Hankinta, puitejärjestely 2022-2023, rakennusten asbesti- ja haitta-ainetutkimukset ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-009724
More recent handlings
Case 14. / 78 §

Hankintaoikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksestä 2.12.2021 § 102, rakennusten haitta-ainetutkimukset ja asiantuntijatehtävät, puitejärjestely 2022-2023 (osa-alue 1)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n tekemän, hankinnan osa-aluetta 1 koskevan hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksestä 2.12.2021 § 102, rakennusten haitta-ainetutkimukset ja asiantuntijatehtävät, puitejärjestely 2022-2023.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain(1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 2.12.2021 § 102 muutoksenhakuohjeineen annettiin tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 7.12.2021. Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut 20.12.2021 ja se on tehty määräajassa. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Hankintapäätös

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 1.10.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-009724. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Rakennusten haitta-ainetutkimukset ja asiantuntijatehtävät, puitejärjestely 2022-2023” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 3.10.2021. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti päätöksellään 2.12.2021 § 102 teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat rakennusten haitta-ainetutkimusten ja asiantuntijatehtävien puitejärjestelyn osa-aluetta 1 Tavanomaiset haitta ainetutkimukset koskevat puitesopimukset 31.12.2023 saakka seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

- Sitowise Oy
- Contro Oy
- Ramboll Finland Oy
- Lotus Demolition Oy – Tutkimuspalvelut
- A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Vahanen Rakennusfysiikka Oy toivoo heidän tarjouksensa korjaamista osa-alueen 1 osalta.

Hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan tarjouksen hylkäämiseen johtava virhe oli laatuvertailun kannalta epäolennainen, kun taas muut esitetyt tarjouksien hylkäysperusteet vaikuttivat selviltä laadullisilta puutteilta. Vahanen Rakennusfysiikka Oy katsoo, että he olivat laadukkain ja kokonaistaloudellisesti paras toimija, joten heidän tarjouksensa hylkääminen laadullisen sivuseikan johdosta on kilpailutuksen tarkoituksen vastainen.

Tarjouksentekovaiheessa sattui inhimillinen virhe, jonka johdosta malliraportti ei ollut osa-alueen 1 vähimmäisreferenssilistalla. Malliraportti täytti kaikki esimerkkiraportilta vaaditut laadulliset vaatimukset ja lisäksi malliraportin kohdetta käytettiin referenssinä tarjouksen osa-alueen 1 AHA-asiantuntijalla.

Edelleen hankintaoikaisuvaatimuksessa todetaan seuraavaa: "Oikaisuvaatimustamme tukee yksiselitteisesti EU-hankintoihin liittyvä tarjousten käsittelyohje https://www.hankinnat.fi/eu-hankinta/tarjousten-kasittely/tarjouksen-tasmentaminen(Link leads to external service), joka toteaa seuraavaa:
Tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen on sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä."

Asianosaisten kuuleminen

Hallintolain 34.1 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selvityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Kuulemispyyntö koskien tehtyä hankintaoikaisuvaatimusta on lähetetty 5.1.2022 asianosaisille, hankintapäätöksellä puitejärjestelyn osa-alueelle 1 valituiksi tulleille viidelle tarjoajalle. Näistä Contro Oy ja Lotus Demolition Oy ovat lausuneet asiassa.

Contro Oy toteaa lausunnossaan 12.1.2022, että Vahanen Rakennustekniikka Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen virheen vuoksi ja että heidän mielestään väärän referenssikohteen käyttäminen ei ole epäolennainen virhe. Contro Oy:n mukaan hankintayksikön hylkäyspäätös on edellä mainittujen asioiden seurauksena perusteltu.

Lotus Demolition Oy toteaa lausunnossaan 11.1.2022, että tehty hankintapäätös on perusteltu ja oikea. Heidän mielestään esitetty muutosehdotus (referenssin vaihto ja/tai liitteen vaihto) koskee hankintalain kohtaa ”tarjouksen olennainen muuttaminen”, mikä on laissa kiellettyä. Ainoastaan epäolennainen puute voidaan korjata. Lotus Demolition Oy:n mukaan hankintaoikaisuvaatimusta ei tulisi hyväksyä.

Sovellettavat säännökset

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintalain 79 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen.

Asian arviointi

Tarjouspyynnön mukaan tarjoukseen tuli liittää malliraportti:

"Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 1 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Suoritettujen haitta-ainetutkimusten tulee koskea koko rakennusta, jonka on oltava laajuudeltaan vähintään 1000 m2."

Vahanen Rakennusfysiikka Oy on liittänyt tarjoukseensa malliraportin, mutta se ei ole kohdistunut tarjouspyynnössä edellytetyn mukaisesti yhteenkään Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n osa-alueelle 1 ilmoittamista referenssikohteista.

Tarjoajien tasapuolisen kohtelun vaatimuksen on katsottu edellyttävän, että tarjoukset ovat hankinta-asiakirjoissa asetettujen ehtojen ja vaatimusten mukaisia. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintayksikkö voi hankintalain 74.2 §:n nojalla hankintamenettelyn aikana pyytää tarjoajia täsmentämään tai täydentämään tarjousta tasapuolisella ja syrjimättömällä tavalla epäolennaisten puutteellisuuksien osalta. Tarjoajien ei ole kuitenkaan sallittua tehdä olennaisia muutoksia toimittamiinsa tietoihin ja asiakirjoihin.

Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp s.173) mukaan: "Sallittua ei olisi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Siten hankintayksikön ei olisi sallittua pyytää tarjoajaa täydentämään tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen esimerkiksi pyytämällä tarjoajaa vaihtamaan tarjotun tarjouspyynnön vastaisen tuotteen taikka toimittamaan tarjousten vertailussa käytettävän merkityksellisen hinta- tai puuttuvan laatutiedon. Hankintayksikkö ei voisi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen."

Koska malliraporttia ei toimitettu osa-alueelle 1 ilmoitetuista referenssikohteista, on sen osalta kyse tarjouksesta kokonaan puuttuvasta, olennaisesta asiakirjasta. Näin ollen hankintayksikkö ei ole voinut pyytää täydennystä malliraporttia koskien.

Johtopäätökset

Hankinta on toteutettu hankintalain mukaisesti. Vahanen Rakennusfysiikka Oy ei ole täyttänyt osa-aluetta 1 koskevaa vaatimusta tarjoukseen liitettävän malliraportin osalta ja siten sen osa-aluetta 1 koskeva tarjous on tullut sulkea tarjouskilpailusta. Hankintayksikköä velvoittava tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, ettei tarjouspyyntöä vastaamattomia tarjouksia hyväksytä.

Edellä esitetyillä perusteilla Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston tekemää hankintapäätöstä.

Kaupunkiympäristölautakunnan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin kaupunkiympäristölautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisuvaatimuksen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 02.12.2021 § 102

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta

- A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n osa-alueita 2 ja 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä vähimmäisreferensseille asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Sitowise Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä AHA-asiantuntijoille asetettuja vähimmäisvaatimuksia

- Vahanen Rakennusfysiikka Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat rakennusten haitta-ainetutkimusten ja asiantuntijatehtävien puitejärjestelyn kolmea (3) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.12.2023 saakka ehdoin seuraavien osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Tavanomaiset haitta-ainetutkimukset

- Sitowise Oy

- Contro Oy

- Ramboll Finland Oy

- Lotus Demolition Oy – Tutkimuspalvelut

- A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Osa-alue 2: Erittäin vaativat haitta-ainetutkimukset

- Vahanen Rakennusfysiikka Oy

- Lotus Demolition Oy – Tutkimuspalvelut

- WSP Finland Oy

- Ramboll Finland Oy

Osa-alue 3: Asiantuntijatehtävät

- Ramboll Finland Oy

- Vahanen Rakennusfysiikka Oy

- WSP Finland Oy

- Lotus Demolition Oy – Tutkimuspalvelut

- Sitowise Oy

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2022 edellyttäen, että sopimus on allekirjoitettu. Hankintasopimukset allekirjoitetaan aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen ja yrityksen sekä sen vastuuhenkilöiden rikosrekisteriotteet on tarkastettu. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdolliset kaksi (2) optiovuotta, yksi (1) vuosi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+1+1 vuotta.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 6 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Katri Kuusinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Riitta Harju, johtava sisäilma-asiantuntija, puhelin: 310 39713

riitta.harju@hel.fi

Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 39163

katri.kuusinen@hel.fi

Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 310 33196

anna.saarinen@hel.fi

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081

jari.kitunen@hel.fi
Close

This decision was published on 16.02.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Kristiina Jokinen, lakimies, puhelin: 09 310 39015

kristiina.jokinen@hel.fi

Riitta Harju, sisäilma-asiantuntija, puhelin: 09 310 39713

riitta.harju@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 20.12.2021
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 20.12.2021, saate
The attachment will not be published on the internet.
3. Lausunto Contro Oy 12.1.2022
The attachment will not be published on the internet.
4. Lausunto Lotus Demolition Oy 11.1.2022
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.