Hankinta, suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta, kokonaisuus 2, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-004444
More recent handlings
Case 4. / 106 §
This decisionmaker is no longer active

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Käsittely

Johtava ylihammaslääkäri Sinikka Varsio ja hankinta-asiantuntija Eeva Rantala olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Alma Rantalaiho ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja oli poistuneena kokouksesta koko asian käsittelyn ajan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Johtava ylihammaslääkäri Sinikka Varsio ja hankinta-asiantuntija Eeva Rantala ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Nykytilanne

Suun terveydenhuollolla on voimassa oleva sopimus kiireettömän hoidon palveluhankinnasta. Perussopimuskausi päättyy 31.12.2021. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt päätöksen 3.5.2021 § 26.

Voimassa olevan sopimuksen perusteella suun terveydenhuolto hankkii kuuden hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja kolmen suuhygienistin työpanoksen arki-iltaisin ja kahden hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja yhden suuhygienistin työpanoksen lauantaipäivisin. Voimassa olevan sopimuksen osalta on otettu käyttöön sopimuksen mahdollistava palvelun laajentaminen.

Kilpailutuksen taustaa

Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien ja suuhygienistien työpanos Helsingin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa (toimipisteissä) toteutettavaan, kiireettömään hoitoon. Hankittava palvelu ei sisällä erikoishammaslääkäritasoista hoitoa, mukaan lukien oikomishoitoa. Palveluntuottajan tulee tehdä kaikkia hammaslääkärin ja suuhygienistin peruskoulutukseen kuuluvia toimenpiteitä.

Hankinnan kohteena oleva kiireettömän hoidon palveluhankinta täydentää voimassa olevaa kiireettömän hoidon palveluhankintaa, suun terveydenhuollon omaa palveluntuotantoa ja muuta ostopalvelutoimintaa. Nyt kilpailutettava kiireettömän hoidon palveluhankinta korvaa jatkossa voimassa olevan kiireettömän hoidon palveluhankinnan, kun optiokausi päättyy.

Palveluntuotanto tapahtuu suun terveydenhuollon erikseen määrittelemissä toimipisteissä ja palvelua tuotetaan sekä arki-iltaisin että lauantaipäivisin.

Suun terveydenhuollossa on käytössä useita tuotantotapoja hoidon saatavuuden turvaamiseksi. Oman henkilökunnan työpanoksen ohella (85 %) käytössä ovat ostopalvelut, palvelusetelit ja kiireettömän hoidon palveluhankinta. Ostopalveluja hankitaan täydentämään omaa palvelutuotantoa ja vastaamaan väestön suun terveydenhuollon palvelujen kysyntään kuitenkin siten, että oman henkilökunnan korkealaatuinen osaaminen kaikilla hammaslääketieteen osa-alueilla varmistetaan.

Suun terveydenhuollolla on tarve laajentaa kiireettömän hoidon palveluhankintaa vastaamaan muun muassa väestönkasvun ja väestön ikääntymisen vuoksi syntyneeseen palvelutarpeeseen sekä koronapandemian aikana syntyneeseen hoitovelkaan.

Helsingin 20‒60-vuotias väestö on kasvanut 11 prosenttia vuosina 2006‒2016, mutta hoidossa olevien 20‒60-vuotiaiden todellinen määrä on kasvanut lähes 30 prosenttia. Yli 18-vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä noin 13 prosenttia.

Suun terveydenhuollon strategisen suunnittelun yhtenä tavoitteena on väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen ja suun terveydenhuollon palvelujen kustannusten kasvun hillitseminen järjestämällä ja tuottamalla vaikuttavia suun terveydenhuollon palveluja, joihin asiakkaat ovat tyytyväisiä. Suun terveydenhuollon eri tuotantotapojen kokonaissuunnittelun yhtenä lähtökohtana on ollut lisätä potilaan valinnanvapautta ja samalla turvata potilaiden kokonaishoito välttämällä hoidon pirstaloitumista.

Eri tuotantotapojen tuottavuusvertailussa Helsingin suun terveydenhuollon ostopalveluna toteutettava hoito on osoittautunut tarkoituksenmukaiseksi tavaksi tuottaa palveluja. Ostopalveluhankinnalla muun muassa turvataan hoidon lyhyt läpimenoaika niillä potilasryhmillä, joille se hammaslääketieteellisesti tai lääketieteellisesti on perusteltua.

Kiireettömän hoidon palveluhankintaan ohjataan pääsääntöisesti potilaita, joilla on hammaslääkärin tekemään suun ja hampaiston tutkimukseen perustuva hoitosuunnitelma. Nämä ovat potilaita, jotka ovat keskeyttäneet palvelusetelihoitonsa tai joilla tutkimus on tehty kaupungin omassa hammashoitolassa, mutta hoitolan ruuhkautumisen vuoksi jatkohoito järjestetään palveluntuottajalta hankittavana kiireettömän hoidon palveluhankintana.

Nyt hankittavaan palveluun on suunniteltu ohjattavan samoja potilasryhmiä kuin nykytoiminnassa. Lisäksi palveluun on suunniteltu ohjattavan nykyistä enemmän suun terveydenhuollon kokonaishoitoa tarvitsevia potilaita, joiden hoito on jouduttu siirtämään koronapandemian takia myöhempään ajankohtaan. Koronapandemian aikana Helsingin suun terveydenhuollolla jäi toteutumatta arviolta noin 130 000 käyntiä. Suun terveydenhuolto suunnittelee ohjaavansa hankinnan kohteena olevaan kiireettömän hoidon palveluhankintaan aikuispotilaiden lisäksi myös alle 18-vuotiaita lapsia ja nuoria.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä käytetään hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %. Kokonaisvertailuhinta muodostuu hammaslääkäri-hoitaja-työparin tuntihinnasta arki-illoille ja lauantaipäiville sekä suuhygienistin tuntihinnasta arki-illoille ja lauantaipäiville.

Tarjoajan tulee tarjota vähintään kolmea kokonaisuutta. Yksi kokonaisuus muodostuu neljästä hammaslääkäri-hoitaja-työparista ja kahdesta suuhygienististä. Enimmillään tarjoaja voi tarjota kuutta kokonaisuutta.

Palveluntuottajia tullaan valitsemaan enimmillään kaksi siten, että tilaajan arvioima enimmäistarve täyttyy. Enimmäistarve on kuusi kokonaisuutta. Etusijajärjestys muodostuu kokonaisvertailuhinnan perusteella tilanteessa, jossa palveluntuottajia valitaan kaksi.

Asiakirjat

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon ja sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen kanssa.

Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset.

Esitys asiakirjoista on päätösesityksen liitteinä 1‒12. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset ja palvelulle asetetut laadulliset
vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan.

Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä hoitoa. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Sopimuskausi

Palvelu kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudelle, jonka on suunniteltu alkavan 1.10.2021. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää erikseen viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Muut ehdot

Tilaaja sitoutuu hankkimaan palvelua sopimuskauden aikana seuraavasti:

- Ajalla 1.10.2021‒31.1.2022 kuuden hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja kolmen suuhygienistin työpanoksen.

- Ajalla 1.2.‒31.12.2022 vähintään neljän hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja kahden suuhygienistin työpanoksen.

- 1.1.2023 alkaen vähintään kahdeksan hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja neljän suuhygienistin työpanoksen.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu edellä mainittujen vähimmäismäärien lisäksi muihin määrällisiin velvoitteisiin, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan. Suun terveydenhuollon tämänhetkisen arvion mukaan hankittavan palvelun tarve on 1.1.2023 alkaen (nykyisen kiireettömän hoidon palveluhankinnan optiokauden päättyessä) kaksitoista hammaslääkäri-hoitaja-työparia sekä kuusi suuhygienistiä.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kahdentoista kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 30.3.2021 § 76 vahvistetuista hankintavaltuuksista.

Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Close

This decision was published on 02.06.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 103, 104, 105 (A), 106 (A.), 107 (A), 108, 109, 110, 111 ja 113 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 105 (B), 106 (B.) ja 107 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Sinikka Varsio, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 358 3753

sinikka.varsio@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL (1397/2016), § 60 ja § 138
2. Confidential: HankL (1397/2016), § 60 ja § 138
3. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
4. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
5. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
6. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
7. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
8. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
9. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
10. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
11. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138
12. Confidential: HankL (1397/2016), § 60 ja § 138

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.