Hankerahoitus, vuonna 2021 alkavat EU:n EIT Urban Mobility -hankkeet, kaupunginkanslia
Osallistuminen vuoden 2021 EU:n EIT Urban Mobility -hankkeiden toteuttamiseen ja rahoittamiseen
Päätös
Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osallistumisen rahoittajana Forum Virium Helsinki Oy:n hallinnoimissa EIT Urban Mobility -hankkeissa ”Digital Mobility Management”, ”REORDER” ja ”UMOS 2”. Vastinrahoituksen osuus näille hankkeille on yhteensä enintään 257 250 euroa.
Samalla kansliapäällikkö päätti valtuuttaa Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön toimimaan kaupungin vastuutahona EIT Urban Mobility -hankekokonaisuudessa todeten samalla, että Forum Virium Helsinki Oy:n vastinrahoitukseen varaudutaan keskitetyn hanketoiminnan määrärahassa talousarviokohdassa 1 50 04.
Päätöksen perustelut
Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti (EIT) on Euroopan unionin vuonna 2008 perustama Euroopan innovointikykyä tukeva Euroopan unionin elin. Se tukee yritysosaamista ja uusia ideoita yhdistämällä johtavat yritykset, yliopistot ja tutkimuskeskukset ”osaamisen kolmioksi”, jolla voidaan muodostaa dynaamisia rajat ylittäviä kumppanuuksia eli innovointiyhteisöjä (KIC – Knowledge and Innovation Community). Yksi näistä perustetuista temaattisista KIC:eistä on EIT Urban Mobility KIC (UM KIC), jonka jäseneksi Helsingin kaupunki on liittynyt kaupunginhallituksen päätöksellä 16.9.2019 § 20. UM KIC rahoittaa mm. vuoden mittaisia kaupunkiliikenteen kokeilu- ja kehittämishankkeita. EIT Urban Mobility KIC:n tarkoituksena on tuoda yhteen yritykset, startupit, yliopistot sekä tutkimuslaitokset markkinavaihetta lähellä olevien innovaatioiden kaupallistamisen, tutkimuksen ja opetuksen tueksi.
Vuoden 2021 aikana on tavoitteena toteuttaa kolme Forum Virium Helsingin hallinnoimaa hanketta. Niistä ensimmäinen on nimeltään ”Digital Mobility Management”. Hankkeessa etsitään kaupunki yhteistyössä laadukkaampia ratkaisuja liikenteen hallinnan tueksi. Erityisesti hankkeessa paneudutaan tiedon hyödyntämiseen eri lähteistä, jotta liikenteen tilannekuvasta saadaan kattavampi ja sitä myötä koko liikennejärjestelmästä optimoidumpi. Järjestelmässä keskityttäisiin erityisesti kaupungin linjauksista ja toiveista viestivän rajapinnan kehittämiseen niin, että palvelun tarjoajilla olisi käytettävissään aina ajantasaista tietoa. Hanke kytkeytyy vahvasti kaupunkiympäristön toimialalla käynnissä olevaan liikennetilannetiedon kehittämistyöhön, jossa Forum Virium Helsinki on aktiivisesti mukana ja se mahdollistaa samalla kaupunkien välisten näkemysten vaihtamisen kehittämistyössä. Projektin kustannusarvio on 129 125 euroa, josta todennäköinen Helsingin kaupungin vastinrahoituksen osuus on 42 609 euroa.
Toinen toteuttava hanke on nimeltään ”REORDER”. Hankkeessa keskitytään automaattisen liikenteen käyttöönoton edistämiseen kaupungeissa. Erityisesti hankkeen tarkoituksena on luoda tiekartta siitä, minkälaisia muutoksia ja vaatimuksia automaattisen liikenteen eteneminen kaupungeissa tuo mukanaan. Tämä käsittää näkökulmia paitsi liiketoimintamalleista niin myös infrastruktuuri- ja lainsäädäntötarpeista. Edelleen projektissa luodaan myös arviointimalleja ja työkaluja automaatiovalmiuden selvittämiseksi. Helsingin kaupungilla on vahva maine maailmalla automaattisen liikenteen kokeiluista. Täällä on toteutettu monia laajojakin oikean liikenteen joukossa tehtyjä kokeiluita, jotka ovat kartuttaneet ymmärrystämme ja kyvykkyyttämme analysoida automaattisen liikenteen edistämiseen kohdistuvia vaatimuksia. Forum Virium Helsingin rooli projektissa on tuoda tätä osaamista näkyville ja siten jakaa osaamista muille verkoston jäsenille samalla vahvistaen Helsingin roolia näiden ratkaisujen edelläkävijänä. Projektin kustannusarvio on 120 625 euroa, josta todennäköinen Helsingin kaupungin vastinrahoituksen osuus on 36 189 euroa.
Kolmas toteutettava hanke on nimeltään ”UMOS 2”. Hanke on jatkoa vuonna 2020 EIT Urban Mobility verkostossa rahoitetulle UMOS-hankkeelle. Helsingin kaupunki ei ollut hankkeessa mukana ensimmäisen vuoden toteutuksessa. Hankkeen tavoitteena on edistää uusia liikkuminen palveluna (Mobility as a Service – MaaS) -ratkaisuja kaupungeissa luomalla avoimia alustoja palveluiden tarjoamiselle. Helsingin kaupunki tunnetaan MaaS-ratkaisujen edelläkävijänä ja Forum Virium Helsingin roolina hankkeessa on tukea uusien toimintamallien syntymistä tuomalla omaa osaamistaan konsortion hyödynnettäväksi. Forum Virium Helsingin roolina on niin ikään arvioida Mydata-konseptin toteutumista osana teknologista alustaa. Samalla tuetaan helsinkiläisen osaamisen kytkeytymistä syntyviin alustaratkaisuihin. Projektin kustannusarvio on 7500 euroa, josta todennäköinen Helsingin kaupungin vastinrahoituksen osuus on 2 250 euroa.
Hankkeet tukevat Helsingin kaupunkistrategian kirjausta, jonka mukaan kaupunki toimii testialustana liikennekaaren mahdollistamien uusien älykkään liikkumisen palveluiden (muun muassa MaaS) kaupallistamiseksi ja tulevaisuuden teknologioiden edistämiseksi.
EIT KIC:it ovat vuoden 2021 alussa siirtymävaiheen alla Euroopan unionin rahoitusohjelmakauden vaihtuessa. Uuteen ohjelmakauteen siirtyminen tarkoittaa EIT KIC osalta sitä, että niiden toiminnan rahoitusta koskevat raamisopimukset tullaan uudistamaan. Tällä on myös käytännön heijastuksia, sillä rahoituksen edelleen jakaminen KIC-verkoston jäsenille ja sitä kautta sen piirissä toteutettaville hankkeille edellyttää paitsi raamisopimuksen allekirjoittamista niin myös jäsenten sitoutumista tähän. Helsingin kaupunki on sitoutunut nyt voimassaolevaan ja vuoden 2020 toimintaa rahoittavaan raamisopimukseen, mutta on oletettavaa, että vuosia 2021-2027 koskevan sopimuksen sisältöön on tulossa muutoksia. Näiden muutosten laajuus ja merkittävyys on toistaiseksi epäselvä, mutta mikäli ne olisivat luonteeltaan sellaisia, että kaupunki ei niitä voisi hyväksyä, ei kaupunki myöskään olisi tukikelpoinen vuoden 2021 hankkeiden osalta.
Raamisopimuksen ehtojen muuttumista siinä määrin merkittävästi, että kaupungin olisi kieltäydyttävä sen allekirjoittamisesta, on pidettävä varsin pienenä riskinä. Todennäköistä on kuitenkin, että sopimusneuvottelut venyvät kesä-elokuulle 2021. KIC:in piirissä suunniteltujen hankkeiden oletetaan kuitenkin etenevän suunnitellun vuosikellon mukaisesti tammi-joulukuun 2021 aikana. Tästä johtuen hankkeisiin pitää henkilöstöresurssein sitoutua jo ennen kuin raami- ja rahoitussopimuksia on todennäköisesti saatu allekirjoitettua. Koska riski raami- ja rahoitussopimuksen kariutumisesta on olemassa, ehdotetaan vuoden 2021 hankkeiden osalta varauduttavaksi siihen epätodennäköiseen vaihtoehtoon, että Forum Virium Helsingin hankekustannukset jäävät Helsingin kaupungin kokonaan katettaviksi keskitetystä määrärahasta, jos sopimukseen ei voitaisi sitoutua.
Helsingin kaupunki varautuu poikkeuksellisesti kattamaan keskitetyn määrärahan talousarviokohdasta 1 50 04 yllä kuvattujen hankkeiden kokonaiskustannukset enintään 257 250 euroa vuoden 2021 osalta rahoitusohjelmakauden siirtymävaiheesta aiheutuneen sopimuksettoman tilanteen takia. Sopimuksen astuessa voimaan toteutettavien hankkeiden Helsingin kaupungin omarahoitusosuudeksi jäisi enintään 81 048 euroa.
Kaupunginkanslian elinkeino-osaston innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikkö toimii kaupungin puolelta EIT Urban Mobility -hankekokonaisuuden vastuutahona ja osallistuu hankekokonaisuuden ohjausryhmätyöskentelyyn.
Hankkeet toteutetaan vuoden 2021 aikana. Forum Virium Helsingin tulee raportoida hankkeiden toteutuksesta kaupunginkanslian elinkeino-osastolle ja toimittaa hankkeiden tuloksista selvitys elinkeino-osastolle viimeistään vuoden 2022 aikana.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kansliapäällikkö päättää kaupungin puolesta Euroopan unionin rahoituksen hakemisesta.
This decision was published on 19.11.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Ask for more info
Kajsa Rosqvist, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 32058
Kalle Toivonen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36178