Avustuksen hakeminen, nuorisopalvelut, valtionavustus vuosille 2020-2023, digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus, opetus- ja kulttuuriministeriö

HEL 2020-001611
More recent handlings
§ 5
This decisionmaker is no longer active

Valtionapukelpoisuuden ja valtionavustushaun oikeutus digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskukselle vuosille 2020 - 2023

Hallintojohtaja

Päätös

Opetus- ja kulttuuriministeriöltä haetaan valtionapukelpoisuutta ja valtionavustusta valtakunnalliselle digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskukselle vuosille 2020 - 2023. Osaamiskeskus tulee sijoittumaan Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalvelukokonaisuuden pohjoisen nuorisotyön palvelun alle. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus ja sitä aiemmin verkkonuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus on toiminut Nuorisopalveluissa / Nuorisoasiankeskuksessa vuodesta 2011 lähtien.

Nuorisoalan osaamiskeskusten valtionapukelpoisuus määritellään nuorisolaissa ja lakia määrittelevässä asetuksessa. Osaamiskeskuksen valtionapukelpoisuus myönnetään kulloisenkin valtion nuorisopoliittisen kehittämisohjelman toimikauden ajaksi, eli nyt käynnissä oleva haku koskee vuosia 2020-2023. Tämä päätös koskee sekä valtionapukelpoisuushakua että mahdollista valtionavustuksen hakemista vuosille 2020-2023.

Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä seitsemälle (7) kokopäiväiselle suunnittelijalle sekä yhdelle (1) kokopäiväiselle esimiehelle. Haettava summa on vuosittain 800 000 euroa eli yhteensä 3 200 000 euroa neljän vuoden aikana. Summa ja tehtävät täsmentyvät vuosittain ministeriön kanssa käytävien tavoiteohjauskeskustelujen perusteella.

Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus maksaa vuosittain noin 1 % avustussummasta kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalle ns. yleiskuluja, joilla katetaan tietojärjestelmien käytöstä, talous- ja hallintopalvelujen käytöstä ja muusta vastaavasta aiheutuvia kustannuksia. Yleiskustannusten on perustuttava todellisiin kuluihin, jotka voidaan myös osoittaa toteutuneiksi. Hankkeelle kirjattujen yleiskustannusten tulee näkyä hankkeen kustannuspaikkaraportilla kirjanpidossa. Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskuksella on oma projektitunniste keskuksen menojen ja tulojen seuraamiseksi.

Kumppanina digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskuksessa toimii Oulun kaupunki. Oulun kanssa on laadittu aiesopimus, joka sisältää hakemusvaiheessa määritellyn työnjaon ja avustuksen jakaantumisen osapuolten kesken. Hallinnoivana tahona toimii Helsingin kaupunki, joka toimii mahdollisen valtionavustuksen hakijana ja vastaa sen käytöstä opetus- ja kulttuuriministeriölle. Mikäli osaamiskeskuksen valtionapukelpoisuus hyväksytään, osapuolet laativat opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyjen tavoitekeskustelujen pohjalta yhteenliittymäsopimuksen, joka sisältää yksityiskohtaisen kuvauksen osapuolten vastuista, velvollisuuksista ja maksujärjestelyistä.

Valtionapukelpoisuus- ja avustushakemukset opetus- ja kulttuuriministeriölle laatii kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalvelukokonaisuus, joka vastaa mahdollisesta hakemuksen täydentämisestä, mahdollisista lisäaikojen hakemisista, avustuksen käytön raportoinnista ja muusta hankkeeseen liittyvästä viestinnästä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Hakemukset opetus- ja kulttuuriministeriölle allekirjoittaa nuorisopalvelukokonaisuuden johtaja hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 4 momenttiin perustuen.

Päätöksen perustelut

Rahoitusjohtajan 13.9.2017 tekemän päätöksen (64 §) mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallintojohtaja päättää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaan liittyvien valtionavustusten sekä niihin verrattavien etuuksien hakemisesta.

This decision was published on 13.02.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Suvi Tuominen, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 71575

suvi.m.tuominen@hel.fi

Decisionmaker

Kirsti Laine-Hendolin
hallintojohtaja

Attachments

1. Aiesopimusluonnos - Verke ja Oulu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.