Hankinta, rulla-alustat, Pakkalan tuotantolaitos

HEL 2020-007104
More recent handlings
§ 7

Palvelukeskus Helsinki, Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat hankinnasta esitetyin perustein

- hyväksyä Staudi Oy:n (Y-tunnus 0994878-9) tarjouksen Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat, osa-alueen 1 kuljetus-/rulla-alustat ja varaosat toimittajaksi neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeuttaa monipalveluiden tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Staudi Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti ainoa, joka täyttää tarjouspyynnössä asetetut ehdot,

- hyväksyä Dieta Oy:n (Y-tunnus 0927839-1) tarjouksen Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat, osa-alueen 2 muoviset leipomolaatikot toimittajaksi neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeuttaa monipalveluiden tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Dieta Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti ainoa, joka täyttää tarjouspyynnössä asetetut ehdot,

- hyväksyä Stainless team finland Oy:n (Y-tunnus 1450409-0) tarjouksen Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat, osa-alueen 3 Lämpöastia (5L) toimittajaksi neljäksi (4) vuodeksi ja oikeuttaa monipalveluiden tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Stainless team finland Oy on osa-alueen 3 ainoa tarjoaja,

- hyväksyä Stainless team finland Oy:n (Y-tunnus 1450409-0) tarjouksen Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat, osa-alueen 4 Lämpöastia (10L, 15L ja 25L) toimittajaksi neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja oikeuttaa monipalveluiden tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Stainless team finland Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisin,

- hyväksyä Dieta Oy:n (Y-tunnus 0927839-1) tarjouksen Kuljetuskomponentit (kuljetus-/rulla-alustat, leipomolaatikot ja lämpöastiat) ja varaosat, osa-alueen 4 lämpöastiat (10 l, 15 l ja 25 l) ja varaosat varatoimittajaksi kokonaistaloudellisesti toiseksi edullisimpana, koska Dieta Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti toiseksi edullisin, ja oikeuttaa monipalveluiden tuotantopäällikön tai hänen määräämänsä hankkimaan tarjouspyynnön mukaisen palvelun Dieta Oy:ltä (Y-tunnus 0927839-1), mikäli sopimustoimittaja ei pysty tarjouspyynnön mukaisesti noudattamaan sopimusta tai sopimuksen mukaista toimitusaikaa, eikä tilaaja katso mahdolliseksi hyväksyä sopimustoimittajan esittämää uutta korvaavaa toimitusaikaa,

- että hankintasopimuksia voidaan jatkaa niiden päättymisen jälkeen toistaiseksi voimassaolevina niin, että toistaiseksi voimassa olevista sopimuskausista päättää Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen puolesta monipalveluiden tuotantopäällikkö tai hänen määräämänsä,

- että monipalvelujen tuotantopäällikkö tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa.

Lisäksi yksikönjohtaja merkitsi tiedoksi,

- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi

- että hankintojen arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 146 000 euroa. Hankinnan eri osa-alueiden arvioidut arvonlisäverottomat arvot ovat:

Osa-alue 1 noin 60 000 euroa
Osa-alue 2 noin 29 000 euroa
Osa-alue 3 noin 11 000 euroa
Osa-alue 4 noin 46 000 euroa

Päätöksen perustelut

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 18.02.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 05.03.2021 12.00.

Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

Osa-alue 1, kuljetus-/rulla-alustat ja varaosat
AJ tuotteet Oy (Y-tunnus 0643009-5)
NordLog Oy (Y-tunnus 2286250-9)
Rengastalo Oy (Y-tunnus 0113359-3)
Staudi Oy (Y-tunnus 0994878-9)

Osa-alue 2, muoviset leipomolaatikot
AJ tuotteet Oy (Y-tunnus 0643009-5)
Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1)
NordLog Oy (Y-tunnus 2286250-9)

Osa-alue 3, lämpöastiat (5 l) ja varaosat
Stainless team finland Oy (Y-tunnus 1450409-0)

Osa-alue 4, lämpöastiat (10 l, 15 l ja 25 l) ja varaosat
Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1)
Stainless team finland Oy (Y-tunnus 1450409-0)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 1, kuljetus-/rulla-alustat ja varaosat:
AJ-tuotteet Oy:n, NordLog Oy:n ja Rengastalo Oy:n tarjoamat kuljetus-/rulla-alustat osa-alueelle 1, kuljetus-/rulla-alustat ja varaosat, eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Tuotteet eivät olleet testattaessa yhteensopivia Pakkalan tuotantolaitoksen pinontalaitteiden ja syöttöalustojen kanssa ilman erillisiä muutostöitä. Tarjouspyynnössä kuljetus- / rulla-alustoille asetettiin vaatimus, että kahden pyöristä tulee olla kääntyviä ja niiden tulee sijaita alustan kapeammassa päässä. Tarjottujen kuljetus-/rulla-alustojen pyöristä neljä oli kääntyviä. AJ-tuotteet Oy:n, Nordlog Oy:n ja Rengastalo Oy:n tarjoukset osa-alueelle 1 hylätään tarjouspyynnön vastaisina. Staudi Oy:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen ja se täyttää tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.


Osa-alue 2, muoviset leipomolaatikot:
AJ tuotteet Oy:n tarjoamat leipomolaatikot osa-alueelle 2, muoviset leipomolaatikot, eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Tarjouspyynnön vastaisuus johtui yhteensopimattomuudesta Pakkalan tuotantolaitoksen pinontalaitteiden ja syöttöalustojen kanssa ilman erillisiä muutostöitä ja tarjottujen tuotteiden mitoista. Tarjouspyynnössä leipomolaatikoille asetettiin seuraavat kokovaatimukset: Laatikon ulkomitat ovat 600 mm * 400 mm *150 mm. Sisämitat ovat 565 mm * 365 mm * 130 mm. Tarjotun laatikon ulkokorkeus 154 mm ja sisäkorkeus 139 mm. AJ tuotteet Oy:n tarjous osa-alueelle 2 hylätään tarjouspyynnön vastaisena. NordLog Oy:n tarjoamat leipomolaatikot osa-alueelle 2, muoviset leipomolaatikot, eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia. Tarjouspyynnön vastaisuus johtui yhteensopimattomuudesta Pakkalan tuotantolaitoksen pinontalaitteiden ja syöttöalustojen kanssa ilman erillisiä muutostöitä ja tarjottujen tuotteiden mitoista. Tarjouspyynnössä leipomolaatikoille asetettiin seuraavat kokovaatimukset: Laatikon ulkomitat ovat 600 mm * 400 mm *150 mm. Sisämitat ovat 565 mm * 365 mm * 130 mm. Tarjotun laatikon pituus on 605 mm ja leveys 404 mm. Tarjous osa-alueelle 1 hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Nordlog Oy:n tarjous osa-alueelle 2 hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Dieta Oy:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen ja se täyttää tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 3, lämpöastiat (5 l) ja varaosat:
Stainless team finland Oy:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen ja se täyttää tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 4, lämpöastiat (10 l, 15 l ja 25 l) ja varaosat:
Dieta Oy:n ja Stainless team finland Oy:n tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin kokonaishankintahinnan perusteella. Vertailuhinnat muodostuivat yksikköhintojen ja tilaajan arvioimien toimitusmäärien perusteella.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että tarjouspyynnön mukaisen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa-alueittain on tehnyt osa-alue 1 Staudi Oy (Y-tunnus 0994878-9), osa-alue 2 Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1), osa-alue 3 Stainless team finland Oy (Y-tunnus 1450409-0) ja osa-alue 4 Stainless team finland Oy (Y-tunnus 1450409-0).

Vertailu osoittaa, että tarjouspyynnön mukaisen kokonaistaloudellisesti toiseksi edullisimman tarjouksen osa-alueelle 4 on tehnyt Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1).

This decision was published on 04.05.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Saara Ojanen, suunnittelija, puhelin: 09 310 25517

saara.ojanen@hel.fi

Decisionmaker

Anne Koskinen
yksikönjohtaja

Attachments

1. HEL 2020-007104 kuljetuskomponentit vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.