Hankinta, alle 65-vuotiaiden monisairaiden asumispalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-002496
More recent handlings
§ 93
This decisionmaker is no longer active

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautinen palveluasuminen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat numeroidun etusijajärjestyksen mukaisesti:

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (kohde A)

1. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Saarnitupa
1. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Lehmustupa
3. Attendo Oy/Attendo Valkamahovi

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (kohde B)

1. Hoitokoti Päiväkumpu Oy/Hoitokoti Päiväkumpu/Länsi-Pasila
2. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Sanervakoti
2. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Malmikoti
4. Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Manteli
5. Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Simpukka
6. Attendo Oy/Attendo Valkamahovi
7. Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Koralli
8. Betesda-säätiö/Palvelukoti Jokela
9. Betesda-säätiö/Palvelukoti Kotivalli

Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde C)

1. Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Manteli
2. Attendo Oy/Attendo Valkamahovi
3. Hoitokoti Päiväkumpu Oy/Päiväkumpu/Malminkartanon muistiosaamiskeskus

Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde D

Ei tarjouksia

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa etusijajärjestyksessä.
Vertailussa saman arvon saaneet tarjoajat on numeroitu
samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella.

Sopimuskausi alkaa 1.1.2022 lukien. Sopimuskausi päättyy
31.12.2027. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on noin 60 000 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että hankintayksikön tarkistamat Vastuu Groupin Luotettava kumppani raportit ovat kunnossa ja tarjoajat toimittavat tarjouspyynnössä vaaditun mukaisesti tilaajavastuulain selvitykset mahdollisten alihankkijoidensa osalta), tarjoamansa palvelun/palvelujen edellyttämän aluehallintoviraston tai Valviran luvan, todistuksen vastuuvakuutuksesta ja rikosrekisteriotteet ennen sopimusten allekirjoittamista ja hankintayksikkö hyväksyy nämä selvitykset.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on neljä (4) palvelumuotoa:

1. Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (kohde A) arviolta noin 30-40 paikkaa sopimuskaudella.

2. Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (kohde B) arviolta noin 200-250 paikkaa sopimuskaudella.

3. Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde C) arviolta noin 30-40 paikkaa sopimuskaudella.

4. Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde D) arviolta noin 10-20 paikkaa sopimuskaudella.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 25.5.2021, § 107.

Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli avoin menettely, jolla perustetaan dynaaminen puitejärjestely hankintayksikön määrittelemällä tavalla. Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen hankinta hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisesti.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 3.7.2021. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta koskevia kysymyksiä 12.8.2021 mennessä Tarjouspalvelu- portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 78 kysymystä, joihin vastattiin 20.8.2021.

Saadut tarjoukset

Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 31.8.2021 klo 15.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille (kohde A) (3 tarjousta)

- Attendo Oy/Attendo Valkamahovi
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Lehmustupa
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Saarnitupa

Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille (kohde B) (9 tarjousta)

- Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Koralli
- Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Manteli
- Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Simpukka
- Attendo Oy/Attendo Valkamahovi
- Betesda-säätiö/Palvelukoti Jokela
- Betesda-säätiö/Palvelukoti Kotivalli
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Malmikoti
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Sanervakoti
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy/Hoitokoti Päiväkumpu/Länsi-Pasila

Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde C) (3 tarjousta)

- Aspa Palvelut Oy/Aspa-koti Manteli
- Attendo Oy/Attendo Valkamahovi
- Hoitokoti Päiväkumpu Oy/Päiväkumpu/Malminkartanon muistiosaamiskeskus

Osavuorokautinen hoito työikäisille ns. nuorille muistisairaille asiakkaille (kohde D)

- ei tarjouksia

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajille asetettiin mm. asuntoihin ja ammatilliseen pätevyyteen liittyviä vaatimuksia. Tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjoajan soveltuvuutta, tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Hankintayksikkö lähetti Aspa Palvelut Oy:lle täsmennyspyynnöt koskien Aspa-koti Mantelin, Aspa-koti Simpukan ja Aspa-koti Korallin henkilöstö-lomakkeita. Henkilöstömitoituslomakkeet antoivat virheellisiä tietoja.

Hankintayksikkö hyväksyi Aspa Palvelut Oy:n täsmennykset.

Tarjousten täsmennysten jälkeen kaikkien saatujen tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun

Tarjousvertailu

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään halvimpaan hintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.

Dynaaminen puitejärjestely

Dynaaminen puitejärjestely on tarkoitus avata uudelleen Tilaajan harkinnan mukaan.

Dynaamisen puitejärjestelyn avauduttua uudestaan palveluntuottaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksia dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi. Lisäksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat voivat jättää dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä uuden tarjouksen uusien toimintayksiköiden tai osa-alueiden osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat voivat esittää hinnanalennuksia niiden palvelujen osalta, joista heillä on sopimus. Hinnanlaskuesitys on mahdollista tehdä ensimmäistä kertaa järjestelyn avaamisen yhteydessä 2022. Hintaa voidaan toisen kerran järjestelyn tullessa avatuksi (auki 2023, uusi etusijajärjestys vuodelle 2024) myös esittää korotettavaksi ottaen huomioon, mitä hinnan korotusten perusteista on puitesopimuksessa sovittu.

Toisesta sopimusvuodesta alkaen eli ensimmäisen kerran järjestelmää avatessa (marraskuu 2022) luodaan etusijajärjestys vielä hinnan perusteella.

Kolmannesta sopimusvuodesta alkaen (sopimusvuosi 2024) etusijajärjestyksessä huomioidaan myös vanhojen sekä uusien palveluntarjoajien laatu.

Tällöin palveluntuottajat ovat velvolliset toimittamaan laatuvertailua varten tarvittavat vertailuperusteet. Myös uusien palveluntuottajien on toimitettava kyseiset vertailuperusteet tarjouksensa yhteydessä. Vertailuperusteet perustuvat aina jo olemassa olevaan RAI-aineistoon. Vertailtavat RAI-indikaattorit ilmoitetaan viimeistään puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä.

Toisen kerran järjestelmää avatessa vuonna 2023 etusijajärjestys luodaan hinnan (40% painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60% painoarvolla). Etusijajärjestyksen laatiminen ja vertailtavat kriteerit eivät vaikuta palvelunkuvauksessa määriteltyihin laatustandardeihin.

Sopimuskauden aikana myös uusia palveluntuottajia on siten mahdollista ottaa mukaan dynaamiseen puitejärjestelyyn aina puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä. Myös osa-aluekohtaiset etusijajärjestykset voivat muuttua sopimuskauden aikana, kun puitejärjestelyyn otetaan uusia palveluntuottajia ja, kun hinta- sekä laatuvertailu huomioidaan järjestyksen luomisessa.

Hankintasopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimus.

Sopimuskausi alkaa 1.1.2022 lukien. Sopimuskausi päättyy 31.12.2027.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, esimerkiksi maakunnalla, jolle Tilaajantehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua. Lisäksi molemmilla osapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus. Palveluntuottajan irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta irtisanomisesta lukien. Palveluntuottajan ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta on 30. kesäkuuta 2022 ja ensimmäinen mahdollinen sopimuksen päättymisajankohta on siten 31.12.2022. Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään kolmen (3) kuukauden kuluttua irtisanomisesta lukien.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

This decision was published on 22.11.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Maria Kirjavainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Decisionmaker

Soili Partanen
vs. sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja