Palkan takaisinperintä, sosiaali- ja terveystoimiala, Haartmanin päivystys

HEL 2021-005477
More recent handlings
§ 64
This decisionmaker is no longer active

Virheellisesti maksetun palkan takaisinperintä, Haartmanin päivystys

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti periä osastonlääkäri ********** liikaa maksetut palkkaedut takaisin ajalta 1.8. - 30.11.2018 yhteensä 2 708,98 euroa (brutto).

Päätöksen perustelut

Osastonlääkäri ********** (jäljempänä viranhaltija) on maksettu liikaa palkkaa hänen toimiessaan osastonlääkärin virassa. Viranhaltija on ollut palkattomalla virkavapaalla ajalla 1.8. - 31.12.2018, jolloin hänelle on maksettu perusteettomasti palkkaa ajalla 1.8. - 30.11.2018, koska tietoa virkavapaasta ei ollut palkanlaskennassa. Viranhaltija on jo maksanut osan liikamaksuista takaisin. Takaisinmaksut ilmenevät päätöksen liitteenä olevasta laskelmasta (liite 1).

Koska palkkasaatavia on ollut maksamatta vielä 30.4.2019, perintä on verotuksen valmistumisen vuoksi jouduttu muuttamaan bruttoperinnäksi 1.5.2019 alkaen. Palauttamatta on yhä 2 952,57 euroa (brutto). Aikaisemmasta laskelmasta poiketen palautettavasta summasta voidaan vähentää työttömyys- ja eläkevakuutusmaksut (yhteensä 243,59 euroa), jonka jälkeen palautettavaa on vielä yhteensä 2 708,98 euroa (brutto, liite 2).

Viranhaltijalle on 25.3.2021 lähetetty kirjallinen kuulemispyyntö takaisinperintää koskevassa asiassa. Viranhaltija on kirjallisessa vastauksessaan 2.5.2021 (liite 3) katsonut, että takaisinperinnälle ei ole perusteita. Viranhaltijan mukaan hän on ollut kesällä 2019 yhteydessä palkanlaskentaan, josta hänelle oli vahvistettu, että hän on jo palauttanut kaikki aiheettomasti maksetut palkkaerät. Kun hänelle on jo kertaalleen ilmoitettu, että palkkasaatavan perintä on suoritettu loppuun, viranhaltija ei näe mitään syytä, että asiaan tulisi muutosta.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetuin lain (2003/304, jäljempänä viranhaltijalaki) 56 §:n 1 momentin mukaan aiheettomasti maksettu palkka saadaan periä takaisin. Takaisinperintää koskevassa päätöksessä on mainittava takaisinperittävä määrä ja takaisinperinnän peruste.

Virheellisesti maksettu palkka voidaan periä takaisin riippumatta maksun perusteesta. Myös kunnan virheestä johtuva liikasuoritus tulee siten palauttaa. Viranhaltijan tietämättömyys oikeudestaan palkkaan tai se, että hän on jo käyttänyt saamansa palkkarahat, ei ole peruste luopua takaisinperinnästä.

Vaikka viranhaltijalle olisi virheellisesti kerrottu palkanlaskennasta, että hän on jo palauttanut kaikki hänelle perusteettomasti maksetut palkkaerät, palkkasaatavia on taloushallintopalveluista saadun tiedon mukaan vielä maksamatta takaisin. Viranhaltija on palkanlaskennassa sattuneen virheen vuoksi saanut perusteetonta etua, minkä vuoksi vielä palauttamatta olevat palkkaerät peritään takaisin.

Viranhaltijalla on mahdollisuus sopia taloushallintopalvelujen kanssa virheellisesti saamansa palkan takaisinmaksusta erissä. Lisäksi hänellä on mahdollisuus hakea verotukseensa oikaisua verovuoden 2018 osalta, jolloin verotuksessa voidaan huomioida hänen takaisin maksamansa verovuoden 2018 palkkaerät.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan virheellisesti maksetun palkan takaisinperinnästä päättää palvelukokonaisuuden johtaja.

This decision was published on 08.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Aulikki Varjo, henkilöstöasiantuntija, puhelin: 09 310 43859

aulikki.varjo@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Attachments

1. Alkuperäinen perintälaskelma
2. Korjattu perintälaskelma
3. Confidential: JulkL 24.1 § 32 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.