Lausuntopyyntö, lakiluonnos, hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän toiminnan valmisteluun myönnettävä rahoitus vuosina 2021-2022, Valtiovarainministeriö
Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän toiminnan valmistelun rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022
Päätös
Pormestari päätti antaa valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän toiminnan valmistelun rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022:
Valtakunnallisen sote-uudistukseen kuuluvien lakiehdotusten mukaan Helsingin kaupunki jatkaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämistä asukkailleen eikä kaupunkiin muodosteta erillistä hyvinvointialuetta, vaikka sote-kokonaisuuden rahoitusmalli ja valtakunnallinen ohjaus muuttuvat. Muun Uudenmaan alueella syntyy neljä hyvinvointialuetta ja lisäksi HUS-yhtymä vastaa erikoissairaanhoidon palveluista.
Hyvinvointialueiden perustamiseen liittyviin väliaikaisiin menoihin valtio on asetusluonnoksen mukaan myöntämässä erillistä avustusta muille alueille paitsi Helsinkiin vuosina 2021-2022.
Helsingin kaupunki on varautunut mahdollisen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen voimaantuloon vuoden 2023 alusta lukien niin huolellisesti kuin lainsäädännön keskeneräisyyden takia tässä vaiheessa on ollut tarkoituksenmukaista. Tämä on tarkoittanut huomattavan henkilötyöpanoksen osoittamista muutosvalmisteluun ja myös suunnittelutyön tilaamista ulkopuolisilta tahoilta erilaisiin muuttuvien ylikunnallisten tieto- ja palvelujärjestelmien sekä yhteistyö- ja päätöksentekorakenteiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Sote-rakennemuutoksen kertaluontoisiin kustannuksiin kaupunki saa valtionavustusta vuonna 2021.
Valtioneuvoston asetuksessa hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän toiminnan valmisteluun myönnettävästä rahoituksesta tulisi ottaa huomioon, että käytännössä Helsingin kaupunki joutuu HUS-yhtymän suurimpana osakkaana ja Uudenmaan lukuisien sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisöjen osapuolena osalliseksi hyvinvointialueiden perustamisvaiheen kustannusten kantamiseen sen lisäksi, että uudistuksen toimeenpanosta ja siihen liittyvästä valmistelusta aiheutuu kustannuksia myös kaupungille itselleen.
Helsingille aiheutuu hyvinvointialueiden perustamista vastaavat muutoskulut liittyen organisaation, päätöksenteon, hallinnon ja talouden toimintatapojen, prosessien ja näitä tukevien tietojärjestelmien, suunnittelu-, seuranta- ja raportointimallien uudistamisesta ja eriyttämisestä lain vaatimalla tavalla. Lisäksi käsittelyssä olevan lainsäädännön pohjalta ei voi vielä täysin varmasti arvioida kaikkia kaupungin sisäisiä muutostarpeita ja niiden laajuutta. Uudistuksen toteutuessa lainsäädäntöä täydentävä ministeriöiden ohjaus voi aiheuttaa Helsingille muutostarpeita, joita ei vielä voi arvioida. Muutokset tulevat tehtäväksi nopealla aikataululla ja edellyttävät sekä kaupungin omaa työpanosta että erityisesti ICT-ostopalvelujen käyttöä.
Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä, että asetusluonnoksessa kerrottuja valtionavustuksen perusteita tarkistetaan siten, että myös Helsingille aiheutuvia kuluja korvattaisiin joko laskennallisen osuuden uudelleen määrittelyn kautta tai erillismäärärahalla. Helsingin tulee olla verrannollinen hyvinvointialueisiin kaikkien menojen osalta.
This decision was published on 01.06.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055