Vahingonkorvaus, työsuhteeseen liittyvät korvausvaatimukset
Vahingonkorvausvaatimus taloudellisesta menetyksestä
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hylätä ********** (jäljempänä hakija) sosiaali- ja terveystoimialalle osoitetun korvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja vahingolla on oltava syy-yhteys.
Korvaushakemuksessaan (liite 1) hakija vaatii korvausta taloudellisesta menetyksestä 20 000 euroa sekä häneen kohdistuvan työnhakuun liittyvän rajoituksen purkua. Korvaushakemuksen mukaan hakija ilmoitti 28.6.2018 kirjallisesti ja suullisesti Kustaankartanon seniorikeskuksen ylihoitajalle toiseen työntekijään liittyvästä epäkohdasta. Hakijan mukaan hänelle pidettiin asiaan liittyen osastonhoitajan sijaisen ja toisen osastonhoitajan toimesta puhuttelu. Hakija irtisanoutui 29.6.2018 koeajalla siten, että hänen viimeinen työpäivänsä Kustaankartanon seniorikeskuksen palveluksessa oli 28.6.2018. Hän haki myöhemmin vakituiseen toimeen, mutta ei tullut valituksi. Lisäksi häntä ei enää palkattu Seure Oy:n kautta lyhytaikaisiin sijaisuuksiin Kustaankartanon seniorikeskukseen. Hakijan 26.6.2020 antaman selvityksen mukaan työnhakuun liittyvän rajoituksen vuoksi hänen on opiskeltava uusi osaamisala.
Pohjoisen palvelualueen johtajan ja Kustaankartanon seniorikeskuksen johtajan antaman lausunnon mukaan (liite 2) hakija antoi kesäkuussa 2018 palautetta sijaisena toimineen työntekijän huonosta perehdyttämisestä ylihoitajalle. Asian käsittely oli ilmoituksen johdosta siirretty osastonhoitajan sijaiselle ja sitä oli käsitelty ilmoituksen kohteena olleen työntekijän kanssa. Hakija jatkoi asian käsittelyä, vaikka osastonhoitaja oli puuttunut asiaan. Asian käsittelystä oli keskusteltu 28.6.2018 hakijan, osastonhoitajan sijaisen sekä toisen osastonhoitajan kanssa. Hakija toimitti irtisanomisilmoituksen, jonka mukaan hänen viimeinen työpäivänsä Kustaankartanon seniorikeskuksen palveluksessa oli 28.6.2018. Kun hakijasta on kysytty suosituksia, on tuotu esille, ettei hänen toimintansa tue työyhteisöä.
Asiakirjoista ilmenevä selvitys ei osoita, että sosiaali- ja terveystoimialan työntekijä olisi aiheuttanut hakijalle vahingon, joka olisi aiheutunut virheellä tai laiminlyönnillä. Koska korvausvastuun perustetta ei ole näytetty, sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvausvelvollinen asiassa.
Edellä todetun perusteella hakijalla ei ole vahingonkorvauslakiin perustuvaa oikeutta saada korvausta.
Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.
Detta beslut publicerades 08.07.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Niina Kuismin, korkeakouluharjoittelija, puhelin: 09 31028742