Vahingonkorvaus, työsuhteeseen liittyvät korvausvaatimukset

HEL 2020-006236
More recent handlings
§ 89
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus taloudellisesta menetyksestä

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ********** (jäljempänä hakija) sosiaali- ja terveystoimialalle osoitetun korvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja vahingolla on oltava syy-yhteys.

Korvaushakemuksessaan (liite 1) hakija vaatii korvausta taloudellisesta menetyksestä 20 000 euroa sekä häneen kohdistuvan työnhakuun liittyvän rajoituksen purkua. Korvaushakemuksen mukaan hakija ilmoitti 28.6.2018 kirjallisesti ja suullisesti Kustaankartanon seniorikeskuksen ylihoitajalle toiseen työntekijään liittyvästä epäkohdasta. Hakijan mukaan hänelle pidettiin asiaan liittyen osastonhoitajan sijaisen ja toisen osastonhoitajan toimesta puhuttelu. Hakija irtisanoutui 29.6.2018 koeajalla siten, että hänen viimeinen työpäivänsä Kustaankartanon seniorikeskuksen palveluksessa oli 28.6.2018. Hän haki myöhemmin vakituiseen toimeen, mutta ei tullut valituksi. Lisäksi häntä ei enää palkattu Seure Oy:n kautta lyhytaikaisiin sijaisuuksiin Kustaankartanon seniorikeskukseen. Hakijan 26.6.2020 antaman selvityksen mukaan työnhakuun liittyvän rajoituksen vuoksi hänen on opiskeltava uusi osaamisala.

Pohjoisen palvelualueen johtajan ja Kustaankartanon seniorikeskuksen johtajan antaman lausunnon mukaan (liite 2) hakija antoi kesäkuussa 2018 palautetta sijaisena toimineen työntekijän huonosta perehdyttämisestä ylihoitajalle. Asian käsittely oli ilmoituksen johdosta siirretty osastonhoitajan sijaiselle ja sitä oli käsitelty ilmoituksen kohteena olleen työntekijän kanssa. Hakija jatkoi asian käsittelyä, vaikka osastonhoitaja oli puuttunut asiaan. Asian käsittelystä oli keskusteltu 28.6.2018 hakijan, osastonhoitajan sijaisen sekä toisen osastonhoitajan kanssa. Hakija toimitti irtisanomisilmoituksen, jonka mukaan hänen viimeinen työpäivänsä Kustaankartanon seniorikeskuksen palveluksessa oli 28.6.2018. Kun hakijasta on kysytty suosituksia, on tuotu esille, ettei hänen toimintansa tue työyhteisöä.

Asiakirjoista ilmenevä selvitys ei osoita, että sosiaali- ja terveystoimialan työntekijä olisi aiheuttanut hakijalle vahingon, joka olisi aiheutunut virheellä tai laiminlyönnillä. Koska korvausvastuun perustetta ei ole näytetty, sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvausvelvollinen asiassa.

Edellä todetun perusteella hakijalla ei ole vahingonkorvauslakiin perustuvaa oikeutta saada korvausta.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

This decision was published on 08.07.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Niina Kuismin, korkeakouluharjoittelija, puhelin: 09 31028742

niina.kuismin@hel.fi

Decisionmaker

Atte Viinikka
yksikön päällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 23 k.
2. Pohjoisen palvelualueen lausunto 11.5.2020
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.