Terveysasemapalvelujen hankinnan periaatteet

HEL 2020-012056
More recent handlings
Case 4. / 234 §
This decisionmaker is no longer active

Terveysasemapalveluiden hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä terveysasemapalveluiden kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot.

B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

  • tekemään tarvittaessa muutoksia neuvottelumenettelyn aikatauluun
  • tekemään päätöksen hankintamenettelyyn valittavista tarjoajista
  • tekemään neuvottelumenettelyssä tunnistetut muutokset lopullisiin tarjouspyyntöasiakirjoihin
  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Projektipäällikkö Juha Ahonen ja terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jimi Joutsio ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Asiassa tehtiin seuraava hylkäysehdotus:

Hylkäysehdotus:
Jäsen Tapio Bergholm: Tämä ulkoistamisesitys on hylättävä.

Modernien organisaatio-oppien mukaisesti Helsingin kaupunginkin tulee pitää omat ydintoimintonsa omassa hallinnassa ja organisaatiossa. Sosiaali- ja terveystoimi on hyvinvointiyhteiskunnan ydinpalveluita. Koronapandemia on osoittanut, että kaupungin oma henkilökunta ja muut voimavarat ovat ratkaisevassa asemassa, kun terveyspalveluiden on sopeuduttava joustavasti vakaviin poikkeusoloihin. Siksi perusterveydenhoidon resursseja ei tule pirstoa.

Esitystä perustellaan henkilöstöpulalla. Ulkoistus on pikemminkin riski kuin ratkaisu tähän ongelmaan, jonka ratkaisuna ovat lähikuntiin verrattuna kilpailukykyiset palkat, työehdot ja toimintakulttuuri.

Lisäksi ulkoistukseen sisältyviä kermakuorinta-, asiakasvalinta- sekä yli- ja alihoitoriskit ovat sopimusteknisesti kovin vaikeasti hallittavissa ilman kohtuuttoman monimutkaisia Helsingin kaupungin sote-toimialan hallinnollista taakkaa ja kustannuksia lisääviä pykäliä ja järjestelyjä.

Kannattaja: jäsen Katju Aro

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Hylkäysehdotus (jäsen Tapio Bergholm)

Jaa-äänet: 8
Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Hannu Tuominen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 5
Katju Aro, Tapio Bergholm, Aleksi Niskanen, Reko Ravela, Karita Toijonen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaan.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Tämä ulkoistamisesitys on hylättävä. Modernien organisaatio-oppien mukaisesti Helsingin kaupunginkin tulee pitää omat ydintoimintonsa omassa hallinnassa ja organisaatiossa. Sosiaali- ja terveystoimi on hyvinvointiyhteiskunnan ydinpalveluita. Koronapandemia on osoittanut, että kaupungin oma henkilökunta ja muut voimavarat ovat ratkaisevassa asemassa, kun terveyspalveluiden on sopeuduttava joustavasti vakaviin poikkeusoloihin. Siksi perusterveydenhoidon resursseja ei tule pirstoa. Esitystä perustellaan henkilöstöpulalla. Ulkoistus on pikemminkin riski kuin ratkaisu tähän ongelmaan, jonka ratkaisuna ovat lähikuntiin verrattuna kilpailukykyiset palkat, työehdot ja toimintakulttuuri. Lisäksi ulkoistukseen sisältyviä kermakuorinta-, asiakasvalinta- sekä yli- ja alihoitoriskit ovat sopimusteknisesti kovin vaikeasti hallittavissa ilman kohtuuttoman monimutkaisia Helsingin kaupungin sote-toimialan hallinnollista taakkaa ja kustannuksia lisääviä pykäliä ja järjestelyjä.

Member Political group
Bergman, Leo No council group
Ehrnrooth, Cecilia No council group
Heistaro, Sami No council group
Hyvärinen, Maritta No council group
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko No council group
Tuominen, Hannu No council group
Vesikansa, Sanna No council group
Close
Member Political group
Aro, Katju No council group
Bergholm, Tapio No council group
Niskanen, Aleksi No council group
Ravela, Reko No council group
Toijonen, Karita No council group
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
No council group 7 5 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Close

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Projektipäällikkö Juha Ahonen, terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ja vastaava hankinta-asiantuntija Johanna Kahilakoski ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan kohde

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala on valmistellut vuoden 2020 aikana kaupunginvaltuuston 10.6.2020 § 158 tekemän päätöksen mukaisesti terveysasemapalvelujen hankintaa kahdelle Helsingin terveysasemalle. Toinen uusista terveysasemayksiköistä korvaa nykyisen Kannelmäen terveysaseman ja toinen hankittava terveysasemayksikkö täydentää nykyistä palvelutuotantoa Helsingin keskustan alueella. Kaupunginvaltuusto oikeutti päätöksellään sosiaali- ja terveyslautakunnan toteuttamaan terveysasemapalvelujen hankinnan neljän vuoden sopimuskaudella ja enintään kahden vuoden mittaisella optiokaudella Kannelmäen ja Helsingin keskustan alueille.

Terveysasemapalveluiden hankinta sisältää Kannelmäen ja Helsingin keskustan alueilla kokonaisuuden, johon sisältyy lääkäreiden ja hoitajien kiireetön ja kiireellinen vastaanottotoiminta, fysioterapeutin suoravastaanoton palvelut, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajan palvelut sekä näihin liittyvä ajanvaraustoiminta ja toimintaan liittyvät esihenkilöt ja palvelutuotantoon liittyvät tukipalvelut.

Kilpailutuksella valitut palveluntuottajat hankkivat toiminnalleen tarvittavan henkilökunnan ja tilat. Terveysasemien on sijaittava hankintasopimuksen liitteessä määritellyillä alueilla. Keskustan terveysasema tulee vastaamaan Ruoholahden ja Jätkäsaaren alueiden noin 20 000 kokoisen väestön terveyspalveluista ja terveysasema tulee myös sijaitsemaan tällä alueella. Kannelmäen uusi terveysasema tulee vastaamaan nykyisen terveysaseman noin 19 000 kokoisen väestön terveyspalveluista ja se tulee sijaitsemaan Kannelmäen nykyisen terveysaseman lähialueella.

Hankintamenettely

Terveysasemapalveluiden hankinta koostuu kahdesta osa-alueesta:

  • Osa-alue 1: Terveysasemapalvelut Kannelmäen alueelle
  • Osa-alue 2: Terveysasemapalvelut Helsingin keskustan alueelle.

Hankinnassa noudatetaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki.

Hankinnassa on kyse hankintalain 12 luvun tarkoittamasta sosiaali- ja terveyspalvelusta. Hankintalain 109 §:n mukaisesti hankintayksikön on noudatettava hankinnan kilpailuttamisessa sellaista menettelyä, joka on 3 §:n 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukainen. Terveysasemapalveluiden hankinnassa noudatetaan menettelyä, joka on hankintalain 34 ja 35 §:ssä kuvatun neuvottelumenettelyn kaltainen. Neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö neuvottelee tarjoajien kanssa ja hankinnan tarjouspyyntöasiakirjat voivat muuttua ja täsmentyä neuvottelujen aikana.

Tavoitellun aikataulun mukaisesti hankintamenettely käynnistetään joulukuun 2020 alussa julkaisemalla osallistumispyyntö julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa (www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service)). Osallistumispyynnön liitteenä julkaistaan terveysasemapalveluiden alustavien tarjouspyyntöasiakirjojen luonnokset, jotka kuvaavat hankintayksikön alustavaa näkemystä hankintaa koskevista määrittelyistä ja ehdoista.

Ehdokkaiden osallistumishakemusten määräaika asetetaan tavoitellun aikataulun mukaan tammikuun 2021 alkuun. Ehdokas voi ilmoittautua ja tulla valituksi tarjoajaksi joko hankinnan osa-alueeseen 1 ja/tai osa-alueeseen 2.

Neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö valitsee osallistumishakemuksen jättäneiden ehdokkaiden joukosta tarjoajat, joita pyydetään lähettämään alustava tarjous. Hankintayksikkö valitsee hankinnan kumpaankin osa-alueeseen harkintansa mukaan 3–5 tarjoajaa, mikäli vähimmäisvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on riittävästi. Hankintayksikkö valitsee tarjoajat osallistumishakemusohjeessa ilmoitetuin kriteerein.

Neuvottelut käydään alustavien tarjouspyyntöasiakirjojen ja alustavien tarjousten pohjalta tarjoajakohtaisesti ja erikseen hankinnan molempien osa-alueiden osalta. Tarjoajien kanssa neuvotellaan sopimuksen yksityiskohdista, kuten bonus- ja sanktiomallin mittareista, yhteistyö- ja palvelutuotantomallien tarkemmista sisällöistä, mahdollisten sopimukseen arvoon nähden vähäisten kustannusten jakaantumisesta sekä sopijapuolten vastuunjakoon liittyvistä kysymyksistä. Tavoitellun aikataulun mukaan neuvottelut toteutetaan maaliskuun 2021 aikana. Tarjoajien kanssa käytyjen neuvottelujen myötä alustavat tarjouspyyntöasiakirjat voivat muuttua ja täsmentyä. Tästä syystä esitetään, että lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään neuvottelumenettelyssä tunnistetut muutokset lopullisiin tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Neuvottelujen päätyttyä hankintayksikkö julkaisee lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat rajoitetusti hankintamenettelyyn valituille tarjoajille. Lopullisissa tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvataan hankintaa koskevat määrittelyt ja ehdot lopullisessa muodossaan. Tavoitellun aikataulun mukaisesti tarjousten määräaika asetetaan toukokuuhun 2021.

Hankintayksikkö valitsee hankinnan kumpaankin osa-alueeseen yhden palveluntuottajan. Sama palveluntuottaja ei voi tulla valituksi molempiin hankinnan osa-alueisiin. Lopullisessa tarjouksessaan tarjoaja valitsee, kumman osa-alueen tämä valitsee, mikäli voittaisi molempien osa-alueiden kilpailutuksen.

Esityksen liitteinä (1–7) olevissa alustavissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Liitteenä olevat alustavat tarjouspyyntöasiakirjat voivat muuttua neuvottelujen myötä. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ja sen sisältämiä tietoja ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä ja julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Valintaperuste

Hankinta toteutetaan käyttäen niin sanottua käänteistä kilpailutusta. Tämä tarkoittaa sitä, että hankintayksikkö asettaa palveluille kapitaatiomalliin perustuvan hinnoittelumallin. Tarjouskilpailu ratkaistaan yksinomaan laadullisilla perusteilla.

Alustavissa tarjouspyyntöasiakirjoissa laadun vertailuperusteet ja painoarvot ovat seuraavat:

  1. Palvelutuotantomalli 50–70 %
  2. Palvelun kehittäminen ja yhteistyö 20–30 %
  3. Toiminnan käynnistämisvaihe 10–20 %.

Vertailuperusteiden sisältöä ja niiden painoarvoja tarkennetaan neuvottelujen kuluessa ja vertailuperusteiden tarkempi sisältö esitetään lopullisissa tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Korkeimmat yhteenlasketut pisteet saanut tarjoaja voittaa tarjouskilpailun. Mikäli tarjouskilpailun voittaja voittaa molemmat osa-alueet, tulee voittaja valituksi siihen osa-alueeseen, jonka tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut ensisijaiseksi.

Terveysasemapalveluiden sopimuskausi on neljä vuotta. Tavoitellun aikataulun mukaisesti sopimuskausi alkaa 1.9.2021. Sopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta yhdellä enintään kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua. Osapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus 12 kuukauden irtisanomisajalla, kuitenkin siten, että ensimmäinen mahdollinen irtisanomisilmoitus voidaan tehdä aikaisintaan kolmannen sopimusvuoden päätyttyä. Tällöin sopimus päättyisi neljännen sopimusvuoden lopussa.

Hankintayksikkö voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan perustellusta syystä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 17.11.2020 § 219

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Projektipäällikkö Juha Ahonen, terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ja vastaava hankinta-asiantuntija Johanna Kahilakoski olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Tapio Bergholmin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Leena Turpeinen, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 310 52481

leena.turpeinen@hel.fi
Close

This decision was published on 09.12.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 231, 232, 234 (A.), 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247 ja 249 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 233, 234 (B. ) ja 248 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Leena Turpeinen, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 52481

leena.turpeinen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL60 §, 138 §
2. Confidential: HankL60 §, 138§
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§
8. Confidential: HankL 60§, 138§
9. Confidential: HankL 60§, 138§
10. Confidential: HankL 60§, 138§
11. Confidential: HankL 60§, 138§
12. Confidential: HankL 60§, 138§
13. Confidential: HankL 60§, 138§
14. Confidential: HankL 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.