Hankinta, alle 65-vuotiaiden monisairaiden asumispalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-002496
More recent handlings
Case 5. / 107 §
This decisionmaker is no longer active

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumisen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialaa tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Käsittely

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Alma Rantalaiho ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja oli poistuneena kokouksesta koko asian käsittelyn ajan.

Ennen asian käsittelyä todettiin esteellisyydet. Jäsen Kati Juva ilmoitti esteellisyytensä syyksi hallintolain 28.1 §:n 4 kohdan mukaisen palvelussuhdejääviyden ja poistui kokouksesta asian koko käsittelyn ajaksi. Hänen varajäsenensä Hannu Tuominen osallistui asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Taustaa

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumista on hankittu sairaala-, kuntoutus ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä 6.10.2017 § 19. Sopimuskausi päättyy 31.12.2021.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala tuottaa ympärivuorokautista palveluasumista monisairaille alle 65-vuotiaille asiakkaille omana tuotantona kolmessa palveluasumisen yksikössä (Koskelan palveluasumisyksikkö, Roihuvuoren palvelutalo, Siltamäen palvelukoti) sekä ostaa palveluasumista ostopalveluna.

Vuonna 2020 kaupungin omien palvelusasumispaikkojen määrä oli noin 107 paikkaa. Palveluasumisen ostopalvelupaikkoja oli vuonna 2020 joulukuussa noin 225.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala ostaa kaavaillulla sopimuskaudella arviolta noin 200–300 palveluasumisen paikkaa.

Hankinnan kohde

Palvelua hankitaan pääosin alle 65-vuotiaille henkilöille, joilla on useita erilaisia terveyteen sekä fyysiseen, psyykkisen ja sosiaaliseen toimintakykyyn liittyviä rajoitteita (esimerkiksi somaattiset sairaudet, muisti- ja mielenterveysongelmat, käytösoireet, päihdetausta, voimassa oleva päihteiden käytön ongelma) ja jotka eivät sen vuoksi selviydy omassa kodissaan kotihoidon tai erilaisten ennaltaehkäisevien palveluiden turvin. Ympärivuorokautisen palveluasumisen tavoitteena on tarjota asiakkaalle mahdollisuus aktiiviseen asumiseen ja kuntouttavaan hoivaan esteettömässä, turvallisessa ja kodinomaisessa asuinympäristössä. Asiakkailla on mahdollisuus osallistua yhteisön arkeen.

Hankittavat palvelut on määritelty tarkemmin palvelukuvauksessa (liite 1), jossa kuvataan hankittavien palvelujen sisältö ja tavoitteet sekä arvioitu palvelun tarve. Palvelukuvauksessa on kuvattu myös hankittavien palvelujen laadulle asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Palvelukuvauksessa asetettujen vaatimusten ja tavoitteiden on täytyttävä jokaisen tarjotun palvelun kohdalla. Kaikki palvelujen sisällölle ja laadulle asetetut vaatimukset sisältyvät palvelun hintaan.

Hankinnan kohteena on neljä eri palvelumuotoa:

kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille päihteiden nykyisille ja entisille ongelmakäyttäjille. Palvelun arvioitu tarve on 30–40 paikkaa sopimuskauden aikana.

kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen monisairaille fyysisesti ja/tai psyykkisesti toimintarajoitteisille pääosin alle 65-vuotiaille asiakkaille. Palvelun arvioitu tarve on 200–250 paikkaa sopimuskauden aikana.

kohde C: Ympärivuorokautinen palveluasuminen työikäisille niin kutsutuille nuorille muistisairaille asiakkaille. Palvelun arvioitu tarve on 30–40 paikkaa sopimuskauden aikana.

kohde D: Osavuorokautinen hoito työikäisille niin kutsutuille nuorille muistisairaille asiakkaille. Palvelun arvioitu tarve on 10–20 paikkaa sopimuskauden aikana.

Hankittava palvelu on arvonlisäverotonta sosiaalipalvelua. Palvelun asiakaspaikkakohtainen kuukausihinta palveluasumisyksikössä sisältää tilaajan määrittämän kiinteän perusmaksun sekä palveluntuottajan ilmoittaman palvelumaksun, ateriamaksun ja vuokran.

Jokaisesta tarjottavasta palveluasumisyksiköstä tulee tehdä oma tarjouksensa.

Tuotantotapa-analyysi hankinnan valmistelussa

Hankinnan valmistelussa on hyödynnetty huhtikuussa 2021 valmistuneen alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumisen tuotantotapa-analyysin tuloksia. Tuotantotapa-analyysin raporttia on esitelty sosiaali- ja terveyslautakunnassa 27.4.2021.

Hankintamenettely

Alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden palveluasumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään dynaamisena puitejärjestelynä. Dynaaminen puitejärjestely toteutetaan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, periaatteiden mukaisella menettelyllä, jonka hankintayksikkö on itse suunnitellut. Dynaamisen puitejärjestelyn tarkoituksena on turvata palvelujen saatavuus ja uusien toimijoiden markkinoille pääsy sopimuskauden aikana. Hankintayksikkö tekee hankintasopimukset dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kanssa.

Palveluntuottajat ilmoittautuvat mukaan dynaamiseen puitejärjestelyyn sen perustamisvaiheessa jättämällä tarjouksen yhteen tai useampaan hankinnan kohteeseen. Palveluntuottajan on sitouduttava tarjouksessaan tarjouspyynnön vaatimuksiin ja ehtoihin, kuten palvelun laatua koskeviin vaatimuksiin.

Tarjouksen yhteydessä palveluntuottaja yksilöi tarjoamansa palveluasumisyksikön, kapasiteetin sekä antaa hinnat. Paikkamäärä on aina arvio.

Kaikki tarjouspyynnön kriteerit täyttävät tarjoajat sekä tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat vaatimukset täyttävät tarjoukset valitaan palveluntuottajiksi.

Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen dynaamista puitejärjestelyä perustettaessa hinnan perusteella. Kun puitejärjestely avataan ensimmäisen kerran, etusijajärjestys määrittyy hinnan perusteella ja seuraavilla avauskerroilla hinta-laatusuhteen perusteella. Tällöin uudet palveluntuottajat sekä dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat voivat jättää tarjouksen uusista palveluasumisyksiköistä tai osa-alueista. Sopimuskauden aikana toimitaan puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.

Dynaamista puitejärjestelyä on kuvattu tarkemmin hankintamenettelyn kuvauksessa (liite 3).

Dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen

Puitejärjestely avataan tilaajan harkinnan mukaan. Ensimmäisen kerran puitejärjestely on tarkoitus avata marraskuussa 2022, ja tämän jälkeen arviolta vuoden välein.

Dynaamisen puitejärjestelyn avauduttua uudestaan palveluntuottaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi. Lisäksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat voivat jättää dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä uuden tarjouksen uusien palveluasumisyksikön tai osa-alueiden osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn jo hyväksytyillä palveluntuottajilla on kunkin dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä oikeus tarkentaa alkuperäistä tarjoushintaansa, kuitenkin siten, että ainoastaan hinnan lasku on mahdollinen ensimmäisen kerran järjestelyn tullessa avatuksi. Hintaa voidaan toisen kerran järjestelyn tullessa avatuksi myös esittää korotettavaksi ottaen huomioon, mitä hinnan korotusten perusteista on puitesopimuksessa sovittu.

Etusijajärjestystä muutetaan sen mukaisesti kuin dynaamisen puitejärjestelyn avaamisella on saatu uusia tarjouksia sekä hintojen ja laadun vertailussa on päädytty uuteen etusijajärjestykseen.

Ensimmäistä kertaa järjestelmää avatessa marraskuussa 2022 etusijajärjestys vuodelle 2023 luodaan hinnan perusteella.

Kolmannesta sopimusvuodesta alkaen (sopimusvuosi 2024) etusijajärjestyksessä huomioidaan myös vanhojen sekä uusien palveluntarjoajien laatu.

Palveluntuottajat ovat velvolliset toimittamaan laatuvertailua varten tarvittavat vertailuperusteet. Vertailuperusteet perustuvat kuluvan vuoden ensimmäiseen RAI-arvion aineistoon eli maaliskuun RAI-aineistoon. Vertailtavat RAI-indikaattorit ilmoitetaan viimeistään puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä.

Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat hankintayksikön määrittelemää täyttä laatutasoa. Hankintalain 115 §:n edellyttämänä perusteluna voidaan siten todeta, että koska korkea laatutaso on jo muutoin huomioitu hankinnassa vähimmäisvaatimuksina, kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla pelkkä halvin hinta.

Toisen kerran järjestelmää avattaessa etusijajärjestys luodaan hinnan (40 %:n painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60 %:n painoarvolla). Tällöin myös vanhojen, puitesopimuksen jo solmineiden palveluntuottajien on toimitettava laatuvertailua varten tarvitsemansa tiedot tilaajalle. Etusijajärjestyksen laatiminen ja vertailtavat kriteerit eivät vaikuta palvelunkuvauksessa määriteltyihin laatustandardeihin.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1–10.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tehtävät sopimukset

Palvelu kilpailutetaan kuuden (6) vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2022.

Kaikki tarjouspyynnössä esitetyt ehdot täyttävien palveluntuottajien kanssa tehdään hankintasopimukset sopimusluonnoksen (liite 2) pohjalta.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankintaan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.3.2021 § 76 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 02.06.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 103, 104, 105 (A), 106 (A.), 107 (A), 108, 109, 110, 111 ja 113 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 105 (B), 106 (B.) ja 107 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL § 60 ja § 138
2. Confidential: HankL § 60 ja § 138
3. Confidential: HankL § 60 ja § 138
4. Confidential: HankL § 60 ja § 138
5. Confidential: HankL § 60 ja § 138
6. Confidential: HankL § 60 ja § 138
7. Confidential: HankL § 60 ja § 138
8. Confidential: HankL § 60 ja § 138
9. Confidential: HankL § 60 ja § 138
10. Confidential: HankL § 60 ja § 138

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.