Hallintopakkoasia, kunnossapitolaki 16 §, Eastern Light Finland I Oy/Eastern Light Sweden AB

HEL 2020-009251
More recent handlings
Case 3. / 224 §

Velvoitteiden asettaminen, kadulla ja yleisillä alueilla tehtävien töiden loppuunsaattaminen, Eastern Light Finland I Oy

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa Eastern Light Finland I Oy:lle seuraavat velvoitteet kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain ja sen nojalla annettujen kunnan määräysten laiminlyönneistä sillä uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään laiminlyöjän kustannuksella.

Velvoitettu

Eastern Light Finland I Oy (y-tunnus 2734154-2)
c/o Business Sweden
Eteläesplanadi 24
00130 Helsinki

Velvoitteet

Eastern Light Finland I Oy:lle asetetaan seuraavat kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 16 §:n mukaiset velvoitteet:

  1. Särkiniemen puiston puistokäytävien kivituhkapinta on ennallistettava koko kaivumatkalta käyttämällä uutta, paikalle sopivaa kivituhkaa.
  2. Särkiniemen puiston viheralueet on ennallistettava kaivutöiden jäljiltä.
  3. Särkiniemen puistoon virheelliselle paikalle ja väärään korkotasoon asennettu kaivo on poistettava. Viheralue on ennallistettava ja alueelle läjitetyt kaivumaat on vietävä pois asianmukaiselle jätteenkäsittelypaikalle.
  4. Särkiniementien, Särkiniemenpolun, Itälahdenkadun ja Kiviaidankadun jalkakäytävillä ja ajoradoilla olevat kaivualueet on päällystettävä pysyvällä päällysteellä. Päällystyksessä on huomioitava katutyöohjeiden mukaiset asfaltin leikkaukset.
  5. Itälahdenkadun ja Kiviaidankadun suojateiden keskisaarekkeet on ennallistettava asentamalla puuttuvat reunakivet sekä laatat.
  6. Heikkilänaukio on ennallistettava asentamalla puuttuvat laatat.
  7. Särkiniementien, Särkiniemenpolun, Itälahdenkadun viheralueet on ennallistettava kaivutöiden jäljiltä.
  8. Särkiniemenpolulla oleva kaapeliasennus on oikaistava siten, että kaapeli sijoitetaan sijoitussopimuksen mukaisesti kokokaan Särkiniemenpolun pohjoisreunalle.
  9. Kiviaidankadulla oleva kaivo on asennettava oikeaan korkoon eli ympäröivän päällysteen tasolle.

Teettämisuhan asettaminen

Velvoitteet asetetaan sillä uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään velvoitetun kustannuksella.

Teettämisuhka määrätään täytäntöön pantavaksi, jos päävelvoitteita ei asetetussa määräajassa noudateta eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Määräaika

Velvoitetun on noudatettava velvoitteita 60 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Asian tausta

Eastern Light Finland I Oy (jäljempänä Eastern Light) ja Helsingin kaupunki ovat solmineet 29.11.2016 sijoitussopimuksen telekaapelin ja siihen liittyvien rakenteiden sijoittamisesta Lauttasaareen. Sijoitussopimusta on muutettu myöhemmin 12.1.2018 solmitulla uudella sopimuksella, sillä telekaapelin reittiä Särkiniemen puistossa on vaihdettu kaupunginmuseon vaatimuksesta. Sijoitussopimusta on muutettu toisen kerran 17.12.2019, koska Eastern Lightin telekaapeli on virheellisesti sijoitettu eri reitille kuin 12.1.2018 solmitussa sijoitussopimuksessa on sovittu. Lisäksi kaupunki ja Eastern Light ovat sopineet 20.1.2020 päivätyllä sijoitussopimuksella telekaapeliin liittyvän kaivon sijoittamisesta Kiviaidankadulle.

Eastern Light on tehnyt 16.11.2018 kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanpidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen kadulla ja yleisellä alueella tehtävistä töistä Lauttasaaren alueella. Asiaa on käsitelty käsittelytunnuksella KP1802707. Asian käsittely on siirretty uudelle asialle KP1902967 asiankäsittelyjärjestelmän muutoksen johdosta. Ilmoituksen mukainen työ on alkanut 29.11.2018 ja on edelleen kesken. Kaupungin tarkastaja on tehnyt työalueella valvontakäyntejä 28.11.2018, 4.6., 9.8., 17.8., 8.10., 24.10., 6.11., 8.11., 11.11., 14.11., 28.11., 9.12., 12.12., 16.12. ja 19.12.2019 sekä 16.1., 6.2., 17.6. ja 21.10.2020. (Liite 4)

Kaupunki on järjestänyt 7.11.2019 kokouksen Eastern Lightin toimitusjohtajan kanssa johtuen telekaapeleiden sekä rakenteiden sijoittamisessa sekä kaivutöissä ilmenneistä virheistä ja ennallistamisen laiminlyönneistä. Kokouksessa on käyty kuvien avulla läpi virheet sekä niiden ehdotetut korjaustavat. Kaupungin tarkastaja on 8.11.2019 lähettänyt toimitusjohtajalle sähköpostitse kirjallisesti vaaditut toimenpiteet. Toimenpiteet on vaadittu tehtäväksi 1.12.2019 mennessä

Lisäksi kaupungin tarkastaja on ohjeistanut, antanut määräyksiä työstä ja huomauttanut laiminlyönneistä marras- ja joulukuun 2019 sekä helmi- ja huhtikuun 2020 aikana useissa toimitusjohtajalle lähetetyissä sähköposteissa. Talvella 2019 tehtyjen väliaikaisten päällystysten jälkeen Eastern Lightia on vaadittu ennallistamaan viheralueet ja päällystämään pinnoitetut alueen pysyvällä päällysteellä sekä saattamaan työt muilta osin valmiiksi talvikauden loppuun 14.5.2020 mennessä. Eastern Light on 27.4.2020 hakenut työlle lisäaikaa 30.5.2020 asti. Kaupungin tarkastajan havaintojen mukaan alueella ei oltu tehty töitä vuodenvaihteen jälkeen, eikä aluetta ole ennallistettu talvikauden loppuun tai haetun lisäajan loppuun mennessä. Valvontakäynnistä 17.6.2020 on laadittu raportti (liite 2). Kaupungin tarkastajan 21.10.2020 suorittaman valvontakäynnin perusteella alueelle on maalattu asfaltoinnin leikkauskohtia, mutta muita toimenpiteitä alueella ei olla tehty.

Vastine

Kaupunki on 29.9.2020 lähetetyllä kuulemiskirjeellä (liite 1) varannut Eastern Lightille mahdollisuuden antaa vastineensa ehdotetuista velvoitteista sekä velvoitteiden täyttämiseen varattavasta määräajasta. Eastern Light on toimittanut asiassa vastineen 16.10.2020 (liite 3).

Eastern Light on Helsingin kaupungin kanssa yhtä mieltä tietyillä alueilla tarvittavista toimenpiteistä, joita ovat muun muassa pysyvä asfaltointi, viherpintojen ennallistaminen, torin ja suojatien laatoittaminen sekä Särkiniemen puiston merikaapelikaivon ja Kiviaidankadun kaapelikaivon korkeuksien säätäminen.

Valitettavasti Eastern Lightilla on tämänhetkisen pandemian vuoksi ollut vaikeuksia suorittaa töitä ruotsalaisten aliurakoitsijoidensa kanssa, ja työt ovat valitettavasti viivästyneet merkittävästi. Tätä ei voi kokonaan asettaa Eastern Lightin vastuulle itsestäänselvistä syistä, joita ovat muun muassa Suomen maahantulorajoitukset sekä sisäiset ongelmat, kuten henkilöstön joutuminen karanteeniin. Eastern Light haluaa kuitenkin tehdä selväksi, että yritys on samaa mieltä esimerkiksi siitä, että merikaapelikaivoa ei ole alusta lähtien asennettu parhaalla mahdollisella tavalla, ja on valitettavaa, ettei pysyvää asfaltointia ole tehty väliaikaisen asfaltoinnin yhteydessä.

Asiaa ei ole helpottanut se, että kaikki Helsingin kaupungin viestintä Eastern Lightille on ollut suomeksi. Kielimuuri on voinut aiheuttaa väärinymmärryksiä ja täten myös viivästymisiä.

Asfaltointi olisi voitu tehdä jo 2019, kun Asfalttilinja Oy teki väliaikaista ennallistamista. Tuolloin Asfalttilinja suositteli tekemään pysyvän asfaltoinnin välittömästi. Eastern Light haluaa painottaa, että Helsingin kaupunki toivoi väliaikaista asfaltointia, minkä jälkeen alkoi COVID-19-tilanne.

Kaikkien asfaltointiin, laatoitukseen ja viheralueisiin liittyvien töiden osalta Eastern Light on sopinut saman suomalaisen toimijan, Asfalttilinja Oy:n kanssa siitä, että he ottavat hoitaakseen pysyvät ennallistamistyöt. Työt tehdään heti, kun heillä on aikaa ja Helsingin kaupunki näyttää vihreää valoa pysyvälle ennallistamiselle.

Ramboll on ollut Eastern Lightin konsulttina mainittua merikaapelikaivoa ja Kiviaidankadun kaapelikaivoa koskevan teknisen kuvauksen osalta kuten kaupungin kanssa on aiemmin sovittu. Merikaapelikaivon käsittelyn osalta Eastern Light toivoo, että sen tutummat aliurakoitsijat tekisivät työt, kun kyseessä on kriittisen infrastruktuurin käsittely sekä Ruotsissa että Suomessa. On erittäin tärkeää painottaa, että Eastern Lightin verkko on niin sanottu backbone-verkko (ikään kuin kuituoptinen moottoritie, joka yhdistää datakeskukset), ja siksi tuntemattomien toimijoiden käyttöön liittyy suuria riskejä. Eastern Light haluaa minimoida tällaiset herkät kohdat, mutta prosessin nopeuttamiseksi se voi käyttää suomalaisia toimijoita muissa osioissa.

Eastern Light voi hyväksyä ehdotetun enintään 60 päivän korjausajan niille toimille, jotka suorittaa suomalainen Asfalttilinja Oy, mikäli Helsingin kaupunki hyväksyy pysyvän ennallistamisen mainitussa ajassa. Helsingin kaupungilla voi olla asfaltoinnin osalta näkemyksiä, jos pysyvää asfaltointia halutaan tehtävän tähän aikaan vuodesta. Toivomme kuitenkin, että COVID-19:n luoman epävarmuuden vuoksi olisi mahdollista saada lisää liikkumavaraa Särkiniemen puiston merikaapelikaivon hoitamiseen. Realistinen aikataulu, jonka toivottavasti myös Helsingin asukkaat hyväksyvät, sillä alue on virkistyskäytössä pääosin kesällä, on, että merikaapelikaivoa ympäröivä alue olisi kunnostettu ennen kesäkautta 2021 ja aivan viimeistään toukokuun viimeisenä päivänä.

Perustelut

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan kunta voi antaa ilmoituksen johdosta työn suorittamisesta määräyksiä, jotka ovat tarpeen työstä mahdollisesti liikenteen sujuvuudelle, turvallisuudelle ja esteettömyydelle, kadulla ja yleisellä alueella sijaitseville johdoille ja laitteille sekä kadun ja yleisen alueen rakenteille aiheutuvan haitan ja vahingon vähentämiseksi. Lisäksi ilmoittajan on saatettava alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolain 16 §:n 1 momentin mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tässä laissa säädetyn tai sen nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden, kunnan valvontaviranomainen voi velvoittaa hänet täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai uhalla, että kunta tekee tekemättä jätetyn työn hänen kustannuksellaan. Kunnossapitolain 16 §:n 3 momentin mukaan teettämisuhkaa koskevassa asiassa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Uhkasakkolain (113/1990) 6 §:n 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Eastern Lightia on lukuisia kertoja ohjeistettu, neuvottu ja vaadittu sijoittamaan kaapelinsa sekä siihen liittyvät rakenteet sijoitussopimusten mukaisesti ja hyväksyttävällä tavalla sekä ennallistamaan alueet töidensä jäljiltä. Eastern Light on toistuvaista laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisen velvollisuuteensa saattaa aloittamansa työt valmiiksi sekä ennallistaa alue hyväksytysti kaupungin antamien määräysten ja ohjeiden mukaisesti.

Syksyllä ja talvella 2019–2020 Eastern Light on saattanut työalueensa talvikaudella edellytettävään toiminnalliseen kuntoon vasta kaupungin lukuisten yhteydenottojen ja huomautusten jälkeen. Työalueen ennallistamiseen liittyvät asfaltoinnit on tällöin toteutettu tilapäisellä päällysteellä ja kaivualueella olevat kivetyt alueet on täytetty pelkällä kivimurskeella. Viheralueita ei ole ennallistettu lainkaan, vaan alueilta on kuljetettu pelkästään jätteitä pois. Särkiniemen puiston puistokäytäville ei ole tuotu uutta kivituhkaa kaivutöiden jälkien paikkaamiseksi. Jotta Eastern Lightin teettämä kaivutyö voidaan katsoa valmiiksi, on edellä mainitut ennallistamistoimenpiteet toteutettava hyväksyttävällä tavalla kaupungin ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Särkiniemen puistossa oleva kaivo ei sijaitse sijoitussopimuksessa sovitussa paikassa vaan sen vieressä, ja lisäksi kaivoa ei ole upotettu maahan, vaan se on asennettu osittain maan pinnalle (liite 4 s. 58–59). Kaivon ympäristöön on jätetty kaivettu maa, joka olisi tullut kuljettaa asianmukaiselle jätteidenkäsittelypaikalle. Kaivoa ympäröivä viheralue olisi tullut ennallistaa. Ottaen huomioon, että kaivo sijaitsee virheellisessä kohdassa eikä sen asennustapa ole hyväksyttävä, on nyt paikalla oleva kaivo poistettava ennen kuin alue ennallistetaan. Eastern Light voi asentaa tarvitsemansa kaivon sopimuksen mukaiseen kohtaan ja oikeaan korkotasoon, ja huolehtia asennuksen jälkeen alueen ennallistamisesta.

Myös Kiviaidankadulle asennettu kaivo on asennettu väärään korkoon, eli se ei ole ympäröivän asfaltin tasolla. Kaivo on asennettava oikeaan korkotasoon, jotta alue voidaan ennallistaa.

Eastern Lightin toimittaman vastineen mukaan alueen katuja ei ole päällystetty pysyvällä asfaltilla, koska kaupunki edellytti niiden päällystämistä tilapäisellä asfaltilla. Kaupunki on kuitenkin jo talvella 2019-2020 muistuttanut Eastern Lightia siitä, että tilapäiset päällysteet tulee korvata pysyvillä päällysteillä talvikauden loppuun 14.5.2020 mennessä. (liite 5 s. 34) Alueen katuja ei kuitenkaan päällystetty pysyvästi 14.5.2020 tai Eastern Lightin hakemaan lisäaikaan 30.5.2020 mennessä, eikä niitä ole päätöspäivään mennessäkään päällystetty hyväksyttävästi pysyvällä päällysteellä.

Eastern Light on kertonut urakoitsijansa suorittavan ennallistamistoimet heti, kun kaupunki näyttää vihreää valoa. Kaupunki ei missään kohtaa ole kieltänyt katualueiden päällystämistä pysyvällä asfaltilla tai muutenkaan kieltänyt Eastern Lightia suorittamasta ennallistamistöitä. Alueen ennallistaminen ei edellytä Helsingin kaupungilta erillistä suostumusta, eikä kaupunkiympäristön toimialan alueidenvalvonta johda tai valvo yleisillä alueilla tehtäviä töitä, vaan sen tehtävänä on valvoa kunnossapitolain mukaisten velvollisuuksien ja määräysten noudattamista. Eastern Lightin tehtävänä työstä vastaavana ja työn tilaajana on huolehtia töiden suunnittelusta, toteuttamisesta ja valvonnasta mukaan lukien alueen ennallistaminen sekä urakoitsijoiden hankkiminen.

Eastern Light on vastineessaan vedonnut siihen, että koronaviruspandemia on aiheuttanut töiden loppuun saattamisen viivästymistä. Kaupunki on, kuten aiemmin on todettu, vaatinut Eastern Lightia suorittamaan työt loppuun jo syksyllä 2019. Eastern Lightin töiden suorittamisessa on tapahtunut lukuisia laiminlyöntejä jo ennen tätä, ja muitakin sijoitettavia rakenteita on päätöksessä mainittujen kaivojen lisäksi sijoitettu vääriin paikkoihin. Kaupunki ja Eastern Light ovat joutuneet sopimaan uudestaan mm. Särkiniemen puiston läpi menevän kaapelin sijoittamisesta sen jälkeen, kun Eastern Light on sijoittanut sen ensin väärän paikkana.

Koronaviruspandemian vuoksi Suomen ja Ruotsin rajaliikennettä alettiin rajoittaa 19.3.2020, mutta rajoitukset Suomen ja Ruotsin välisellä rajalla eivät ole missään vaiheessa koskeneet välttämätöntä työmatkaliikennettä. Myöskään Uudenmaan sulku 28.3.–15.4.2020 ei rajoittanut työmatkaliikennettä Uudenmaan ja muun Suomen välillä. Ottaen lisäksi huomioon Eastern Lightin laiminlyöntien pitkäaikaisuus, ei koronaviruspandemialla voida katsoa olleen huomattavaa merkitystä töiden viivästymisessä.

Ottaen huomioon se, että Eastern Light on ollut tietoinen laiminlyönneistään sekä kaupungin määräyksistä ainakin 7.11.2019 lähtien, ja että Eastern Lightilla on koko ajan ollut mahdollista teettää työnsä valmiiksi, on 60 päivän määräaika, joka lasketaan tämän asettamispäätöksen tiedoksisaannista, riittävä velvoitteiden täyttämiseksi. Eastern Light on todennut myös itse vastineessaan hyväksyvänsä 60 päivän määräajan muiden kuin Särkiniemenpuistossa sijaitsevan merikaapelikaivon osalta. Ottaen huomioon se, että työmatkaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on edelleen sallittua ja että Eastern Light on ainakin 7.11.2019 lähtien tiennyt Särkiniemenpuiston kaivon virheellisestä sijainnista, ei asiassa ole syytä pidentää Eastern Lightille asettavaa määräaikaa 60 päivää pidemmäksi myöskään Särkiniemenpuiston kaapelikaivon osalta.

Eastern Light on vastineessaan vedonnut siihen, että ennallistamistoimenpiteitä ja työn suorittamista on voinut vaikeuttaa Eastern Lightin ja kaupungin välinen kielimuuri.

Kielilain (423/2003) 5 §:n mukaan yhteisöllä on oikeus viranomaisessa asioidessaan käyttää pöytäkirjakieltään, joko suomea tai ruotsia. Kielilain 12 §:n mukaan hallintoasian käsittelykielenä on kaksikielisessä viranomaisessa asianosaisen kieli.

Sekä Eastern Lightin sijoitussopimuksia että kaivutöitä koskevat asiat on pantu vireille suomeksi. Kaupunki on asioinut Eastern Lightin toimitusjohtajan kanssa englanniksi, ja Eastern Lightin käyttämät suomalaiset urakoitsijat ovat asioineet kaupungin kanssa osin suomeksi ja osin englanniksi. Kaupungin järjestämässä kokouksessa 7.11.2019 kaupunki tarjoutui käyttämään ruotsin kieltä, mutta kokous pidettiin kuitenkin englanniksi, ja toimitusjohtaja tällöin ilmoitti ymmärtävänsä englantia hyvin. Eastern Light ei aiemmin ole tuonut esiin, että sillä olisi vaikeuksia ymmärtää kaupungin viestintää tai että se haluaisi käyttää oikeuttaan asioida ruotsiksi. Kaupunki on vaihtanut asian käsittelykielen ruotsiksi saatuaan asiasta pyynnön Eastern Lightilta 21.9.2020.

Ottaen huomioon se, että Eastern Lightin toimitusjohtaja on joka tapauksessa saanut kaupungin määräykset ymmärtämällään kielellä sekä on kaupungin ja yhtiön välinen sähköpostinvaihto (liite 5) huomioon ottaen selvästi ollut tietoinen kaupungin vaatimuksista, asian käsittely alun perin suomen kiellä ei vähennä Eastern Lightin vastuuta laiminlyönneistään, velvollisuutta asentaa kaivonsa maanpinnan tasolle oikeaan paikkaan eikä velvollisuutta ennallistaa yleinen alue työtä edeltäneeseen kuntoon.

Tiedoksianto

Hallintolain (434/2003) 57 §:n 1 momentin mukaan todisteellinen tiedoksianto yhteisölle toimitetaan henkilölle, jolla on oikeus ottaa vastaan sen puolesta tiedoksiantoja.

Pöytäkirjanote liitteineen toimitetaan saantitodistuksella tiedoksi Eastern Light Finland I Oy:n toimitusjohtajalle.

Täytäntöönpano

Kunnossapitolain 18 §:n 2 momentin mukaan kunnossapitolain nojalla tehtyyn päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallintotuomioistuimeen siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 122 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä.

Koska velvoitettu ovat laiminlyönyt lainmukaisen velvollisuutensa ennallistaa katu- ja yleisiä alueita suorittamiensa töiden jäljiltä, ja velvoitetun laiminlyönnit aiheuttavat haittaa alueen yleiselle käytölle sekä vahinkoa sen rakenteille, on asetettuja velvoitteita noudatettava muutoksenhausta huolimatta.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 123 §:n 1 momentin mukaan hallintotuomioistuin voi valituksen ollessa vireillä kieltää päätöksen täytäntöönpanon, määrätä täytäntöönpanon keskeytettäväksi tai antaa päätöksen täytäntöönpanoa koskevan muun määräyksen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaisena hallintopakkoa käyttävä viranomaisena.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanpidosta (669/1978) 14 a §, 16 §, 18 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 14 §

Kielilaki (423/2003) 5 §, 12 §

Hallintolaki (434/2003) 57 §, 60 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (8080/2019) 122 §, 123 §

Close

This decision was published on 24.11.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Pekka Henttonen

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, lakimies, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Elina Airaksinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21981

elina.airaksinen@hel.fi

Attachments

1. Kuuleminen 29.9.2020 (allekirjoitettu)
2. Raportti 17.6.2020
3. Vastine 16.10.2020
4. Valvontakäynnit
5. Sähköpostit

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.