Avustuksen myöntäminen, Hankinta-avustus, Tapanilan Vapaaehtoinen palokunta ry

HEL 2020-003320
More recent handlings
§ 209

Hankinta-avustuksen myöntäminen Tapanilan Vapaaehtoinen palokunta ry:lle sammutusauton hankintaa varten

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti myöntää hankinta-avustusta vuoden 2020 talousarvion kohdasta 1 30 01, Kaupunginhallituksen käyttövarat, Tapanilan Vapaaehtoinen palokunta ry:lle 81 250 euroa käytetyn, kokonaisarvoltaan noin 125 000 euron hintaisen sammutusauton hankintaan.

Päätöksen perustelut

Tapanilan Vapaaehtoinen palokunta ry (Tapanilan VPK) on helsinkiläinen vapaapalokunta, jolla on sammutussopimus Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen kanssa osallistumisesta reservipalokuntana sammutus- ja pelastustoimintaan sammutusyksiköllä sekä kalustoyksiköllä.

Tapanilan VPK:n tämänhetkinen sammutusauto, Jyry-Sisu on 42 vuotta vanha, vuosimallia 1978. Jyry-Sisu ei ole enää luotettava sammutusauto eikä vastaa tämän päivän vaateisiin ja haasteisiin.

Tapanilan VPK on etsinyt Jyry-Sisun tilalle uutta ajoneuvoa, mutta sen löytäminen on osoittautunut vaikeaksi tallin asettamien rajoitteiden takia. Tallin korkeus on 297 cm ja Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sammutusautot, joita ajoneuvojen elinkaaren mukaisesti luovutetaan sopimuspalokuntien hallintaan ja käyttöön, ovat liian korkeita Tapanilan VPK:n tallin tiloihin.

Tapanilan VPK on löytänyt Norjasta vuosimallin 2011 Scania P400 -sammutusauton, joka on mitoiltaan riittävän matala Tapanilan VPK:n talliin. Ajoneuvon hinta on noin 125 000 euroa. Tapanilan VPK hakee avustusta sammutusauton hankintaan 81 250 euroa. Loppuosa rahoitetaan Tapanilan VPK:n omalla lainanotolla sekä jo kertyneillä varoilla.

Pelastuslautakunta pitää sammutusauton hankintaa erittäin tärkeänä ja esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntää Tapanilan Vapaaehtoinen Palokunta ry:lle 81 250 euron avustuksen kaupunginhallituksen käytettävissä olevista määrärahoista edellä esitellyn tai vastaavan sammutusauton hankintaa varten.

Hallintosäännön mukaan kansliapäällikkö päättää talousarviossa kaupunginhallituksen käyttöön annetun määrärahan käytöstä 500 000 euroon asti.

This decision was published on 14.09.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36279

mauno.ronkko@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Attachments

1. Pelastuslautakunnan esitys
The attachment will not be published on the internet.
2. Tapanilan Vapaaehtoinen palokunta ry:n esitys
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.