Vuokraus, tilat kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan käyttöön, Hämeentien 135, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma

HEL 2020-006154
More recent handlings
Case 7. / 106 §

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto Arabianrannan kirjaston laajennuksen hankesuunnitelmasta

Culture and Leisure Committee

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 11.5.2020 päivätystä Arabianrannan kirjaston laajennuksen hankesuunnitelmasta ja lausui lisäksi seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan hyväksymää tarveselvitystä. Lautakunta korostaa, että hankintarajaliite ja vastuunjakotaulukko velvoittavat vuokralaisen roolissa myös kaupunkiympäristön toimialaa huolehtimaan oman henkilökuntansa voimin, että sovitut asiat tulevat hoidettua.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 11.5.2020 päivätystä, osoitteeseen Hämeentie 135 A toteuttavan Arabianrannan kirjaston laajennuksen vuokrahankkeen hankesuunnitelmasta.

Kaupunkiympäristön toimiala on vuokrannut vuonna 2004 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle kiinteistön 2. kerroksesta yht. 552 htm² tilat Arabianrannan kirjaston käyttöön. Kiinteistön omistaja toteuttaa kiinteistössä peruskorjauksen vuoden 2020 aikana. Muutostöiden myötä kirjaston tilajako ja vuokra-ala muuttuu. Uusi vuokrasopimus laaditaan yht. 883 htm² laajuisesta tilasta, sopimus on määräaikainen ja vuokra-aika kymmenen vuotta (10) vuotta.

Laajuus, kustannukset ja aikataulu

Hankesuunnitelmassa esitetty tilojen laajuus, kustannukset ja aikataulu ovat tarveselvityspäätöksen mukaisia.

Tilat ovat laajuudeltaan n. 883 htm². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on 20,10 euroa/m²/kk eli noin 212 980 euroa/vuosi. Vuokrakustannukset nousevat vuositasolla 52 052 eurolla laajennuksen johdosta.

Varsinaisen vuokran lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala maksaa kaupunkiympäristön toimialalle yleiskustannuskorvausta 0,50 euroa/m²/kk.

Rakentaminen toteutetaan kesällä 2020 ja suunniteltu tilojen hallinnan luovutus kirjastolle on 1.9.2020.

Aikaisemmat päätökset ja yhteisvalmistelu

Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristötoimialan ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteistyönä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hyväksyä 5.5.2020 Arabianrannan kirjaston laajennuksen tarveselvityksen.

Close

Keskushallinto Kaupunginkanslia Kansliapäällikkö 11.06.2020 § 150

28.05.2020 Ehdotuksen mukaan

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilapalvelut Toimitilavuokraus Yksikön päällikkö 18.05.2020 § 64

Close

This decision was published on 24.06.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. kirjastopalvelujen johtaja
Saara Ihamäki

Ask for more info

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 87783

matti.kuusela@hel.fi

Saara Ihamäki, aluekirjastopalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 85503

saara.ihamaki@hel.fi

Harri Sahavirta, kirjastonjohtaja, puhelin: 09 310 85655

harri.sahavirta@hel.fi

Elli Alho, suunnittelija, puhelin: 09 310 87967

elli.alho@hel.fi

Attachments

1. Hankesuunnitelma Arabianrannan kirjasto
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.