Kruunuvuorenrannan palvelukortteli ja puisto

HEL 2020-004684
More recent handlings
Case 22. / 459 §

Hankintaoikaisuvaatimus rakennetun omaisuuden hallintapäällikön päätöksestä 30.6.2020 § 19, Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston suunnittelun arkkitehtuurikilpailuun valitut työryhmät

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen rakennetun omaisuuden hallintapäällikön päätöksestä 30.6.2020 § 19, Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston suunnittelun arkkitehtuurikilpailuun valitut työryhmät.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella rakennetun omaisuuden hallintapäällikön päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikön tekemä valintapäätös 30.6.2020 § 19 muutoksenhakuohjeineen annettiin tiedoksi osallistumishakemuksen tehneille työryhmille sähköpostitse 30.6.2020. Työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 13.7.2020 ja se on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti 1.6.2020 § 14 Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston arkkitehtuurikutsukilpailun järjestämisestä.

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti 30.6.2020 § 19, että Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan hankintailmoituksessa kuvatun arvontamenettelyn perusteella seuraavat työryhmät:

LMA (Lahdelma & Mahlamäki arkkitehdit, Ramboll Finland Oy, Masu Planning Oy)

Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen (Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy, Nomaji maisema-arkkitehdit Oy, Granlund Oy, Ideastructura Oy)

Verstas + LOCI + Granlund + Ramboll (Verstas Arkkitehdit Oy, LOCI maisema-arkkitehdit Oy, Granlund Consulting Oy, Ramboll Finland Oy)

Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy

ERA (Arkkitehtitoimisto Esa Ruskeepää Oy, Innovarch Oy)

Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy (Huttunen-Lipasti Arkkitehdit, Vahanen Suunnittelupalvelut, VSU maisema-arkkitehdit, Granlund Rakentamispalvelut)

Valintamenettely on kuvattu tarkemmin päätöksen liitteenä olleessa arvontapöytäkirjassa.

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti arvontapöytäkirjasta ilmenevin perustein hylätä seuraavien arvonnassa alustavasti valituksi tulleiden työryhmien osallistumishakemukset:

KUU+KINO

Luutonen Palomeras / Mer

AFKS-Granlund-Ideastructura

OPUS + Optiplan + Helma

LAC (Lundén Architecture Company)

Suunnittelukilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin EU:n TED eNotices (Simap)-verkkopalvelussa 13.5.2020. Lisäksi kilpailusta ilmoitettiin Suomen Arkkitehtiliiton verkkosivujen kilpailukalenterissa ja Arkkitehtiuutisissa.

Hankintailmoituksen mukaan osallistujat valitaan ilmoittautuneiden vähimmäisvaatimukset täyttävien työryhmien joukosta seuraavin periaattein:

A. Vähimmäisvaatimusten perusteella:

Kolme (3) kilpailijaa arvotaan vähimmäisvaatimukset täyttävien työryhmien joukosta. Kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työryhmät, jotka eivät tulleet valituiksi toteutusreferenssin perusteella, otetaan huomioon tässä arvonnassa.

B. Toteutusreferenssin perusteella:

Kolme (3) kilpailijaa arvotaan ensin toteutusreferenssin esittäneiden työryhmien joukosta. Toteutusreferenssillä hakevien tulee myös täyttää vähimmäisvaatimukset.

Arvonnassa, joka suoritettiin vähimmäisvaatimusten perusteella, työryhmä Luutonen Palomeras / Mer arvottiin yhdeksi kolmesta työryhmästä ja se tuli siten alustavaksi valituksi mukaan kilpailuun. Työryhmä koostuu seuraavista yrityksistä: Arkkitehtitoimisto Antti Luutonen Oy / Arkkitehtitoimisto Ettala Palomeras Oy ja Mer Arkkitehdit Oy.

Hankintailmoituksen mukaisessa osallistumishakemusten pätevyyksien ja kelpoisuuksien tarkistamisessa todettiin työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n osalta seuraavaa:

- Esitetty maisemasuunnittelija ei täytä vaatimusta 5 vuoden projektipäällikkökokemuksesta

- Esitetty maisemasuunnittelijan referenssikohde (korttelitalon piha ja pelikentät) ei täytä vähimmäisvaatimusta leikkipuistosta/asukaspuistosta

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä, työryhmä Luutonen Palomeras / Mer on hakenut oikaisua työryhmän maisemasuunnittelijan kokemuksen ja referenssikohteen arviointiin. Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä hakee oikaisua seuraaviin päätöksiin:

"Esitetty maisemasuunnittelija ei täytä vaatimusta 5 vuoden projektipäällikkökokemuksesta"

"Esitetty maisemasuunnittelijan referenssikohde (korttelitalon piha ja pelikentät) ei täytä vähimmäisvaatimusta leikkipuistosta/ asukaspuistosta"

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että hakemuksessa esitetyn maisemasuunnittelijan hakemuksen perusteella vaatimus maisemasuunnittelijan 5 vuoden projektipäällikön kokemuksesta täyttyy ja että hakemuksessa mainittu maisemasuunnittelijan referenssikohde "Kalasataman korttelitalo, päiväkoti ja koulu / Kalasataman puiston pelikentät, jotka toimijan käytössä" hyväksytään hakemuksessa mainittuna maisemasuunnittelijan referenssinä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan kilpailun järjestäjille toimitetussa maisemasuunnittelijan ansioluettelossa on erikseen listattuna yrittäjänä / suunnittelutoimiston suunnitteluvastaavana tehdyt maisemasuunnitteluprojektit. Näissä hankkeissa maisemasuunnittelijaksi esitetty henkilö on toiminut maisemasuunnittelusta tai koko hankkeen suunnittelusta vastaavana suunnittelijana, joka vähintään täyttää projektipäällikön työtehtävän tunnusmerkit. Maisemasuunnittelijaksi esitetty henkilö on toiminut nämä määritteet täyttävissä tehtävissä vuosina 2013-2020.

Edelleen hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä esittää perusteinaan seuraavaa:

"Maisemasuunnittelijan referenssinä hakemuksessa on esitetty Kalasataman korttelitalo, päiväkoti ja koulu / Kalasataman pelikentät, jotka toimijan käytössä. Kohde toimii koulun ja päiväkodin pihan lisäksi asukkaiden harrastus- ja kokoontumispaikkana iltaisin ja viikonloppuisin, niin ulko- kuin sisätilojensa osalta. Kohde on toteutettu palvelemaan tiiviisti rakennetun alueen asukkaita näiden leikki- ja lähiulkoilupaikkana, niin ulko- kuin sisätilojensa osalta ja rakennuksessa toimii henkilökuntaa."

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Vähimmäisvaatimusten perusteella viimeiselle varasijalle arvotun työryhmä Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy:n asemaan saattaisi vaikuttaa, mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä päätettäisiin oikaista vaaditulla tavalla. Siten työryhmälle varattiin tilaisuus lausua näkemyksensä hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyistä vaatimuksista ja selvityksestä.

Työryhmä Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy antoi 24.7.2020 lausunnon. Työryhmä katsoo lausunnossa tarkemmin yksilöidyin perustein, ettei oikaisuvaatimuksen hyväksymiselle ole perusteita ja että se tulee hylätä.

Työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:lle varattiin vielä tilaisuus antaa vastaselitys ja lausua näkemyksensä työryhmä Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy:n lausunnossa esitetyistä seikoista. Työryhmä Luutonen Palomeras / Mer on antanut vastaselityksen asiassa 30.7.2020.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 54 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan suunnittelukilpailuun sovelletaan soveltuvin osin, mitä 83 §:ssä tarjoajien soveltuvuusvaatimuksista säädetään.

Hankintalain 83 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus.

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Osallistujien soveltuvuutta koskevat vaatimukset

Edellytetty kokemus projektipäällikön tehtävistä

Kilpailuohjelman ja ilmoittautumislomakkeen mukaan maisemasuunnittelijalla tulee olla vähintään 5 vuoden kokemus projektipäällikön tehtävistä alan suunnittelutöissä.

Työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n maisemasuunnittelijaksi esitetyn henkilön ansioluettelossa ei ole nimetty yhtään kohdetta, jossa henkilön olisi mainittu toimineen projektipäällikkönä. Ansioluettelossa ilmoitetaan henkilön toimineen maisemasuunnittelun vastaavana suunnittelijana tai hankkeen pääsuunnittelijana. Henkilön toimenkuvaksi tai asemaksi ei myöskään ole määritelty projektipäällikköä. Ansioluettelossa on vuodesta 2017 alkaen neljän hankkeen kohdalla mainittu pääsuunnittelijana toimiminen. Tätä ennen henkilö on toiminut suunnittelija-nimikkeellä. Vuodesta 2017 alkaen esitetyn henkilön asemaksi on nimetty suunnittelutyön johtaja.

Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan ansioluettelossa on erikseen listattuna yrittäjänä / suunnittelutoimiston suunnitteluvastaavana tehdyt maisemasuunnitteluprojektit. Näissä hankkeissa henkilö on toiminut maisemasuunnittelusta tai koko hankkeen suunnittelusta vastaavana suunnittelijana, joka hankintaoikaisuvaatimuksen tekijän mukaan vähintään täyttää projektipäällikön työtehtävän tunnusmerkit. Hankintaoikaisuvaatimuksesta ei kuitenkaan yksiselitteisesti käy ilmi, missä hankkeissa henkilö on vastannut pelkästään maisemasuunnittelusta ja missä koko hankkeen suunnittelusta.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa mainittujen tehtävien vastaavuudesta projektipäällikön tehtävien kanssa voidaan todeta, että maisemasuunnittelusta vastaavan suunnittelijan tai suunnittelutoimiston suunnitteluvastaavan / yrittäjän tehtävät ovat eri tehtäviä kuin projektipäällikön tehtävä. Projektipäällikön tehtävä sisältää vastuun koko suunnitteluhankkeesta niin, että henkilö vastaa kaikista hankkeessa tarvittavien tekniikka-alojen kokonaisuudesta, yhteensovituksesta ja virheettömyydestä, aikatauluista ja kustannuksista. Näitä yhteen sovitettavia aloja ja tehtäviä ovat muun muassa kunnallistekniikka, geotekniikka, valaistus, rakenne, vesihuolto ja tarvittaessa esimerkiksi arkkitehdin, graafikon, pima-asiantuntijan, biologin tms. tehtävät.

Osallistumishakemuksessa esitetystä ansioluettelosta ei mitenkään ole käynyt ilmi, että ne olisivat sisältäneet maisemasuunnittelijalta edellytettyä kokemusta projektipäällikön tehtävistä. Myöskään hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjen seikkojen perusteella ei voida katsoa, että vaadittu kokemus täyttyisi.

Edellytetty suunnittelureferenssi leikkipuistosta/asukaspuistosta

Kilpailuohjelman ja ilmoittautumislomakkeen mukaan vastuullisella maisemasuunnittelijalla tulee olla kokemusta suuriin kaupunkeihin toteutetuista leikkipuistojen/asukaspuistojen ulkotilojen toteutussuunnittelun tehtävistä. (Termillä leikkipuisto/asukaspuisto tarkoitetaan leikkialuetta, jossa on ulkotilojen lisäksi puistorakennus ja henkilökuntaa).

Heti hankintailmoituksen perään julkaistussa, 13.5.2020 päivätyssä lisäkirjeessä vaatimusta lievennettiin siten, että toteutussuunnittelun referensseiksi hyväksytään myös sellaiset suuriin kaupunkeihin toteutetut leikkipuistot ja asukaspuistot, joihin ei liity puistorakennusta tai henkilökuntaa, koska kaikissa suurissakaan kaupungeissa näissä ei ole työntekijöitä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä on ilmoittanut suunnittelureferenssiksi ”Kalasataman korttelitalo, päiväkoti ja koulu / Kalasataman puiston pelikentät, jotka toimijan käytössä”.

Koulun ja päiväkodin tontilla sijaitsevaa pihaa ei voi kutsua leikkipuistoksi. Se ei ole puisto, eikä siellä järjestetä leikkipuistotoimintaa. Kalasatamanpuistossa sijaitsevat kentät sijaitsevat puistossa, mutta ne eivät ole leikkipuistoja. Pihojen ja puistojen suunnitteluprosessit myös eroavat toisistaan. Referenssi ei siten vastaa kilpailuohjelmassa / ilmoittautumislomakkeessa edellytettyä. Muiltakaan osallistumishakemuksen tehneiltä työryhmiltä ei ole hyväksytty pihoja puistoreferenssiksi eikä sellaisia puistoja, joissa ei ole leikkipaikkaa.

Johtopäätökset

Työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n osallistumishakemuksesta ei ole käynyt ilmi vähimmäisvaatimusten täyttyminen maisemasuunnittelijan referenssien osalta. Myöskään ilmoitettu suunnittelureferenssi leikkipuistojen/asukaspuistojen ulkotilojen toteutussuunnittelun osalta ei vastaa osallistumispyynnössä edellytettyä, joten työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n osallistumishakemus on tullut hylätä.

Edellä esitetyillä perusteilla työryhmä Luutonen Palomeras / Mer:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa rakennetun omaisuuden hallintapäällikön päätöstä 30.6.2020 § 19.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 30.06.2020 § 19

Päätös

A

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti, että Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan hankintailmoituksessa kuvatun arvontamenettelyn perusteella seuraavat työryhmät:

• LMA (Lahdelma & Mahlamäki arkkitehdit, Ramboll Finland Oy, Masu Planning Oy)

• Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen (Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy, Nomaji maisema-arkkitehdit Oy, Granlund Oy, Ideastructura Oy)

• Verstas + LOCI + Granlund + Ramboll (Verstas Arkkitehdit Oy, LOCI maisema-arkkitehdit Oy, Granlund Consulting Oy, Ramboll Finland Oy)

• Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy

• ERA (Arkkitehtitoimisto Esa Ruskeepää Oy, Innovarch Oy)

• Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy (Huttunen-Lipasti Arkkitehdit, Vahanen Suunnittelupalvelut, VSU maisema-arkkitehdit, Granlund Rakentamispalvelut)

Valintamenettely on kuvattu tarkemmin liitteenä olevassa arvontapöytäkirjassa.

B

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö päätti arvontapöytäkirjasta ilmenevin perustein hylätä seuraavien arvonnassa alustavasti valituksi tulleiden työryhmien osallistumishakemukset:

• KUU+KINO

• Luutonen Palomeras / Mer

• AFKS-Granlund-Ideastructura

• OPUS + Optiplan + Helma

• LAC (Lundén Architecture Company)

Päätöksen perustelut

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun päällikkö on 1.6.2020 § 14 päättänyt Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin ja puiston arkkitehtuurikutsukilpailun järjestämisestä.

Kilpailun tausta ja tarkoitus

Helsingin kaupunki järjestää arkkitehtuurikutsukilpailun Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin uudisrakennuksen sekä viereisen Haakoninlahden puiston eteläosan suunnittelusta. Palvelukortteliin tulee peruskoulu, päiväkoti, nuorisotila, liikuntahalli ja leikkipuiston tukitilat.

Suunniteltava palvelukortteli on maisemallisesti näkyvälle paikalle sijoittuva uuden alueen keskeinen julkinen rakennus. Haakoninlahden puisto on Kruunuvuorenrannan merkittävin rakennettu puisto, jonka eteläosaan sijoittuu kaupunginosaa palveleva leikkipuisto.

Kilpailun tarkoitus on toimia hankkeen pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valintamenettelynä. Tavoitteena on löytää palvelukorttelille ja puistolle kaupunkikuvallisesti, arkkitehtonisesti, toiminnallisesti ja kokonaistaloudellisesti paras kokonaisratkaisu, joka on turvallinen, terveellinen ja joka täyttää kaupungin asettamat pitkäaikaiskestävyys-, ympäristö- ja elinkaariominaisuustavoitteet.

Rakennetun omaisuuden hallintapalvelu järjestää kilpailun kaupunkiympäristön, kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuuri- ja vapaa-aikatoimialojen ja kaupunginkanslian edustajien yhteistyönä. Kilpailu toteutetaan yhteistyössä Suomen arkkitehtiliiton kanssa.

Kilpailusta ilmoittaminen ja osallistujien valintamenettely:

Suunnittelukilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin EU:n TED eNotices (Simap)-verkkopalvelussa 13.5.2020.

Lisäksi kilpailusta ilmoitettiin Suomen Arkkitehtiliiton verkkosivujen kilpailukalenterissa ja Arkkitehtiuutisissa.

Hankintailmoituksen mukaan osallistujat valitaan ilmoittautuneiden vähimmäisvaatimukset täyttävien työryhmien joukosta seuraavin periaattein:

A. Vähimmäisvaatimusten perusteella:

Kolme (3) kilpailijaa arvotaan vähimmäisvaatimukset täyttävien työryhmien joukosta. Kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät työryhmät, jotka eivät tulleet valituiksi toteutusreferenssin perusteella, otetaan huomioon tässä arvonnassa.

B. Toteutusreferenssin perusteella:

Kolme (3) kilpailijaa arvotaan ensin toteutusreferenssin esittäneiden työryhmien joukosta. Toteutusreferenssillä hakevien tulee myös täyttää vähimmäisvaatimukset.

Osallistumishakemusten käsittely ja arvonta

Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 15.6.2020 klo 13 mennessä (Suomen aikaa UTC+2) osallistumishakemuksen jätti 28 työryhmää, joista 15 haki mukaan toteutusreferenssillä (T):

1 Arkkitehtitoimisto K2S Oy (T)

2 Sinikka Kouvo ja Erkki Partanen

3 Heikkinen-Komonen Oy (T)

4 AMHSG (T)

5 Verstas + LOCI + Granlund + Ramboll (T)

6 Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen (T)

7 Huttunen-Lipasti Arkkitehdit Oy

8 Parviainen Arkkitehdit

9 Luutonen Palomeras / Mer

10 JADA + Nomaji

11 Collaboratorio + Siren Arkkitehdit

12 Playa (T)

13 ERA (T)

14 LMA (T)

15 Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy (T)

16 JKMM Arkkitehdit

17 LAC (Lundén Architecture Company)

18 AFKS-Granlund-Ideastructura (T)

19 OPUS + Optiplan + Helma (T)

20 OOPEAA

21 Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy

22 Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy

23 Arkkitehtitoimisto Perko Oy (T)

24 Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy (T)

25 Messissä

26 KUU+KINO (T)

27 Kuubis

28 Työyhteenliittymä ARK-house arkkitehdit Oy ja Arkkitehtitoimisto Harris & Kjisik Oy (T)

Kaikissa osallistumishakemuksissa oli ilmoitettu vaaditut tiedot, joten ne voitiin ottaa mukaan arvontamenettelyyn, jonka mukainen arvonta suoritettiin 16.6.2020 liitteenä olevan valintapöytäkirjan mukaisesti. Osallistumishakemusten perusteella todettiin, että yhden ehdokkaan osalta vähimmäisvaatimukset eivät täyty. Muilta arvonnan perusteella alustavasti valituilta työryhmiltä tarkastettiin osallistumishakemuksissa ilmoitetut referenssit ja vähimmäisvaatimukset sekä tilaajavastuulain mukaiset selvitykset lakisääteisten velvoitteidensa täyttymisestä. Tarkastuksessa ilmeni, että kolme valittaviksi arvottua ehdokasta eivät täyttäneet vähimmäisvaatimuksia. Yhden ehdokkaan osalta tarkastusta ei voitu tehdä, koska ehdokas ei toimittanut pyydettyjä asiakirjoja annetussa määräajassa. Näiden ehdokkaiden tilalle otettiin varasijalle arvotut työryhmät.

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 01.06.2020 § 14

Lisätiedot

Reetta Amper, projektinjohtaja, puhelin: 310 38283

reetta.amper@hel.fi
Close

This decision was published on 04.09.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 ja 132 – 135 §.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 09 310 39015

kristiina.jokinen(a)hel.fi

Reetta Amper, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38283

reetta.amper(a)hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus ja liitteet 11.7.2020
2. Kuulemispyyntö 16.7.2020
3. Lausunto työryhmä Auer & Sandås arkkitehdit Oy & Arkkitehtitoimisto Heikki Viiri Oy 24.7.2020
4. Työryhmä Luutonen Palomeras_Mer vastaselitys 30.7.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.