Vahingonkorvaus, työsyrjintään perustuva vaatimus

HEL 2020-011723
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 191
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus taloudellisesta menetyksestä

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ********** (jäljempänä hakija) sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle osoittaman korvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on vaatinut toimialalle osoittamassaan korvaushakemuksessa (liite 1) hyvitystä 4.800 euroa laajasta tapahtumaketjun läpikäymisestä. Hakija on lisäksi esittänyt asiakirjan korjaamista ja työsulkujen purkamista koskevat vaatimukset, joita ei kuitenkaan käsitellä vahingonkorvausasioina vaan joiden osalta hakija saa toimialalta erillisen vastauksen.

Korvausvaatimuksensa perusteena hakija kertoo pyytäneensä työkaverinsa kanssa kesällä 2019 palaveriaikaa Kustaankartanon seniorikeskuksen ylihoitajalta ja johtajalta. Palaveriaikaa ei ole hakijan mukaan järjestynyt, vaan hakijalle oli asetettu työsulut. Hakija on tehnyt asiasta muistutuksia ja korvausvaatimuksia toimialalle. Hakija katsoo, että asian aiempaan käsittelyyn liittyvissä asiakirjoissa HEL 2020-011723 ja HEL 2020-004795 on virheitä, jotka tulisi korjata. Hakija on vaatinut toimialalta hyvitystä 4.800 euroa laajasta tapahtumaketjun läpikäymisestä. Hakijan mukaan työnantaja on toiminut huolimattomasti ja laiminlyönyt työtehtäviä.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.

Asiakirjoista ilmenevä selvitys ei osoita, että hakijalle olisi aiheutunut vahingonkorvauslain perusteella korvattavaa vahinkoa. Se seikka, että hakija on omasta aloitteestaan käynyt läpi hänen asiansa aiempaan käsittelyyn liittyviä tapahtumia, ei ole osoitus vahingon aiheutumisesta. Hakijan toimialalle aiemmin osoittamat muistutukset ja korvausvaatimukset ovat tulleet toimialalla loppuun käsitellyiksi, ja hakijalle on ilmoitettu, että hänen asiansa käsittely toimialalla on päättynyt.

Koska korvausvastuun perustetta ei ole näytetty, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei ole vahingonkorvausvelvollinen asiassa. Edellä todetun perusteella hakijalla ei ole vahingonkorvauslakiin perustuvaa oikeutta saada korvausta.

Päätöksenteon tuen yksikön päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

Päätös tullut nähtäväksi 02.01.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anna Yli-Penttilä, lakimies, puhelin: 09 310 24630

anna.yli-penttila@hel.fi

Päättäjä

Marika Noso
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.