Maksuperusteiden määrääminen, sosiaali- ja terveystoimiala, kotona annettavien palvelujen enimmäismaksut
Jatkuvista ja säännöllisistä kotona annettavista palveluista perittävät enimmäismaksut 1.10.2021 alkaen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Eva Biaudetin ehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että jatkuvien ja säännöllisten kotona annettavien palvelujen asiakasmaksujen enimmäismäärät määräytyvät 1.10.2021 alkaen seuraavasti:
Palvelutunnit | Enimmäismaksu (euroa) / kuukausi |
0–4 h | 119,66 |
5–8 h | 538,47 |
9–12 h | 1017,12 |
13–16 h | 1495,76 |
17–20 h | 1974,40 |
21–24 h | 2453,05 |
25–28 h | 2931,69 |
29–32 h | 3410,33 |
33–36 h | 3888,98 |
37–40 h | 4367,62 |
41 h tai enemmän | 4906,10 |
Asiakasmaksupäällikkö Ulla Hautamäki on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Tausta ja lainsäädäntö
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) on muuttunut osauudistuksen myötä. Osauudistuksen mukaiset lainmuutokset tulivat voimaan 1.7.2021. Asiakasmaksulaissa säädetään kunnan tai kuntayhtymän perittävistä sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuista.
Asiakasmaksulain 1 §:n mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä. Maksun enimmäismäärät on määritelty asiakasmaksulaissa sekä asiakasmaksuasetuksessa (912/1992).
Asiakasmaksulain osauudistus nosti kotihoidosta ja kotipalvelusta perittävien asiakasmaksujen määräytymisperusteet lain tasolle (AML 10 e §).
Näiden palveluiden asiakasmaksut lasketaan jokaiselle asiakkaalle erikseen palvelun määrän, perhekoon ja bruttotulojen perusteella. Asiakasmaksu perustuu siis aina asiakkaan maksukykyyn.
Asiakasmaksulain 2 §:n perusteella asiakkaalta ei saa kuitenkaan periä asiakasmaksuna enempää, mitä on palvelun tuottamisesta aiheutuneet kustannukset. Tämän vuoksi Helsingin kaupungissa määritellään vuosittain palveluille enimmäismaksut, jotka toimivat kattoina asiakasmaksuille.
Enimmäismaksut päivitetään vuosittain toiminnallisen tilinpäätöksen perusteella. Kysymyksessä on jokavuotinen rutiinitoimenpide. Enimmäismaksut tulevat yleensä lautakunnan päätettäväksi keväisin toiminnallisen tilinpäätöksen yhteydessä. Tänä vuonna asiakasmaksulain osauudistuksen vuoksi enimmäishintojen päivittäminen siirtyi syksyyn, koska lautakunta päätti ensin asiakasmaksujen uusista perusteista (11.5.2021 § 95 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksuperusteiden määrääminen asiakasmaksulain osauudistuksen mukaisesti 1.7.2021 alkaen). Kotihoidon ja kotipalvelun osalta tämä tarkoitti uusista palvelutuntiluokista päättämistä. Enimmäismaksut määritellään palvelutuntiluokittain.
Vaikutukset
Enimmäismaksuja peritään noin 100 kotihoidon asiakkaalta ja 20 lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaalta. Helsingin kaupungin säännöllisen kotihoidon asiakkaita on noin 7 000 ja lapsiperheiden kotipalveluasiakkaita on noin 1000. Enimmäismaksut tulevat perittäväksi niissä tilanteissa, joissa asiakkaiden tulot ovat suuret tai asiakas ei ole halunnut toimittaa asiakasmaksua laskettaessa omia tulotietojaan.
Enimmäismaksujen muutokset koskettavat niitä asiakkaita, joille on jo aikaisemmin laskettu enimmäismääräinen asiakasmaksu. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteensä noin 120 asiakkaan maksut tulevat tarkistettaviksi. Näiden asiakkaiden asiakasmaksut voivat tämän johdosta nousta, mutta tarkkaa nousua ei pystytä arvioimaan, koska asiakkaiden tulot vaikuttavat aina maksun määrään.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
This decision was published on 22.09.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Ulla Hautamäki, Asiakasmaksupäällikkö, puhelin: 09 310 43604