Vahingonkorvaus, työsyrjintään perustuva vaatimus

HEL 2020-011723
More recent handlings
§ 191
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus taloudellisesta menetyksestä

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ********** (jäljempänä hakija) sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle osoittaman korvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on vaatinut toimialalle osoittamassaan korvaushakemuksessa (liite 1) hyvitystä 4.800 euroa laajasta tapahtumaketjun läpikäymisestä. Hakija on lisäksi esittänyt asiakirjan korjaamista ja työsulkujen purkamista koskevat vaatimukset, joita ei kuitenkaan käsitellä vahingonkorvausasioina vaan joiden osalta hakija saa toimialalta erillisen vastauksen.

Korvausvaatimuksensa perusteena hakija kertoo pyytäneensä työkaverinsa kanssa kesällä 2019 palaveriaikaa Kustaankartanon seniorikeskuksen ylihoitajalta ja johtajalta. Palaveriaikaa ei ole hakijan mukaan järjestynyt, vaan hakijalle oli asetettu työsulut. Hakija on tehnyt asiasta muistutuksia ja korvausvaatimuksia toimialalle. Hakija katsoo, että asian aiempaan käsittelyyn liittyvissä asiakirjoissa HEL 2020-011723 ja HEL 2020-004795 on virheitä, jotka tulisi korjata. Hakija on vaatinut toimialalta hyvitystä 4.800 euroa laajasta tapahtumaketjun läpikäymisestä. Hakijan mukaan työnantaja on toiminut huolimattomasti ja laiminlyönyt työtehtäviä.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Asiakirjoista ilmenevä selvitys ei osoita, että hakijalle olisi aiheutunut vahingonkorvauslain perusteella korvattavaa vahinkoa. Se seikka, että hakija on omasta aloitteestaan käynyt läpi hänen asiansa aiempaan käsittelyyn liittyviä tapahtumia, ei ole osoitus vahingon aiheutumisesta. Hakijan toimialalle aiemmin osoittamat muistutukset ja korvausvaatimukset ovat tulleet toimialalla loppuun käsitellyiksi, ja hakijalle on ilmoitettu, että hänen asiansa käsittely toimialalla on päättynyt.

Koska korvausvastuun perustetta ei ole näytetty, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei ole vahingonkorvausvelvollinen asiassa. Edellä todetun perusteella hakijalla ei ole vahingonkorvauslakiin perustuvaa oikeutta saada korvausta.

Päätöksenteon tuen yksikön päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

This decision was published on 02.01.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anna Yli-Penttilä, lakimies, puhelin: 09 310 24630

anna.yli-penttila@hel.fi

Decisionmaker

Marika Noso
yksikön päällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.