferenssi 3 ei ole valmistunut 3 viimeisimmän vuoden aikana laskettuna toukokuusta 2020. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 2 osalta.
Muut osa-alueeseen 2 saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä yritykselle asetetut referenssivaatimukset.
Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat
Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat kohta ”Osa-alueen yleiset kriteerit” kohta ”Tarjoajan referenssit” on ilmaistu seuraavasti: ”Tarjoajalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) valaistussuunnittelu- ja tapahtumasähkösuunnittelutyöstä kaupunkiympäristössä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.”
Tarjouspyynnön liitteessä 1 Palvelukuvaus on ilmaistu seuraavasti: ”Tehtävä sisältää kaupunkiympäristön aluekokonaisuuksien, yleisten alueiden sekä muiden ulko- ja piha-alueiden viite- tai luonnossuunnittelua tai selvityksiä. Tehtävät ovat lähinnä maankäytön muutosten suunnittelun tueksi tehtäviä yleispiirteisen tason suunnittelutoimeksiantoja. Tehtävän tarkkuustaso ja sisältö ja tuotettavan materiaalin laajuus määritellään tapauskohtaisesti. Tehtävässä painotetaan muita suunnittelutehtäviä enemmän ideasuunnittelua, ja niihin liittyy erilaisten kaupunkiympäristön tekijöiden yhteensovittamista sekä historian, kokonaisuuksien ja kaupunkisuunnittelukontekstin ymmärtämistä. Tehtävä sisältää alueiden kaupunkikuvallista, toiminnallista, ja maisemallista suunnittelua tai selvitysten laadintaa. Tonttialueiden suunnittelutehtävät voivat edellyttää erityisesti kansipiharakenteisiin ja pelastusnäkökohtiin liittyvää asiantuntemusta asemakaavatarkkuudella. Toimeksiannoissa tulee pyrkiä ympäristökokonaisuuksien hallintaan, oivaltavaan ja innovatiiviseen ympäristöajatteluun sekä uusien ratkaisujen ideointiin. Tehtävä ei sisällä toteutussuunnittelua, mutta toteuttamiskelpoisuus ja ratkaisujen kestävyys (elinkaari, kunnossapito) on huomioitava. Tehtävään voi liittyä vuorovaikutusta osallisiin sekä työpajojen tai muiden vuorovaikutusmenetelmien käyttöä ja tulosten raportointia. Tehtävän osana voi olla myös palvelumuotoilun alaan kuuluvia tehtäviä."
Helsingin maisema-arkkitehtitoimisto HELMA Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus ei täyty. Referenssi 3 ei vastaa osa-alueen 4 palvelukuvausta. Kustannustarkastelu ei sisällä palvelunkuvauksen mukaista kaupunkiympäristön aluekokonaisuuksien, yleisten alueiden sekä muiden ulko- ja piha-alueiden viite- tai luonnossuunnittelua tai selvityksiä. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 4 osalta.
LE-Consulting Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus ei täyty. Referenssi 2 ei vastaa osa-alueen 4 palvelukuvausta. Liikennetutkimus ja -suunnitelma ei sisällä palvelunkuvauksen mukaista kaupunkiympäristön aluekokonaisuuksien, yleisten alueiden sekä muiden ulko- ja piha-alueiden viite- tai luonnossuunnittelua tai selvityksiä. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 4 osalta.
Studio Terra Oy:n tarjous tulee sulkea tarjouskilpailusta, koska yritysreferenssien vähimmäisvaatimus ei täyty. Referenssi 2 ei ole valmistunut 3 viimeisimmän vuoden aikana laskettuna toukokuusta 2020. Tarjousta ei oteta mukaan vertailuun osa-alueen 4 osalta.
Muut osa-alueeseen 4 saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä yritykselle asetetut referenssivaatimukset.
Kaikki osa-alueille 3, 5, 6, 7 ja 8 saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä yritykselle asetetut referenssivaatimukset.
Muut soveltuvuutta koskevat selvitykset
Kaikkien tarjoajien soveltuvuutta koskevat selvitykset on tarkastettu lukuun ottamatta seuraavia selvityksiä, jotka tarkastetaan ennen mahdollisen puitesopimuksen tekemistä:
- tarjoajan toiminnan vastuuvakuutus
- tarjoajan konsulttivastuuvakuutus
- hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki vertailuun hyväksytyt tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- Hinta, painoarvo 30 %
- Laatu, painoarvo 70 %
Jokainen osa-alue vertaillaan omana kokonaisuutena.
Osa-alueen vertailuhintana käytetään osa-alueelle annettua SKOL 01 hintaa. Hintapisteet lasketaan kahden (2) desimaalin tarkkuudella.
Laatuarvioinnissa arvioidaan osa-alueelle vertailuun esitettyjen projektipäälliköiden ja suunnittelijoiden kokonaislaatua, joka jakaantuu henkilöryhmien kesken ”henkilöryhmä projektipäälliköt” ja ”henkilöryhmä suunnittelijat”. Henkilöryhmille muodostuneet kokonaispisteet pyöristetään kahden (2) desimaalin tarkkuuteen.
Hinnan ja laadun vertailuperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä 1 Vertailuperusteet (tarjouspyynnön liite 4 Vertailuperusteet).
Kunkin tarjoajan saamat hintapisteet, henkilöryhmien laatupisteet sekä tarjoajan sijoitus osa-alueittain käyvät ilmi päätöksen liitteistä 2 ja 3.
Kullakin osa-alueella tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen, josta muodostuu osa-alueen vertailupisteet. Tarjoajat asetetaan saatujen vertailupisteiden perusteella etusijajärjestykseen jokaisella osa-alueella erikseen. Tarjouspyynnön mukaan vertailupisteiden ollessa tasan, muodostuu etusijajärjestys tältä osin korkeimpien laatupisteiden mukaisesti. Tarjoukset arvioi Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan muodostama arviointiryhmä. Arviointiryhmä on antanut jokaiselle arviointikriteerille yhteispisteet.
Laadun arviointi
Laadun arvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien ja vertailuun hyväksyttyjen tarjoajien tarjoukset.
Laatuarvioinnin vertailuperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä 1 Vertailuperusteet (tarjouspyynnön liite 4 vertailuperusteet).
Päätöksen liitteessä 1 Vertailuperusteet on ilmaistu, että esitetyistä henkilöreferensseistä tulee käydä selvästi ilmi valintaperusteisiin liittyvät ja osa-alueen arviointiin vaikuttavat tiedot.
Päätöksen liitteessä 1 Vertailuperusteet arviointitaulukko 1 ja 5 osalta on ilmaistu, että tilaaja huomioi ainoastaan ne referenssit, jotka vastaavat osa-alueen kuvausta.
Laatuvertailussa on annettu arviointitaulukoista 1 ja 5 nolla (0) pistettä niiden henkilöiden referensseistä, joiden referenssikohteet eivät ole osa-alueen kuvauksen mukaisia tai referenssilomakkeessa on ollut puutteita, jotka ovat estäneet referenssikohteen arvioinnin.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja sopimuskauden aikana osa-alueittain esitettyjen prosenttiosuuksien suhteessa euromäärien mukaan seuraavasti:
Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu
Sija 1: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, 40-100 %
Sija 2: MASU Planning Oy, 20-50 %
Sija 3: WSP Finland Oy, 0-30 %
Sija 4: Sitowise Oy, 0-20 %
Sija 5: Ramboll Finland Oy, 0-10 %
Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot
Sija 1: WSP Finland Oy, 40-100 %
Sija 2: Ramboll Finland Oy, 20-50 %
Sija 3: Sitowise Oy, 0-30 %
Sija 4: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, 0-20 %
Sija 5: Studio Terra Oy, 0-10 %
Osa-alue 3: Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset
Sija 1: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, 40-100 %
Sija 2: WSP Finland Oy, 20-50 %
Sija 3: Ramboll Finland Oy, 0-30 %
Sija 4: LOCI Maisema-arkkitehdit Oy, 0-20 %
Sija 5: Sitowise Oy, 0-10 %
Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat
Sija 1: WSP Finland Oy, 40-100 %
Sija 2: MASU Planning Oy, 20-50 %
Sija 3: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, 0-30 %
Sija 4: LOCI Maisema-arkkitehdit Oy, 0-20 %
Sija 5: Kangas & Vuorinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Studio Architecture Helsinki Oy -ryhmittymä, 0-10 %
Osa-alue 5: Kulttuuri- ja ympäristöhistorialliset selvitykset ja rakennetun ympäristön kasvillisuusinventoinnit
Sija 1: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, 40-100 %
Sija 2: Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, 20-50 %
Sija 3: LOCI Maisema-arkkitehdit Oy, 0-30 %
Osa-alue 6: Maankäytön ja yleisten alueiden suunnittelua palvelevat luontoselvitykset, lajistoinventoinnit ja luontovaikutusten arviointi
Sija 1: Faunatica Oy, 40-100 %
Sija 2: Luontoselvitys Metsänen, 20-50 %
Sija 3: Ramboll Finland Oy, 0-30 %
Sija 4: Sitowise Oy, 0-20 %
Sija 5: Luontotieto Keiron Oy, 0-10 %
Osa-alue 7: Vesirakentamisen yleis- ja toteutussuunnittelu
Sija 1: Sitowise Oy, 40-100 %
Sija 2: WSP Finland Oy, 20-50 %
Sija 3: Ramboll Finland Oy, 0-30 %
Sija 4: FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy, 0-20 %
Sija 5: LOCI Maisema-arkkitehdit Oy, 0-10 %
Osa-alue 8: Urheilukenttien, ulkoliikuntapaikkojen ja uimarantojen toteutussuunnittelu
Sija 1: WSP Finland Oy, 40-100 %
Sija 2: Sitowise Oy, 20-50 %
Sija 3: LOCI Maisema-arkkitehdit Oy, 0-30 %
Sija 4: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, 0-20 %
Sija 5: Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra&Rail Oy, 0-10 %
Prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa, jos konsultti toistuvasti ei pysty tarjoamaan pyydettyä toimeksiantoa vaaditussa aikataulussa tai jos konsultin tätä sopimusta koskevat toimeksiannot sopimuskauden aikana myöhästyvät konsultista johtuvasta syystä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa toimeksiannoissa edellytettyä tasoa ja tilaaja on reklamoinut näistä kirjallisesti konsultille. Konsultilta tehdään uusia tilauksia, kun reklamoidut puutteet on korjattu ja konsultti on antanut tilaajalle luotettavan selvityksen, miten toimeksiannot jatkossa hoidetaan sovittujen ehtojen mukaisesti. Em. perusteella prosenttijakaumasta poikkeaminen vaikuttaa myös saman osa-alueen sisällä toisten sopimuskonsulttien suhteellisiin osuuksiin.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 21.4.2020 § 220 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 1 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 05.10.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Laura Yli-Jama, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26999
Anne Mattsson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37078