Hankesuunnitelma, uudet toimitilat, Kampin perhekeskus
Kampin perhekeskuksen toiminnallisten muutostöiden hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa ”Kampin perhekeskuksen toiminnalliset muutokset” hankesuunnitelman enimmäishintaa 529 000 eurolla siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään yhteensä 4 254 000 euroa (alv. 0 %) kustannustasossa, 9/2020, RI 104,3.
Päätös tehtiin ehdolla, että Sosiaali- ja terveystoimiala hyväksyy enimmäishinnan korottamisen ja kustannusvaikutuksen omalta osaltaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Katuosoite Malminkatu 3 F, 00100 Helsinki. Pysyvä rakennustunnus RATU 941, Hankenumero 2821P51374.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston 28.5.2020 § 76 hyväksymä ”Kampin perhekeskuksen toiminnalliset muutokset” hankesuunnitelma on päivätty 29.4.2020.
Em. päätöksen mukainen hankkeen enimmäishinta oli 3 725 000 euroa (alv. 0 %) kustannustasossa 3/2020; RI 104,4.
Malminkatu 3 F tiloissa tehdään uuden, perhekeskuskäytön vaatimia suunnitelmien mukaisia toiminnallisia rakennus- ja taloteknisiä muutostöitä kaikissa kerroksissa.
Hankkeen laajuus on noin 2 907 brm².
Osa työhuoneista muutetaan taustatyöskentelytiloiksi ja ryhmätiloiksi.
Muutettavissa tiloissa parannetaan ääneneristystä ja äänenvaimennusta sekä sähkö- ja iv-varustusta käytön vaatimusten mukaisesti. Turvatekniset järjestelmät päivitetään ja ne laajennetaan kattamaan kaikki perhekeskuksen tilat.
Rakennustyöt ovat käynnissä ja aikataulun mukaan ne valmistuvat 7/2021. Perhekeskus aloittaa toiminnan uusituissa tiloissa syksyllä 2021.
Kustannusmuutokset ja niiden syyt
Malminkatu 3F:n nykyiset tilat eivät tue uutta perhekeskustoimintamallin toimintaa. Erillisissä yksiköissä työskennellään tällä hetkellä ammattilaisten omissa vastaanotto- ja työhuoneissa, joiden varustelu ei tue tilojen muuntojoustavaa yhteiskäyttöä. Yhteistä työskentelytilaa on liian vähän.
Hankkeessa muutetaan entisen Eteläisen sosiaalikeskuksen tilat vastaamaan nykyisiä perhekeskusten konseptien vaatimustasoa, jossa kootaan lasten, nuorten ja heidän perheidensä tarvitsemat palvelut keskitetysti.
Kohteen suunnittelun venyminen alkuperäisestä aikataulusta 2 - 3 kk.
- Kohteen toteutussuunnittelu oli haastavampaa mm. Jätehuoltoon, akustiikkaan ja turvallisuuteen liittyvistä vaatimuksista johtuen.
Purkujen laajempi kokonaisuus:
- mm. äänieristäminen ja talotekniikan parempi toimivuus sekä niiden sovittaminen tulevaan urakkaan edellyttivät laajempia purkuja.
Rakennustöiden kustannusten nousu
- mm. talotekniikan urakoiden ennakoitua suurempi kustannusten nousu.
Kustannukset ovat suunnittelun nousun ja urakan tarjouserittelyn arviot:
• Suunnittelu ja tutkimukset 160 000 €
• Lisääntyneet purkutyöt 150 000 €
• Rakennuskustannusten nousu (eritoten talotekniikka) 219 000 €
• Korotustarve yhteensä 529 000 €
Hankkeen kustannukset
Hankkeen hyväksytty indeksikorjattu enimmäishinta urakoiden tilausajankohtana oli 3 525 379 euroa (alv. 0 %), kustannustasossa 9/2020.
Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen hankkeen uusi urakkavaiheen enimmäishinta on 4 254 000 euroa. (alv. 0 %) Kustannustasona on käytetty indeksiä RI=104,3 ja kausi 9/2020. Arvioitu päivitetty enimmäistilakustannus käyttäjälle on kokonaisuudessaan 73 329 euroa/kk ja 879 944 euroa vuodessa. Uusi pääomavuokran osuus on enintään 23,82 euroa/kk/m² ja ylläpitovuokra 5,19 euroa/m²/kk.
Kustannukset ovat arvonlisäverottomana 1 463 euroa/brm², mikä hintataso vastaa ääneneristys- ja turvatasovaatimuksiltaan samankaltaisten toteutettujen rakennusten perusparannusten keskineliöhintaa.
Rahoitussuunnitelma
Hanke on vuosina 2021 - 2030 investointiohjelmassa, talousarviossa vuodelle 2021 varattu summa on 2 680 000 euroa joka tulee nousemaan (+529 000 eurolla) 3 209 000 euroon.
Hankehinnan muutos otetaan huomioon ennusteessa.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 28.05.2020 § 76
19.05.2020 Ehdotuksen mukaan
This decision was published on 15.02.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Juha Leoni, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21430
Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43867
Raija Orjala, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 38590