Lausuntopyyntö, lakiluonnos, hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän toiminnan valmisteluun myönnettävä rahoitus vuosina 2021-2022, Valtiovarainministeriö

HEL 2021-004969
Ärendet har nyare handläggningar
§ 54

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän toiminnan valmistelun rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari päätti antaa valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän toiminnan valmistelun rahoituksesta vuosina 2021 ja 2022:

Valtakunnallisen sote-uudistukseen kuuluvien lakiehdotusten mukaan Helsingin kaupunki jatkaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämistä asukkailleen eikä kaupunkiin muodosteta erillistä hyvinvointialuetta, vaikka sote-kokonaisuuden rahoitusmalli ja valtakunnallinen ohjaus muuttuvat. Muun Uudenmaan alueella syntyy neljä hyvinvointialuetta ja lisäksi HUS-yhtymä vastaa erikoissairaanhoidon palveluista.

Hyvinvointialueiden perustamiseen liittyviin väliaikaisiin menoihin valtio on asetusluonnoksen mukaan myöntämässä erillistä avustusta muille alueille paitsi Helsinkiin vuosina 2021-2022.

Helsingin kaupunki on varautunut mahdollisen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen voimaantuloon vuoden 2023 alusta lukien niin huolellisesti kuin lainsäädännön keskeneräisyyden takia tässä vaiheessa on ollut tarkoituksenmukaista. Tämä on tarkoittanut huomattavan henkilötyöpanoksen osoittamista muutosvalmisteluun ja myös suunnittelutyön tilaamista ulkopuolisilta tahoilta erilaisiin muuttuvien ylikunnallisten tieto- ja palvelujärjestelmien sekä yhteistyö- ja päätöksentekorakenteiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Sote-rakennemuutoksen kertaluontoisiin kustannuksiin kaupunki saa valtionavustusta vuonna 2021.

Valtioneuvoston asetuksessa hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän toiminnan valmisteluun myönnettävästä rahoituksesta tulisi ottaa huomioon, että käytännössä Helsingin kaupunki joutuu HUS-yhtymän suurimpana osakkaana ja Uudenmaan lukuisien sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisöjen osapuolena osalliseksi hyvinvointialueiden perustamisvaiheen kustannusten kantamiseen sen lisäksi, että uudistuksen toimeenpanosta ja siihen liittyvästä valmistelusta aiheutuu kustannuksia myös kaupungille itselleen.

Helsingille aiheutuu hyvinvointialueiden perustamista vastaavat muutoskulut liittyen organisaation, päätöksenteon, hallinnon ja talouden toimintatapojen, prosessien ja näitä tukevien tietojärjestelmien, suunnittelu-, seuranta- ja raportointimallien uudistamisesta ja eriyttämisestä lain vaatimalla tavalla. Lisäksi käsittelyssä olevan lainsäädännön pohjalta ei voi vielä täysin varmasti arvioida kaikkia kaupungin sisäisiä muutostarpeita ja niiden laajuutta. Uudistuksen toteutuessa lainsäädäntöä täydentävä ministeriöiden ohjaus voi aiheuttaa Helsingille muutostarpeita, joita ei vielä voi arvioida. Muutokset tulevat tehtäväksi nopealla aikataululla ja edellyttävät sekä kaupungin omaa työpanosta että erityisesti ICT-ostopalvelujen käyttöä.

Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä, että asetusluonnoksessa kerrottuja valtionavustuksen perusteita tarkistetaan siten, että myös Helsingille aiheutuvia kuluja korvattaisiin joko laskennallisen osuuden uudelleen määrittelyn kautta tai erillismäärärahalla. Helsingin tulee olla verrannollinen hyvinvointialueisiin kaikkien menojen osalta.

Detta beslut publicerades 01.06.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Mer information fås av

Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055

olli.lahtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Jan Vapaavuori
pormestari

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 20.4.2021
3. Lausuntopyyntö 20.4.2021, saate

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.