Poikkeuslupa, metron väliaikainen liikenteenohjaus, metrovarikon työpiste

HEL 2020-004065
More recent handlings
§ 53

Poikkeuslupa metron väliaikaisen liikenteenohjausluvan tuomaan kelpoisuuteen metrovarikon alueen liikenteenohjauksessa

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti, että liitteessä mainitut metron väliaikaisen liikenteenohjaajaluvan saaneet kuljettaja-liikenteenohjaajat voivat akuutissa henkilöstövajetilanteessa hoitaa itsenäisesti metrovarikon alueen liikenteenohjaajan tehtäviä metron liikenteenohjausvalvomossa sijaitsevassa metrovarikon työpisteessä.

Tämä poikkeuslupa kattaa metrovarikon alueen raideliikenneturvallisuuden varmistamiseen liittyvät liikenteenohjaajan tehtävät, eli käytännössä junien ulos- ja sisäänajot sekä kunnossapidon kannalta kriittiset junasiirrot. Liikenteenohjaajien tällä hetkellä suorittamien kaluston huoltokierron toteutukseen liittyvien tukitoimien (”petaus”) osalta poikkeusluvassa tarkoitetuilla henkilöillä ei ole vielä kaikkea tarvittavaa osaamista, vaan tämän poikkeusluvan käyttö saattaa aiheuttaa jonkin verran lisätyötä kaluston kunnossapidon henkilöstölle.

Tämä poikkeuslupa on voimassa liitteessä mainittujen kuljettaja-liikenteenohjaajien työharjoittelujakson ajan 31.11.2020 asti, ja sitä voidaan soveltaa akuutissa henkilöstövajetilanteessa, jossa työvuoroon ei ole saatavilla metrovarikon työpistekohtaisen osaamisen ylläpitänyttä vakituisen liikenteenohjausluvan omaavaa liikenteenohjaajaa.

Päätöksen perustelut

Liitteessä mainitut kuljettaja-liikenteenohjaajat ovat suorittaneet hyväksytysti liikenteenohjaajakurssin ja saavuttaneet väliaikaisen liikenteenohjausluvan, minkä myötä heillä on riittävä ja todistettu osaaminen raideliikenteen turvallisuuden varmistamiseen myös metrovarikon alueen osalta.

Kyseisillä kuljettaja-liikenteenohjaajilla on meneillään 1000 tunnin laajuinen työssäoppimisjakso, jonka aikana heillä on pätevyys hoitaa liikenteenohjaajan tehtäviä raideliikenneturvallisuuden kannalta, mutta he eivät saa MTO2:n mukaan työskennellä toimipisteissä yksin. Heidän toimiessaan metrovarikon liikenteenohjaustyöpisteessä paikalla on normaalisti myös toinen liikenteenohjaaja, jolla on varsinainen liikenteenohjauslupa sekä ylläpidetty metrovarikon työpistekohtainen kelpoisuus. Tällaisella järjestelyllä tuetaan erityisesti huoltoon liittyvien prosessien ja tukitoimien oppimista työn ohessa.

Osaltaan MTO2:n yksintyöskentelylinjaus liittyy kuitenkin aiemmin vallinneeseen tilanteeseen, jolloin metrovarikon liikenteenohjaus sijaitsi muusta metrovalvomosta täysin erillään metrovarikolla. Nykyään metrovarikon liikenteenohjaustyöpiste on sijoitettu fyysisesti varsinaisen metron liikenteenohjauksen kanssa samaan tilaan, joten väliaikaisella liikenteenohjausluvalla toimivat kuljettaja-liikenteenohjaajat eivät missään tilanteessa työskentele täysin itsenäisesti, vaan fyysisesti samassa tilassa on aina paikalla myös kokeneempia liikenteenohjaajia. Metrovarikon työpistekohtaisen kelpoisuuden ylläpitäneitä liikenteenohjaajia on kuitenkin vain rajallinen määrä, joten akuuteissa poissaolotapauksissa voi syntyä tilanne, jossa paikalle ei ole saatavilla metrovarikon toimipistekohtaisen osaamisen ylläpitänyttä varsinaista liikenteenohjaajaa toiseksi liikenteenohjaajaksi. Liikennetuotannon turvaamiseksi tällaisessa tilanteessa on kuitenkin perusteltua, että liitteessä mainitut kuljettaja-liikenteenohjaajat voivat hoitaa kriittiset liikenteenohjaustoimet metrovarikon työpisteessä itsenäisesti. Tämä järjestely on myös oleellinen osa koronavirustilanteen vaatimaa jatkuvuussuunnittelua valvomoiden osalta.

Tällä poikkeuslupapäätöksellä ei edellä mainituilla perusteilla katsota olevan vaikutusta raideliikenneturvallisuuteen, ja toisaalta päätös on tarpeen ydintoimintojen turvaamiseksi. Mahdolliset vaikutukset poikkeuslupaa sovellettaessa ovat laadullisia, ja voivat aiheuttaa kaluston kunnossapitotoiminnoille jonkin verran lisätyötä huoltokierron toteuttamisessa (”petaus”).

This decision was published on 30.03.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Petri Norrena, valvomopäällikkö, puhelin: 09 310 35518

petri.norrena@hel.fi

Juhana Hietaranta, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 09 310 70504

juhana.hietaranta

Decisionmaker

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri

Attachments

1. Liite

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.