Palveluseteli, lääkäritarkastusten järjestäminen palvelusetelillä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä äitiys- ja lastenneuvolassa
Lääkäritarkastusten järjestäminen palvelusetelillä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä äitiys- ja lastenneuvolassa
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että palveluseteli on 1.11.2020 alkaen yksi palvelujen järjestämistapa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä äitiys- ja lastenneuvolan lääkäripalveluissa määräaikaisena koronan ja henkilöstövajauksen aiheuttaman lakisääteisten palveluiden hoitovelan purkuun koulujen kevätlukukauden 2022 loppuun saakka.
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti seuraavat palvelusetelin arvonlisäverottomat arvot 1.11.2020 alkaen:
Palveluseteli | Palvelusetelin arvo |
Äitiysneuvolan lääkärintarkastus raskausviikolla 35–36 | 49 euroa |
Äitiysneuvolan lääkärintarkastus raskausviikolla 35–36 tulkkipalvelulla | 118 euroa |
Synnytyksen jälkitarkastus | 49 euroa |
Synnytyksen jälkitarkastus tulkkipalvelulla | 118 euroa |
Lastenneuvolan lääkärintarkastus | 49 euroa |
Lastenneuvolan lääkärintarkastus tulkkipalvelulla | 118 euroa |
Kouluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus | 70 euroa |
Kouluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus tulkkipalvelulla | 146 euroa |
Opiskeluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus | 69 euroa |
Opiskeluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus tulkkipalvelulla | 145 euroa |
Kutsuntatarkastus | 69 euroa |
Kutsuntatarkastus tulkkipalvelulla | 145 euroa |
Palvelusetelien yleiset vaatimukset ja niihin sisältyvät tehtävät ja tutkimukset on eritelty tarkemmin liitteessä 1.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa koko palvelusetelillä saatavan palvelun hinnan. Palveluntuottaja ei voi periä eikä laskuttaa kunnalta tai asiakkaalta muita kustannuksia.
Lisäksi lautakunta edellytti toimialaa tämän määräaikaisen, hoitovelan purkamiseen tarkoitetun palvelusetelin käytön aikana suunnittelemaan ja toimeenpanemaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä neuvolan lääkäripalveluiden tuottamisen omana tuotantona edistämällä vakanssien täyttämistä. Äitiys- ja lastenneuvolan ja koulu- ja oppilasterveydenhuollon palvelut ovat keskeisiä universaaleja kuntalaisten palveluita ja voimakkaasti integroituneita myös muihin kaupungin palveluihin. Näiden palveluiden tuottaminen palvelusetelillä väistämättä hajottaa tätä integraatiota eikä ole strategisesti toivottava suunta.
Lautakunta myös kehotti priorisoimaan etenkin sellaisten tarkastusten tekemistä palvelusetelillä, jotka ovat enemmän yksittäisiä (esim. kutsuntatarkastus) eivätkä osa integroitua ja monialaista jatkumoa, jota Helsingissä strategisesti kehitetty muun muassa perhekeskuksissa esimerkiksi lastenneuvolan määräaikaistarkastukset tai kouluterveydenhuollon laajat terveystarkastukset. Lautakunta kehottaa myös priorisoimaan terveysasemien lääkäripalveluissa neuvolalääkäripalveluita omana tuotantona kuitenkin kokonaiskuva ja paljon palveluja tarvitsevien palveluketjut huomioiden.
Lisäksi lautakunta kehotti toimialaa järjestämään kouluterveydenhuollon palvelusetelin lääkäripalvelut mahdollisimman lapsiystävällisesti ja helposti saavutettaviksi koululaisille ja heidän perheilleen.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään päätösesitykseen kohtaan A: "...määräaikaisena koronan ja henkilöstövajauksen aiheuttaman lakisääteisten palveluiden hoitovelan purkuun koulujen kevätlukukauden 2022 loppuun saakka."
Kannattaja: jäsen Laura Nordström
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 2:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään päätösehdotukseen: "Lisäksi lautakunta edellyttää toimialaa tämän määräaikaisen, hoitovelan purkamiseen tarkoitetun palvelusetelin käytön aikana suunnittelemaan ja toimeenpanemaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä neuvolan lääkäripalveluiden tuottamisen omana tuotantona edistämällä vakanssien täyttämistä. Äitiys- ja lastenneuvolan ja koulu- ja oppilasterveydenhuollon palvelut ovat keskeisiä universaaleja kuntalaisten palveluita ja voimakkaasti integroituneita myös muihin kaupungin palveluihin. Näiden palveluiden tuottaminen palvelusetelillä väistämättä hajottaa tätä integraatiota eikä ole strategisesti toivottava suunta."
Kannattaja: jäsen Laura Nordström
Vastaehdotus 3:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään päätösehdotukseen: "Lautakunta myös kehottaa priorisoimaan etenkin sellaisten tarkastusten tekemistä palvelusetelillä, jotka ovat enemmän yksittäisiä (esim. kutsuntatarkastus) eivätkä osa integroitua ja monialaista jatkumoa, jota Helsingissä strategisesti kehitetty muun muassa perhekeskuksissa esimerkiksi lastenneuvolan määräaikaistarkastukset tai kouluterveydenhuollon laajat terveystarkastukset. Lautakunta kehottaa myös priorisoimaan terveysasemien lääkäripalveluissa neuvolalääkäripalveluita omana tuotantona kuitenkin kokonaiskuva ja paljon palveluja tarvitsevien palveluketjut huomioiden."
Kannattaja: jäsen Laura Nordström
Vastaehdotus 4:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään päätösehdotukseen: "Lisäksi lautakunta kehottaa toimialaa järjestämään kouluterveydenhuollon palvelusetelin lääkäripalvelut mahdollisimman lapsiystävällisesti ja helposti saavutettaviksi koululaisille ja heidän perheilleen."
Kannattaja: jäsen Laura Nordström
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)
Jaa-äänet: 1
Leo Bergman
Ei-äänet: 10
Katju Aro, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 2
Cecilia Ehrnrooth, Aleksi Niskanen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 10 - 1 (tyhjää 2).
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)
Jaa-äänet: 1
Leo Bergman
Ei-äänet: 11
Katju Aro, Tapio Bergholm, Sandra Hagman, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Aleksi Niskanen, Laura Nordström, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 1
Cecilia Ehrnrooth
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (tyhjää 1).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksyttyjen vastaehdotusten osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lisäksi lautakunta edellyttää toimialaa tämän määräaikaisen, hoitovelan purkamiseen tarkoitetun palvelusetelin käytön aikana suunnittelemaan ja toimeenpanemaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä neuvolan lääkäripalveluiden tuottamisen omana tuotantona edistämällä vakanssien täyttämistä. Äitiys- ja lastenneuvolan ja koulu- ja oppilasterveydenhuollon palvelut ovat keskeisiä universaaleja kuntalaisten palveluita ja voimakkaasti integroituneita myös muihin kaupungin palveluihin. Näiden palveluiden tuottaminen palvelusetelillä väistämättä hajottaa tätä integraatiota eikä ole strategisesti toivottava suunta.
Member | Political group |
---|---|
Bergman, Leo | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Aro, Katju | No council group |
Bergholm, Tapio | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Heistaro, Sami | No council group |
Hyvärinen, Maritta | No council group |
Lehtopuro, Esa Olavi | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Nordström, Laura | No council group |
Tuominen, Hannu | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Niskanen, Aleksi | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 1 | 8 | 2 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Äänestys 2
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lautakunta myös kehottaa priorisoimaan etenkin sellaisten tarkastusten tekemistä palvelusetelillä, jotka ovat enemmän yksittäisiä (esim. kutsuntatarkastus) eivätkä osa integroitua ja monialaista jatkumoa, jota Helsingissä strategisesti kehitetty mm. perhekeskuksissa esim. lastenneuvolan määräaikaistarkastukset tai kouluterveydenhuollon laajat terveystarkastukset. Lautakunta kehottaa myös priorisoimaan terveysasemien lääkäripalveluissa neuvolalääkäripalveluita omana tuotantona kuitenkin kokonaiskuva ja paljon palveluja tarvitsevien palveluketjut huomioiden.
Member | Political group |
---|---|
Bergman, Leo | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Aro, Katju | No council group |
Bergholm, Tapio | No council group |
Hagman, Sandra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Heistaro, Sami | No council group |
Hyvärinen, Maritta | No council group |
Lehtopuro, Esa Olavi | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Niskanen, Aleksi | No council group |
Nordström, Laura | No council group |
Tuominen, Hannu | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 1 | 9 | 1 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että palveluseteli on 1.11.2020 alkaen yksi palvelujen järjestämistapa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä äitiys- ja lastenneuvolan lääkäripalveluissa.
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta vahvistaa seuraavat palvelusetelin arvonlisäverottomat arvot 1.11.2020 alkaen:
Palveluseteli | Palvelusetelin arvo |
Äitiysneuvolan lääkärintarkastus raskausviikolla 35–36 | 49 euroa |
Äitiysneuvolan lääkärintarkastus raskausviikolla 35–36 tulkkipalvelulla | 118 euroa |
Synnytyksen jälkitarkastus | 49 euroa |
Synnytyksen jälkitarkastus tulkkipalvelulla | 118 euroa |
Lastenneuvolan lääkärintarkastus | 49 euroa |
Lastenneuvolan lääkärintarkastus tulkkipalvelulla | 118 euroa |
Kouluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus | 70 euroa |
Kouluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus tulkkipalvelulla | 146 euroa |
Opiskeluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus | 69 euroa |
Opiskeluterveydenhuollon laaja lääkärintarkastus tulkkipalvelulla | 145 euroa |
Kutsuntatarkastus | 69 euroa |
Kutsuntatarkastus tulkkipalvelulla | 145 euroa |
Palvelusetelien yleiset vaatimukset ja niihin sisältyvät tehtävät ja tutkimukset on eritelty tarkemmin liitteessä 1.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa koko palvelusetelillä saatavan palvelun hinnan. Palveluntuottaja ei voi periä eikä laskuttaa kunnalta tai asiakkaalta muita kustannuksia.
Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lääkärintarkastusten hankkiminen sosiaali- ja terveystoimialalla
Äitiysneuvolan, lastenneuvolan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon lääkärintarkastukset ovat kunnan lakisääteisiä velvoitteita. Palvelu tulee tarjota asiakkaalle hänen tilanteensa edellyttämänä ajankohtana (kuten raskauden kesto, lapsen ikä tai luokka-aste). Neuvola- ja koululääkäripalvelut ovat luonteeltaan seulovia ja ennaltaehkäiseviä, ja toiminnalla pyritään havaitsemaan mahdolliset hoitoa vaativat tilanteet varhaisessa vaiheessa. Ennaltaehkäisevien terveystarkastusten viivästyminen tai toteutumatta jääminen saattavat johtaa ongelmien pitkittymiseen ja pahentumiseen ja aiheuttaa asiakkaissa tyytymättömyyttä.
Neuvolan ja koululääkäreiden vastaanottoaikojen saatavuudessa on jatkuvasti puutteita johtuen lääkäriresurssin vajeesta. Huolimatta aktiivisesta ja jatkuvasta lääkärirekrytoinnista, kaikkiin avoimiin tehtäviin ei ole ollut päteviä hakijoita. Tilanne on jatkunut haastavana jo vuosia, johtuen muun muassa muiden kuntien paremmasta palkkatasosta. Mikäli oman toiminnan lääkäriresurssia joudutaan priorisoimaan hoidon kiireellisyyden tai palvelutarpeen perusteella, saattaa osa lakisääteisistä terveystarkastuksista siirtyä myöhemmäksi. Palvelusetelillä pystytään kattamaan tätä tarvetta.
Koronapandemia on aiheuttanut voimakkaan tarpeen siirtää terveysasemien ja sisätautien poliklinikan henkilöstövoimavaroja koronan vaatimiin tehtäviin, joita ovat esimerkiksi Omaolo-oirearvioiden käsittely, koronapuhelinneuvonta (10024) ja päivystysapu (116 117) -puheluihin vastaaminen, Laakson ja Malmin koronaterveysasemien toiminta sekä epidemiologinen toiminta. Tämä on aiheuttanut entisestään vajetta palvelujen tuottamisessa. Esimerkiksi lastenneuvoloiden puolella jäi keväällä 2020 tekemättä noin tuhat 1,5- ja 4-vuotiaiden lasten lääkärintarkastusta, joiden tuottaminen nykyisessä tilanteessa ainoastaan omana tuotantona on haastavaa.
Kokemukset terveysasemien lääkäripalvelujen järjestämisestä palvelusetelillä ovat olleet rohkaisevia. Kiireetöntä lääkäripalvelua on voitu tarjota koko kaupungin alueella niille potilaille, jotka olisivat muuten joutuneet odottamaan kohtuuttoman pitkään. Näitä kokemuksia hyödynnetään myös koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä äitiys- ja lastenneuvoloiden lääkärintarkastusten järjestämisessä palvelusetelillä.
Tulkkipalvelujen käytön mahdollisuuden lisääminen on osoittautunut tärkeäksi, jotta palvelusetelien myöntäminen olisi mahdollista kielitaidosta riippumatta. Tulkkipalvelujen tarve on suurin alueilla, joilla on muutenkin lääkärivajetta.
Perustelut palvelusetelin käytölle
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä äitiys- ja lastenneuvolan lääkärintarkastusten tuottamisella palveluseteleillä tavoitellaan useita hyötyjä. Asiakkaan näkökulmasta hyötyjä ovat palvelujen saatavuuden paraneminen ja valinnanvapauden lisääntyminen. Sosiaali- ja terveyspalvelujen näkökulmasta hyötynä on lakisääteisten velvoitteiden varmempi toteutuminen ja oman tuotannon tukeminen. Lääkärintarkastusten tuottaminen palvelusetelillä on esitetyllä arvolla kustannusneutraalia omaan tuotantoon verrattuna ja huomattavasti edullisempaa kuin käytettäessä vuokratyövoimaa palvelujen tuottamiseen.
Palveluseteliä tarjotaan ensisijaisesti sellaisille asiakkaille, joiden kohdalla lääkärintarkastus on luonteeltaan seulova, eikä heillä ole tarvetta pitkäaikaisempaan asiakassuhteeseen sosiaali- ja terveyspalveluihin. Palvelusetelien myötä sosiaali- ja terveyspalvelujen oma henkilöstö voi kohdistaa enemmän voimavaroja paljon tai monipuolisia palveluja tarvitsevien asiakkaiden tarpeisiin.
Palvelusetelin arvo
Palvelusetelien arvon määrittely perustuu toimintoperusteiseen kustannuslaskentaan, jonka perustana on kunkin palvelusetelin sisältämän palvelun oman tuotannon palveluprosessi. Jokaiselle palveluprosessin osalle on laskettu voimavarojen käyttö ja tätä vastaava kustannus. Suurimmat kustannukset aiheutuvat henkilöstökustannuksista ja erilaisista vyörytyksistä esimerkiksi toimitilojen, IT-palvelujen ja toimintaan suoraan liittyvän hallinnon osalta. Sen sijaan laboratorio- ja kuvantamistutkimusten kustannusten laskettiin olevan esimerkiksi vastaanottotoimintaan verrattuna vähäisiä, johtuen tutkimusten vähäisestä tarpeesta lääkärintarkastusten yhteydessä.
Palvelusetelien arvot on kuvattu tarkemmin liitteessä 1.
Palvelusetelin arvo kattaa koko palvelun hinnan. Palveluntuottaja ei voi periä eikä laskuttaa kunnalta tai asiakkaalta muita kustannuksia kyseisestä palvelusta.
Kustannukset
Palvelujen järjestämisen palvelusetelien avulla arvioidaan olevan kustannusneutraalia omaan toimintaan verrattuna. On kuitenkin huomattava, että lyhyellä aikavälillä kustannukset voivat kasvaa, kun koronapandemian vuoksi tuottamatta jääneitä palveluja hankitaan palvelusetelillä. Palvelusetelien käyttäminen toteutetaan talousarvion puitteissa oman tuotannon vaihtoehtona.
Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 4 §:n mukaan kunta päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.
Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä äitiys- ja lastenneuvolan lääkärintarkastukset ovat lakisääteisiä palveluja, jotka ovat luonteeltaan terveyttä edistäviä ja sairauksia tai niiden pahenemista ehkäiseviä. Lääkärintarkastuksissa arvioidaan lapsen, nuoren tai äidin tilaa kokonaisvaltaisesti ja niiden avulla voidaan havaita ja puuttua sekä terveydellisiin että sosiaalisiin ongelmiin. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä äitiys- ja lastenneuvolan lääkärintarkastusten tuottamisen palvelusetelien avulla voidaan arvioida parantavan niihin osallistuvien asiakkaiden ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia ja lisäävän valinnanvapautta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 06.10.2020 § 188
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Sandra Hagmanin ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Kustaa Piha, va. johtava ylilääkäri, puhelin: 040 6197338
This decision was published on 28.10.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 195, 196, 197 (A), 198 (A), 199, 200, 201 ja 203 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 197 (B), 198 (B) ja 202 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Kustaa Piha, va. johtava ylilääkäri, puhelin: 040 6197338