Kruunuvuorenrannan palvelukortteli ja puisto

HEL 2020-004684
More recent handlings
§ 19
This decisionmaker is no longer active

Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston suunnittelun arkkitehtuurikilpailuun valitut työryhmät

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Päätös

A

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti, että Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan hankintailmoituksessa kuvatun arvontamenettelyn perusteella seuraavat työryhmät:

• LMA (Lahdelma & Mahlamäki arkkitehdit, Ramboll Finland Oy, Masu Planning Oy)

• Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen (Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy, Nomaji maisema-arkkitehdit Oy, Granlund Oy, Ideastructura Oy)

• Verstas + LOCI + Granlund + Ramboll (Verstas Arkkitehdit Oy, LOCI maisema-arkkitehdit Oy, Granlund Consulting Oy, Ramboll Finland Oy)

• Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy

• ERA (Arkkitehtitoimisto Esa Ruskeepää Oy, Innovarch Oy)

• Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy (Huttunen-Lipasti Arkkitehdit, Vahanen Suunnittelupalvelut, VSU maisema-arkkitehdit, Granlund Rakentamispalvelut)

Valintamenettely on kuvattu tarkemmin liitteenä olevassa arvontapöytäkirjassa.

B

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti arvontapöytäkirjasta ilmenevin perustein hylätä seuraavien arvonnassa alustavasti valituksi tulleiden työryhmien osallistumishakemukset:

• KUU+KINO

• Luutonen Palomeras / Mer

• AFKS-Granlund-Ideastructura

• OPUS + Optiplan + Helma

• LAC (Lundén Architecture Company)

Päätöksen perustelut

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö on 1.6.2020 § 14 päättänyt Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston arkkitehtuurikutsukilpailun järjestämisestä.

Kilpailun tausta ja tarkoitus

Helsingin kaupunki järjestää arkkitehtuurikutsukilpailun Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin uudisrakennuksen sekä viereisen Haakoninlahden puiston eteläosan suunnittelusta. Palvelukortteliin tulee peruskoulu, päiväkoti, nuorisotila, liikuntahalli ja leikkipuiston tukitilat.

Suunniteltava palvelukortteli on maisemallisesti näkyvälle paikalle sijoittuva uuden alueen keskeinen julkinen rakennus. Haakoninlahden puisto on Kruunuvuorenrannan merkittävin rakennettu puisto, jonka eteläosaan sijoittuu kaupunginosaa palveleva leikkipuisto.

Kilpailun tarkoitus on toimia hankkeen pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valintamenettelynä. Tavoitteena on löytää palvelukorttelille ja puistolle kaupunkikuvallisesti, arkkitehtonisesti, toiminnallisesti ja kokonaistaloudellisesti paras kokonaisratkaisu, joka on turvallinen, terveellinen ja joka täyttää kaupungin asettamat pitkäaikaiskestävyys-, ympäristö- ja elinkaariominaisuustavoitteet.

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelu järjestää kilpailun kaupunkiympäristön, kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuuri- ja vapaa-aikatoimialojen ja kaupunginkanslian edustajien yhteistyönä. Kilpailu toteutetaan yhteistyössä Suomen arkkitehtiliiton kanssa.

Kilpailusta ilmoittaminen ja osallistujien valintamenettely:

Suunnittelukilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin EU:n TED eNotices (Simap)-verkkopalvelussa 13.5.2020.

Lisäksi kilpailusta ilmoitettiin Suomen Arkkitehtiliiton verkkosivujen kilpailukalenterissa ja Arkkitehtiuutisissa.

Hankintailmoituksen mukaan osallistujat valitaan ilmoittautuneiden vähimmäisvaatimukset täyttävien työryhmien joukosta seuraavin periaattein:

A. Vähimmäisvaatimusten perusteella:

Kolme (3) kilpailijaa arvotaan vähimmäisvaatimukset täyttävien työryhmien joukosta. Kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työryhmät, jotka eivät tulleet valituiksi toteutusreferenssin perusteella, otetaan huomioon tässä arvonnassa.

B. Toteutusreferenssin perusteella:

Kolme (3) kilpailijaa arvotaan ensin toteutusreferenssin esittäneiden työryhmien joukosta. Toteutusreferenssillä hakevien tulee myös täyttää vähimmäisvaatimukset.

Osallistumishakemusten käsittely ja arvonta

Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 15.6.2020 klo 13 mennessä (Suomen aikaa UTC+2) osallistumishakemuksen jätti 28 työryhmää, joista 15 haki mukaan toteutusreferenssillä (T):

1 Arkkitehtitoimisto K2S Oy (T)

2 Sinikka Kouvo ja Erkki Partanen

3 Heikkinen-Komonen Oy (T)

4 AMHSG (T)

5 Verstas + LOCI + Granlund + Ramboll (T)

6 Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen (T)

7 Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy

8 Parviainen Arkkitehdit

9 Luutonen Palomeras / Mer

10 JADA + Nomaji

11 Collaboratorio + Siren Arkkitehdit

12 Playa (T)

13 ERA (T)

14 LMA (T)

15 Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy (T)

16 JKMM Arkkitehdit

17 LAC (Lundén Architecture Company)

18 AFKS-Granlund-Ideastructura (T)

19 OPUS + Optiplan + Helma (T)

20 OOPEAA

21 Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy

22 Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy

23 Arkkitehtitoimisto Perko Oy (T)

24 Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy (T)

25 Messissä

26 KUU+KINO (T)

27 Kuubis

28 Työyhteenliittymä ARK-house arkkitehdit Oy ja Arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik Oy (T)

Kaikissa osallistumishakemuksissa oli ilmoitettu vaaditut tiedot, joten ne voitiin ottaa mukaan arvontamenettelyyn, jonka mukainen arvonta suoritettiin 16.6.2020 liitteenä olevan valintapöytäkirjan mukaisesti. Osallistumishakemusten perusteella todettiin, että yhden ehdokkaan osalta vähimmäisvaatimukset eivät täyty. Muilta arvonnan perusteella alustavasti valituilta työryhmiltä tarkastettiin osallistumishakemuksissa ilmoitetut referenssit ja vähimmäisvaatimukset sekä tilaajavastuulain mukaiset selvitykset lakisääteisten velvoitteidensa täyttymisestä. Tarkastuksessa ilmeni, että kolme valittaviksi arvottua ehdokasta eivät täyttäneet vähimmäisvaatimuksia. Yhden ehdokkaan osalta tarkastusta ei voitu tehdä, koska ehdokas ei toimittanut pyydettyjä asiakirjoja annetussa määräajassa. Näiden ehdokkaiden tilalle otettiin varasijalle arvotut työryhmät.

This decision was published on 30.06.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Reetta Amper, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38283

reetta.amper@hel.fi

Decisionmaker

Katri Kuusinen
vs. rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Attachments

1. Osallistujavalinta pöytäkirja

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.