Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, palveluesihenkilö, työavain KANSLIA-01-48-20

HEL 2020-014252
More recent handlings
§ 6
This decisionmaker is no longer active

Määräaikaisen virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, palveluesihenkilö, työavain KANSLIA-01-48-20

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Päätös

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Kristi Arusoon kaupungin palvelukseen määräaikaiseen palveluesihenkilön virkaan 3 900 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin räätälöidyin ehdoin ajalle 4.1.2021 - 30.6.2023. Virassa on kuuden kuukauden koeaika. Viran toimipaikka on palvelussuhteen alkaessa kaupunginkanslia/elinkeino-osasto/työvoima- ja maahanmuuttoyksikkö. Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kahden kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Palveluesihenkilön määräaikainen virka on ollut julkisesti haettavana 9.-23.11.2020 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa.

Kansliapäällikön 12.12.2020, 290 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Palvelupäällikön tehtävän osalta määräaikaiseen palvelupäällikön virkaan ottaa maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja.

Palveluesihenkilö kehittää vastaa oman tiiminsä osalta työllisyyden kuntakokeilun strategisten tavoitteiden toteutumisesta, toiminnan suunnittelusta, seurannasta ja arvioinnista sekä toiminnan kehittämisestä Helsingin kaupungin kuntakokeilun osaaminen ja uraohjaus -palvelukokonaisuudessa.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva korkeakoulututkintoa tai muu työssä hankittu osaaminen. Lisäksi tehtävässä edellytetään erinomaista suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa sekä hyvää englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa. Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyminen edellyttää erinomaista lain säätelemän toiminnan tuntemusta sekä monialaista ymmärrystä työttömän palvelutuotannon järjestämisestä ja palkkaavan tahon tarpeista.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräajassa hakemuksen jätti 27 hakijaa, joista kaikilla oli vaadittu kelpoisuus tehtävään. Heistä kahdeksalta pyydettiin koulutuksen ja työkokemuksen perusteella videohaastattelua ja sen jälkeen varsinaisiin haastatteluihin kutsuttiin kokonaisuuden perusteella kolme hakijaa.

Haastattelijoina toimivat 10.12.2020 palvelupäällikkö Martti Poteri, palvelupäällikkö Jaana Vuorela ja johtava henkilöstöasiantuntija Karoliina Ruuskanen työvoima- ja maahanmuuttoyksiköstä.

Hakijoiden vertailu

Hakija 1, ********** on koulutukseltaan Bachelor of Business Administration BBA. Hän on työskennellyt Uudenmaan TE-toimistossa asiantuntijan tehtävissä 26.6.2016 alkaen. Tällä hetkellä hän työskentelee palveluesimiehenä Uudenmaan TE-toimistossa Helsingissä.

Hakija 2, ********** on koulutukseltaan vajaamielishoitaja. Hän on työskennellyt toimitusjohtajana Avire oy:ssa 1.9.2018 -31.12.2019 ja tätä ennen kuntoutusjohtajan Kiipula-säätiössä ja Kuntoutussäätiössä, sekä eri tehtävissä Adulta oy:ssa.

Hakija 3, ********** on koulutukseltaan filosofian maisteri. Hän on työskennellyt Helsingin kaupungin työllisyydenhoidossa uraohjaajan tehtävissä 1.6.2018 alkaen ja tätä ennen Vantaan kaupungilla sairaanhoitajana, terveydenhuollon ohjaajana ja asioimistulkkina, Saalem-seurakunnan pakolaistyön koordinaattorina ja Cimson urapalvelut oy:lla uravalmentajana. Tällä hetkellä hän työskentelee projektipäällikkönä Helsingin kaupungin työllisyydenhoidossa WomenToWork-hankkeessa.

Haastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomiota työllisyydenhoidon palveluiden ja sitä ohjaavien rakenteiden tuntemukseen ja kokemukseen esihenkilötehtävistä työllisyydenhoidossa. Hakemuksessa ja haastattelussa osoitetun kokemuksen ja sopivuuden perusteella Kristi Arusoolla on parhaat edellytykset palveluesihenkilön määräaikaisen viran hoitamiseen kaupunginkansliassa. Hänellä on erinomainen työllisyydenhoidon tuntemus ja vahva kokemus lakisääteisistä työllisyyspalveluista ja niissä työskentelystä erilaisissa rooleissa. Hän tuntee työllisyydenhoitoa, koulutusta ja korkeakoulujärjestelmää. Lisäksi hänellä on julkisia työvoima- ja yrityspalveluita koskevan lainsäädännön ja ohjeistuksen tuntemusta ja osaamista, sekä kokemusta esihenkilötyöstä työllisyydenhoidossa.

This decision was published on 15.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Martti Poteri, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 36352

martti.poteri@hel.fi

Decisionmaker

Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja
Jaana Vuorela
palvelupäällikkö

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.