Tutkimuslupa, Esihenkilön tarkastuslista - apu ikääntyvälle esihenkilölle

HEL 2021-005462
Ärendet har nyare handläggningar
§ 73
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Esihenkilön tarkastuslista – apu ikääntyvälle esihenkilölle”

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Esihenkilön tarkastuslista – apu ikääntyvälle esihenkilölle järjestelmälliseen valmistautumiseen uuden tietojärjestelmän käyttöönotossa” (ylempi AMK). Yhteyshenkilö on hankepäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 28.2.2022 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida esihenkilöiden tarkistuslistan hyöty esihenkilöille, erityisesti ikääntyvän esihenkilön näkökulmasta, huhtikuun 2021 tietojärjestelmän käyttöönotossa. Tarkoitus on saadun palautteen perusteella kehittää tarkistuslistan jalkautusta ja käyttöä syksyn 2021 käyttöönottoa varten. Opinnäytetyö toteutetaan tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tavoitellaan konkreettista muutosta, jolloin aiheet nousevat käytännön toiminnasta.

Kohdejoukkona ovat Helsingin sosiaali-ja terveystoimialan esihenkilöt, joiden yksiköt ottivat Apotti-järjestelmän käyttöön huhtikuussa 2021. Hanketoimisto kerää kyselyaineiston huhtikuun 2021 käyttöönotossa mukana olevilta esihenkilöiltä toukokuun lopussa. Aineisto kerätään käyttäen sähköistä kyselyä. Opinnäytetyön materiaali rajataan 55-vuotiaisiin tai vanhempiin esihenkilöihin. Analyysin ja tutkimusraportin valmistumisen jälkeen tutkimusmateriaali hävitetään.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja sekä hallintojohtaja puoltavat tutkimuslupaa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja (useaan palvelukokonaisuuteen kohdistuvat tutkimusluvat).

Detta beslut publicerades 20.05.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Helena Soini, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

helena.soini@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021
2. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021, liite, tutkimussuunnitelma
3. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021, liite, saate palautekyselyyn
4. Tutkimuslupahakemus 30.4.2021, liite, palautelomake

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.