Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, kotona annettavien palvelujen enimmäismaksut
Jatkuvista ja säännöllisistä kotona annettavista palveluista perittävät enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että jatkuvien ja säännöllisten kotona annettavien palvelujen asiakasmaksujen enimmäismäärät määräytyvät 1.10.2021 alkaen seuraavasti:
Palvelutunnit | Enimmäismaksu (euroa) / kuukausi |
0–4 h | 119,66 |
5–8 h | 538,47 |
9–12 h | 1017,12 |
13–16 h | 1495,76 |
17–20 h | 1974,40 |
21–24 h | 2453,05 |
25–28 h | 2931,69 |
29–32 h | 3410,33 |
33–36 h | 3888,98 |
37–40 h | 4367,62 |
41 h tai enemmän | 4906,10 |
Käsittely
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Eva Biaudet: Lautakunta korjaa asiakasmaksujen enimmäismäärät siten, että yli 20 h palveluita tarvitsevien enimmäismaksu on kaikille 2453,05 euroa kuukaudessa. Samalla rajoitetaan tuntitaksojen enimmäiskorotukset vain kustannustasoa vastaaviin korotuksiin edelliseen vuoteen verrattuna.
Kannattaja: jäsen Laura Korpinen
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Eva Biaudet)
Jaa-äänet: 9
Maaret Castrén, Kati Juva, Seija Muurinen, Touko Niinimäki, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama, Sinikka Vepsä
Ei-äänet: 3
Eva Biaudet, Laura Korpinen, Mikko Paunio
Tyhjä: 1
Pentti Arajärvi
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjä 1).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lautakunta korjaa asiakasmaksujen enimmäismäärät siten että yli 20h palveluita tarvitsevien enimmäismaksu on kaikille 2453,05 e kuukaudessa. SAmalla rajotetaan tuntitaksojen enimmäiskorotukset vain kustannustasoa vastaaviin korotuksiin edelliseen vuoteen verrattuna.
Member | Political group |
---|---|
Castrén, Maaret | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Niinimäki, Touko | No council group |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Silvennoinen, Oula | Vihreä valtuustoryhmä |
Valkama, Meri | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Vepsä, Sinikka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Biaudet, Eva | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Korpinen, Laura | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Paunio, Mikko | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Arajärvi, Pentti | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
No council group | 1 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Tausta ja lainsäädäntö
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) on muuttunut osauudistuksen myötä. Osauudistuksen mukaiset lainmuutokset tulivat voimaan 1.7.2021. Asiakasmaksulaissa säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.
Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992).
Asiakasmaksulain osauudistus nosti kotihoidosta ja kotipalvelusta perittävien asiakasmaksujen määräytymisperusteet lain tasolle (AML 10 e §).
Näiden palveluiden asiakasmaksut lasketaan jokaiselle asiakkaalle erikseen palvelun määrän, perhekoon ja bruttotulojen perusteella. Asiakasmaksu perustuu siis aina asiakkaan maksukykyyn.
Asiakasmaksulain 2 §:n perusteella asiakkaalta ei saa kuitenkaan periä asiakasmaksuna enempää, mitä on palvelun tuottamisesta aiheutuneet kustannukset. Tämän vuoksi Helsingin kaupungissa määritellään vuosittain palveluille enimmäismaksut, jotka toimivat kattoina asiakasmaksuille.
Enimmäismaksut päivitetään vuosittain toiminnallisen tilinpäätöksen perusteella. Kysymyksessä on jokavuotinen rutiinitoimenpide. Enimmäismaksut tulevat yleensä lautakunnan päätettäväksi keväisin toiminnallisen tilinpäätöksen yhteydessä. Tänä vuonna asiakasmaksulain osauudistuksen vuoksi enimmäishintojen päivittäminen siirtyi syksyyn, koska lautakunta päätti ensin asiakasmaksujen uusista perusteista (11.5.2021 § 95 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksuperusteiden määrääminen asiakasmaksulain osauudistuksen mukaisesti 1.7.2021 alkaen). Kotihoidon ja kotipalvelun osalta tämä tarkoitti uusista palvelutuntiluokista päättämistä. Enimmäismaksut määritellään palvelutuntiluokittain.
Vaikutukset
Enimmäismaksuja peritään noin 100 kotihoidon asiakkaalta ja 20 lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaalta. Helsingin kaupungin säännöllisen kotihoidon asiakkaita on noin 7 000 ja lapsiperheiden kotipalveluasiakkaita on noin 1000. Enimmäismaksut tulevat perittäväksi niissä tilanteissa, joissa asiakkaiden tulot ovat suuret tai asiakas ei ole halunnut toimittaa asiakasmaksua laskettaessa omia tulotietojaan.
Enimmäismaksujen muutokset koskettavat niitä asiakkaita, joille on jo aikaisemmin laskettu enimmäismääräinen asiakasmaksu. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteensä noin 120 asiakkaan maksut tulevat tarkistettaviksi. Näiden asiakkaiden asiakasmaksut voivat tämän johdosta nousta, mutta tarkkaa nousua ei pystytä arvioimaan, koska asiakkaiden tulot vaikuttavat aina maksun määrään.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.09.2021 § 181
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Eva Biaudetin ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604
This decision was published on 29.09.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604