Hankesuunnitelma, uudet toimitilat, Kampin perhekeskus

HEL 2020-003256
More recent handlings
Case 4. / 15 §

Kampin perhekeskuksen toiminnallisten muutostöiden hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa ”Kampin perhekeskuksen toiminnalliset muutokset” hankesuunnitelman enimmäishintaa 529 000 eurolla siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään yhteensä 4 254 000 euroa (alv. 0 %) kustannustasossa, 9/2020, RI 104,3.

Päätös tehtiin ehdolla, että Sosiaali- ja terveystoimiala hyväksyy enimmäishinnan korottamisen ja kustannusvaikutuksen omalta osaltaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tiivistelmä

Katuosoite Malminkatu 3 F, 00100 Helsinki. Pysyvä rakennustunnus RATU 941, Hankenumero 2821P51374.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 28.5.2020 § 76 hyväksymä ”Kampin perhekeskuksen toiminnalliset muutokset” hankesuunnitelma on päivätty 29.4.2020.

Em. päätöksen mukainen hankkeen enimmäishinta oli 3 725 000 euroa (alv. 0 %) kustannustasossa 3/2020; RI 104,4.

Malminkatu 3 F tiloissa tehdään uuden, perhekeskuskäytön vaatimia suunnitelmien mukaisia toiminnallisia rakennus- ja taloteknisiä muutostöitä kaikissa kerroksissa.

Hankkeen laajuus on noin 2 907 brm².

Osa työhuoneista muutetaan taustatyöskentelytiloiksi ja ryhmätiloiksi.

Muutettavissa tiloissa parannetaan ääneneristystä ja äänenvaimennusta sekä sähkö- ja iv-varustusta käytön vaatimusten mukaisesti. Turvatekniset järjestelmät päivitetään ja ne laajennetaan kattamaan kaikki perhekeskuksen tilat.

Rakennustyöt ovat käynnissä ja aikataulun mukaan ne valmistuvat 7/2021. Perhekeskus aloittaa toiminnan uusituissa tiloissa syksyllä 2021.

Kustannusmuutokset ja niiden syyt

Malminkatu 3F:n nykyiset tilat eivät tue uutta perhekeskustoimintamallin toimintaa. Erillisissä yksiköissä työskennellään tällä hetkellä ammattilaisten omissa vastaanotto- ja työhuoneissa, joiden varustelu ei tue tilojen muuntojoustavaa yhteiskäyttöä. Yhteistä työskentelytilaa on liian vähän.

Hankkeessa muutetaan entisen Eteläisen sosiaalikeskuksen tilat vastaamaan nykyisiä perhekeskusten konseptien vaatimustasoa, jossa kootaan lasten, nuorten ja heidän perheidensä tarvitsemat palvelut keskitetysti.

Kohteen suunnittelun venyminen alkuperäisestä aikataulusta 2 - 3 kk.

- Kohteen toteutussuunnittelu oli haastavampaa mm. Jätehuoltoon, akustiikkaan ja turvallisuuteen liittyvistä vaatimuksista johtuen.

Purkujen laajempi kokonaisuus:

- mm. äänieristäminen ja talotekniikan parempi toimivuus sekä niiden sovittaminen tulevaan urakkaan edellyttivät laajempia purkuja.

Rakennustöiden kustannusten nousu

- mm. talotekniikan urakoiden ennakoitua suurempi kustannusten nousu.

Kustannukset ovat suunnittelun nousun ja urakan tarjouserittelyn arviot:

• Suunnittelu ja tutkimukset 160 000 €

• Lisääntyneet purkutyöt 150 000 €

• Rakennuskustannusten nousu (eritoten talotekniikka) 219 000 €

• Korotustarve yhteensä 529 000 €

Hankkeen kustannukset

Hankkeen hyväksytty indeksikorjattu enimmäishinta urakoiden tilausajankohtana oli 3 525 379 euroa (alv. 0 %), kustannustasossa 9/2020.

Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen hankkeen uusi urakkavaiheen enimmäishinta on 4 254 000 euroa. (alv. 0 %) Kustannustasona on käytetty indeksiä RI=104,3 ja kausi 9/2020. Arvioitu päivitetty enimmäistilakustannus käyttäjälle on kokonaisuudessaan 73 329 euroa/kk ja 879 944 euroa vuodessa. Uusi pääomavuokran osuus on enintään 23,82 euroa/kk/m² ja ylläpitovuokra 5,19 euroa/m²/kk.

Kustannukset ovat arvonlisäverottomana 1 463 euroa/brm², mikä hintataso vastaa ääneneristys- ja turvatasovaatimuksiltaan samankaltaisten toteutettujen rakennusten perusparannusten keskineliöhintaa.

Rahoitussuunnitelma

Hanke on vuosina 2021 - 2030 investointiohjelmassa, talousarviossa vuodelle 2021 varattu summa on 2 680 000 euroa joka tulee nousemaan (+529 000 eurolla) 3 209 000 euroon.

Hankehinnan muutos otetaan huomioon ennusteessa.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 28.05.2020 § 76

19.05.2020 Ehdotuksen mukaan

Close

This decision was published on 15.02.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Juha Leoni, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21430

juha.leoni@hel.fi

Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43867

kalevi.hinkkanen@hel.fi

Raija Orjala, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 38590

raija.orjala@hel.fi

Attachments

1. 2821P51374 Kampin perhekeskus UKA161120

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.