Vuokraus, tilat kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan käyttöön, Hämeentien 135, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma

HEL 2020-006154
More recent handlings
§ 64
This decisionmaker is no longer active

Toimitilojen vuokraus Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalta kulttuuri ja vapaa-ajan käyttöön osoitteesta Hämeentie 135

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma:lta osoitteesta Hämeentie 135, 00560 Helsinki, yhteensä 883 m² suuruiset kokoontumistilat arviolta 1.9.2020 lukien. Vuokra-aika on toistaiseksi voimassa oleva kahdentoista (12) kuukauden irtisanomisajoin siten, että vuokrasopimus voidaan irtisanoa päättymään aikaisintaan yhdeksän (9) vuoden kuluttua alkamispäivästä. Maksettava kokonaisvuokra on 17 748,30 euroa/kk (20,10 euroa/m²/kk). Vuokra on sidottu elinkustannusindeksiin. Vuokrauksessa noudatetaan liitteen 1 mukaista vuokrasopimusluonnosta.

Lisäksi yksikön päällikkö päätti edelleen vuokrata 883 m2:n tilat kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle liitteen 1 mukaisin ehdoin, vuokrin ja vuokra-ajoin. Vuokran lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala maksaa kaupunkiympäristölle yleiskustannuskorvausta 0,5 euroa/m2/kk (Tilahankkeiden käsittelyohje 2015, kaupunginhallitus 14.12.2015).

Vuokrasopimus voidaan allekirjoittaa, kun kansliapäällikkö on oikeuttanut vuokraamaan tilan ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on toimivaltansa puitteissa hyväksynyt vuokrauksen ehtoineen lausunnossaan hankesuunnitelmasta.

Päätöksen perustelut

Arabianrannan kirjasto sijaitsee työeläkevakuutusyhtiö Varman omistamissa tiloissa Hämeentie 135 A. Kirjastolla on käytössä kirjastosali/asiakastila (586 m2) sekä työhuoneita (3 kpl, 56 m2) ja taukotila (77 m2). Kirjaston asiakastila sijaitsee ”katetulla sisäpihalla”, jonka alun perin suunniteltiin kuuluvan kokonaan kirjastolle. Tila jaettiin kustannussyistä ja jaetun tilan toista puoliskoa hallinnoi nyt lounasravintola Arabianranta.

Aloite muutostöihin on tullut kiinteistöä hallitsevalta Varmalta ja perustuu kiinteistön peruskorjaussuunnitelmaan, johon kirjasto voi vaikuttaa hyvin rajallisesti. Peruskorjauksen kirjastoa koskevan vaiheen on kaavailtu alkavan kesäkuussa 2020.

Kiinteistön peruskorjauksen yhteydessä ravintolalle rakennetaan uusi opiskelijaruokailulinja, jota kaavailtiin kirjaston kanssa yhteiselle sisäpihalle. Katettu sisäpiha on huomattavan korkea, yhtenäinen tila, joka on jaettu noin 2 metriä korkealla pleksilevyllä. Tilassa ei voida rajoittaa äänen kulkeutumista tai kaikumista. Opiskelijaruokalan tuominen samaan tilaan kirjaston asiakas- ja työskentelytilojen kanssa tekisi tilasta hälyisän ja rauhattoman ja häiritsisi kirjastopalveluja.

Uuden suunnitelman mukaan opiskelijaruokala rakennetaan kiinteistön b-rapun aulaan, jolloin ruokala tulee mm. kirjaston työhuoneiden ja taukotilan paikalle. Kirjastolle rakennetaan pienempi taukotila (28 m2) b-rapun käytävään ja koko sisäpiha tulee kirjaston asiakastilaksi. Henkilöstön työskentelytilat rakennetaan asiakaspalvelupisteen yhteyteen moduulityyppisellä ratkaisulle. Kirjaston asiakastilat kasvaisivat 259 m2, samalla kun työhuoneet poistuvat ja taukotila pienenee. Kirjaston tila kasvaisi yhteensä 170 m2.

This decision was published on 18.05.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Liisa Lahti-Nuuttila, asiakaspäällikkö, puhelin: +358931038447

liisa.lahti-nuuttila@hel.fi

Decisionmaker

Markku Metsäranta
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vuokrasopimusluonnos Arabianrannan kirjasto 04 05 2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.