Hankinta, turvallisuuspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-007936
More recent handlings
Case 15. / 225 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveystoimialan turvallisuuspalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä sosiaali- ja terveystoimialan turvallisuuspalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa toimialajohtajan

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Turvallisuuspäällikkö Jaakko Heinilä ja kilpailutus- ja sopimuspäällikkö Johanna Kahilakoski olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraava palautusehdotus:

Palautusehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Palautetaan valmisteluun siten, että poistetaan työllistämisehto.

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Jäsen Mikko Paunion kannatettua Laura Korpisen palautusehdotusta
keskustelu rajattiin palautusehdotukseen ja palautusehdotuksesta äänestettiin (äänestys 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 11
Pentti Arajärvi, Eva Biaudet, Maaret Castrén, Kati Juva, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi asian käsittelyn jatkamisen äänin 11 - 2. Äänestyksen jälkeen lautakunta jatkoi asian käsittelyä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Asian käsittelyä jatketaan

Noes: Palautetaan valmisteluun siten että poistetaan työllistämisehto.

Member Political group
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niinimäki, Touko No council group
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Valkama, Meri Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 2 0 0 0
No council group 1 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 2 0 0
Close

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Turvallisuuspäällikkö Jaakko Heinilä ja kilpailutus- ja sopimuspäällikkö Johanna Kahilakoski ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan kohde

Sosiaali- ja tervystoimialan hankkimien turvallisuuspalvelujen keskeisimpiä tavoitteita ovat:

  • hallita henkilö- ja toimitilaturvallisuuteen liittyviä riskejä  
  • parantaa asiakkaiden turvallisuuden tunnetta ja viihtyvyyttä  
  • tuottaa toissijaisia asiakaspalveluun liittyviä palveluita oman henkilökunnan resurssien tukena (muun muassa neuvonta, opastus ja muut asiakaspalvelutehtävät).

Hankittavia palvelumuotoja ovat järjestyksenvalvonta, paikallisvartiointi, piirivartiointi, tilausvartiointi sekä hälytysvalvonta.

Sopimuksen arvo ja sopimuskausi

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen sopimuskautta voidaan jatkaa enintään kahdella (2) kahden (2) vuoden optiokaudella (2+2+2). Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 20 000 000 euroa optiokaudet mukaan luettuna.

Hankintamenettely

Sosiaali- ja terveystoimialan turvallisuuspalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta.

Palvelua tuottamaan valitaan yksi (1) palveluntuottaja.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–7: palvelukuvaus, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus, tarjouspyyntö, hintaliite ja työllistämisliite.

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä tarjoajalle ja palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelujen vähimmäislaatu on esitetty palvelukuvauksessa.

Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100. Palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niillä taataan vaadittu laatutaso palvelulle.

Työllistämisehto ja ympäristökriteerit

Tarjouspyynnössä on mukana työllistämisehto, jolla edistetään vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien työttömien henkilöiden työllistämistä. Palveluntuottajan on sitouduttava osana sopimusta työllistämään vähintään kaksi vaikeassa työmarkkina-asemassa olevaa henkilöä sopimuskauden aikana. Työllistettävän henkilön työsuhteen tulee olla kokoaikainen ja kestoltaan vähintään 9 kuukautta.

Tarjouspyynnössä edellytetään, että tarjoajilla on ISO 14001 - ympäristösertifikaatti tai toiminnan tulee olla sen mukaista.

Hankinnasta solmittava sopimus ja sopimuksen allekirjoittaja

Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden perussopimuskaudelle. Sopimuksen alkamisajankohdaksi on suunniteltu 18.12.2021. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2) kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.

Optiokauden käyttöönotosta tilaaja päättää ja ilmoittaa erikseen kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin sen mukaisesti kuin ehdot ovat voimassa varsinaisen sopimuskauden päättyessä.

Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaika noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.3.2021 § 76 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.09.2021 § 201

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Meri Valkaman ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 35937

marko.harapainen@hel.fi

Jaakko Heinilä, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 52167

jaakko.heinilä@hel.fi
Close

This decision was published on 29.09.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 225 (A), 226, 228, 229, 230 ja 235 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 223, 224, 225 (B) ja 227 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

marko.harapainen@hel.fi

Jaakko Heinilä, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 09 310 52167

jaakko.heinilä@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60§, 138§
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.