Hankesuunnitelma, 8. kerroksen toiminnallinen muutos, Kallion virastotalo
Kallion virastotalo, 8. kerros, työympäristömuutos hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kallion virastotalon 8. krs:n työympäristömuutoksen toiminnallisen muutostyön 12.5.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 1 330,5 htm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 500 000 euroa 2/2020 kustannustasossa ehdolla, että sosiaali- ja terveystoimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kallion virastotalon 8. kerroksen työympäristömuutoksen hankkeessa toteutetaan sosiaali- ja terveystoimen hallinnolle monitilatoimistoperi-aatteen mukaiset tilat. Muokatut tilat mahdollistavat sosiaali- ja terveys-toimialan uusien toimintamallien mukaisen työskentelyn ja tilankäyttö-periaatteiden noudattamisen. Muuntojoustavat monipaikkaiset tilat toimivat väistötiloina sosiaali- ja terveystoimen palvelupisteiden toimintojen keskittämisestä aiheutuvissa järjestelyissä ja mahdollistavat nopeat tilankäytön muutokset poikkeustilanteissa.
Sosiaali- ja terveystoimen hallinnon työtiloja sijoitetaan Kallion virasto-talon osan 3, 8. kerrokseen. Virastotalo sijaitsee Hakaniemen metro-aseman välittömässä läheisyydessä osoitteessa Toinen linja 4. Muutettaviin tiloihin, laajuudeltaan yhteensä 1 330,5 htm², tehdään monitila-toimistokonseptin mukaisten tilaratkaisujen ja - järjestelyjen edellyttämät muutostyöt.
Hankesuunnitelma, joka koskee 8. kerroksen toiminnallisia muutostöitä, on laadittu rakennukset ja yleiset alueet - palvelukokonaisuuden ja sosiaali- ja terveystoimen tilapalvelujen yhteistyönä. Hankesuunnitelma lausunnolla sosiaali- ja terveystoimialalla.
Hankesuunnitelma on liitteenä nro 1 ja siihen liittyvät suunnitelmat liitteenä nro 2. Hankesuunnitelmaan liittyvät tekniset asiakirjat ovat nähtävinä kaupunkiympäristön rakennetun omaisuuden hallinta-palvelussa.
Hankkeessa Kallion virastotalon osan 3, 8. kerroksen tiloihin tehdään sosiaali- ja terveystoimialan hallinnolle monitilatoimistokonseptin mukaisten tilaratkaisujen ja -järjestelyiden vaatimat sisäpuoliset muutostyöt. Muokatut tilat mahdollistavat sosiaali- ja terveystoimialan uusien toimintamallien ja tilankäyttöperiaatteiden noudattamisen.
Työympäristömuutos
Sosiaali- ja terveystoimialan hallinnollisia toimintoja on jo suuri osa sijoittuneena Kallion virastotaloon. Toisiinsa kytkeytyvien hallinnon toimintojen yksiköiden keskittäminen samoihin tiloihin tuo toiminnallisia synergiaetuja ja tehostaa hallinnollista työtä. 8 kerroksen muutos on jatkoa hallintotoimintojen organisoinnin kehittämiselle Kallion virastotalossa, joka on aiemmin aloitettu samassa rakennuksessa 9. ja 10. kerroksissa.
Kallion virastotalo, osa 3, 8.kerros
Kallion virastotalon toimistorakennuskokonaisuus on valmistunut 1965 Heikki ja Kaija Sirénin suunnittelemana ja koostuu viidestä erillisestä toisiinsa liittyvästä siivestä. Muutettavat 8. kerroksen tilat laajuudeltaan 1 330,5 htm² sijaitsevat 12-kerroksisessa osassa 3.
Suunnitellut muutostyöt ovat sisäpuolisia muutostöitä, jotka eivät edellytä rakennuslupaa.
Toiminnallisen muutostyön hankesuunnitelma
Tiloissa tehdään hankesuunnitelman mukaiset toiminnalliset rakennus- ja talotekniset muutostyöt monitilatoimistoperiaatetta noudattavien suunnitteluratkaisujen mukaan.
Vanhoja väliseiniä puretaan ja toimistohuoneita yhdistetään avoimiksi työtiloiksi sekä kokous- ja taukotilaksi. Nykyisestä tilarakenteesta varataan erilliset huonetilat keskittymisrauhaa vaativaa työskentelyä varten.
Tilojen akustiikkaa parannetaan. Sähkö- ja iv-järjestelmiin tehdään uuden tilajärjestelyn ja lisääntyvän käyttäjämäärän edellyttämät muutokset. Valaistus uusitaan energiatehokkaammaksi.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen kustannusarvion mukaan hankkeen rakentamiskustannukset kustannustasossa 2/2020, RI = 104,1; THI = 197,0 ovat arvonlisäverottomana yhteensä 1 500 000 euroa (983 euroa/brm²).
Koska hankkeen enimmäishinta on alle 5 miljoonaa euroa, hankepäätöksen tekee rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.
Vuokravaikutus
Kallion virastotalon osan 3, 8. kerroksen tilan vuokra on muutostyön jälkeen 33 636 euroa/kk (25,28 euroa/htm²/kk, josta pääomavuokra 21,37 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 3,91 euroa/htm²/kk). Vuosivuokra on yhteensä noin 403 620 euroa. Vuokranmaksun perusteena on 1 330,5 htm². Sote- ja maakuntauudistuksesta johtuviin muutostarpeisiin varaudutaan vuokrasopimukseen tulevalla lain 1015/2017 mukaisella irtisanomisehdolla.
Rahoitus
Hankkeen toteutuksen edellyttämä 1,5 miljoonan euron rahoitustarve otetaan huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.
Väistötilat
Hankkeella ei ole väistötilatarvetta.
Aikataulu ja toteutus
Hankkeen alustava suunnittelu- ja toteutusaikataulu on seuraava:
- hankesuunnittelu ja toteutussuunnittelu 1/2020 - 4/2020
- purku ja rakentaminen 6/2020 - 12/2020.
This decision was published on 01.06.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Merja Ikonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 22010
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472
Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466