Hankinta, turvallisuuspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Sosiaali- ja terveystoimialan turvallisuuspalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Meri Valkaman ehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää
A hyväksyä sosiaali- ja terveystoimialan turvallisuuspalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankinnan kohde
Sosiaali- ja tervystoimialan hankkimien turvallisuuspalvelujen keskeisimpiä tavoitteita ovat:
- hallita henkilö- ja toimitilaturvallisuuteen liittyviä riskejä
- parantaa asiakkaiden turvallisuuden tunnetta ja viihtyvyyttä
- tuottaa toissijaisia asiakaspalveluun liittyviä palveluita oman henkilökunnan resurssien tukena (muun muassa neuvonta, opastus ja muut asiakaspalvelutehtävät).
Hankittavia palvelumuotoja ovat järjestyksenvalvonta, paikallisvartiointi, piirivartiointi, tilausvartiointi sekä hälytysvalvonta.
Sopimuksen arvo ja sopimuskausi
Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen sopimuskautta voidaan jatkaa enintään kahdella (2) kahden (2) vuoden optiokaudella (2+2+2). Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 20 000 000 euroa optiokaudet mukaan luettuna.
Hankintamenettely
Sosiaali- ja terveystoimialan turvallisuuspalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta.
Palvelua tuottamaan valitaan yksi (1) palveluntuottaja.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–7: palvelukuvaus, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus, tarjouspyyntö, hintaliite ja työllistämisliite.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä tarjoajalle ja palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelujen vähimmäislaatu on esitetty palvelukuvauksessa.
Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100. Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niillä taataan vaadittu laatutaso palvelulle.
Työllistämisehto ja ympäristökriteerit
Tarjouspyynnössä on mukana työllistämisehto, jolla edistetään vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien työttömien henkilöiden työllistämistä. Palveluntuottajan on sitouduttava osana sopimusta työllistämään vähintään kaksi vaikeassa työmarkkina-asemassa olevaa henkilöä sopimuskauden aikana. Työllistettävän henkilön työsuhteen tulee olla kokoaikainen ja kestoltaan vähintään 9 kuukautta.
Tarjouspyynnössä edellytetään, että tarjoajilla on ISO 14001 - ympäristösertifikaatti tai toiminnan tulee olla sen mukaista.
Hankinnasta solmittava sopimus ja sopimuksen allekirjoittaja
Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden perussopimuskaudelle. Sopimuksen alkamisajankohdaksi on suunniteltu 18.12.2021. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2) kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.
Optiokauden käyttöönotosta tilaaja päättää ja ilmoittaa erikseen kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin sen mukaisesti kuin ehdot ovat voimassa varsinaisen sopimuskauden päättyessä.
Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaika noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.3.2021 § 76 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Sopimuksen allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.
This decision was published on 22.09.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937
Jaakko Heinilä, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 09 310 52167