Tutkimuslupa, Esihenkilön tarkastuslista - apu ikääntyvälle esihenkilölle

HEL 2021-005462
More recent handlings
§ 73
This decisionmaker is no longer active

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Esihenkilön tarkastuslista – apu ikääntyvälle esihenkilölle”

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Esihenkilön tarkastuslista – apu ikääntyvälle esihenkilölle järjestelmälliseen valmistautumiseen uuden tietojärjestelmän käyttöönotossa” (ylempi AMK). Yhteyshenkilö on hankepäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 28.2.2022 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida esihenkilöiden tarkistuslistan hyöty esihenkilöille, erityisesti ikääntyvän esihenkilön näkökulmasta, huhtikuun 2021 tietojärjestelmän käyttöönotossa. Tarkoitus on saadun palautteen perusteella kehittää tarkistuslistan jalkautusta ja käyttöä syksyn 2021 käyttöönottoa varten. Opinnäytetyö toteutetaan tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tavoitellaan konkreettista muutosta, jolloin aiheet nousevat käytännön toiminnasta.

Kohdejoukkona ovat Helsingin sosiaali-ja terveystoimialan esihenkilöt, joiden yksiköt ottivat Apotti-järjestelmän käyttöön huhtikuussa 2021. Hanketoimisto kerää kyselyaineiston huhtikuun 2021 käyttöönotossa mukana olevilta esihenkilöiltä toukokuun lopussa. Aineisto kerätään käyttäen sähköistä kyselyä. Opinnäytetyön materiaali rajataan 55-vuotiaisiin tai vanhempiin esihenkilöihin. Analyysin ja tutkimusraportin valmistumisen jälkeen tutkimusmateriaali hävitetään.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja sekä hallintojohtaja puoltavat tutkimuslupaa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja (useaan palvelukokonaisuuteen kohdistuvat tutkimusluvat).

This decision was published on 20.05.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

helena.soini@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021
2. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021, liite, tutkimussuunnitelma
3. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021, liite, saate palautekyselyyn
4. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021, liite, palautelomake

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.