Hankinta, Malmitalon ravintola,-, kahvila-, henkilöstöruokailupalvelut, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2021-012705
More recent handlings
Case 12. / 80 §

Malmitalon ravintola– ja henkilöstöruokailupalveluiden hankinta vuosille 2022–2027

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti

A Hyväksyä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan Malmitalon ravintola- ja henkilöstöruokailupalveluiden hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan kulttuurijohtajan
– tekemään hankinnasta päätöksen
– allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella
solmittavat sopimukset.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli hankinta-asiantuntija Niina Lammi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Malmitalon ravintola– ja henkilöstöruokailupalvelujen hankintojen arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle on noin 1 500 000 euroa.

Käyttöoikeussopimuksen ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytetty hankintayksikön arvioimaa sopimuksen saajan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa.

Käyttöoikeussopimuksessa siirtyy palvelujen tarjoamiseen ja hallinnoimiseen liittyvä toiminnallinen riski sopimuksen saajalle. Kulttuurin ja vapaa–ajan toimiala ei maksa korvausta palvelun tuottamisesta sopimuksen saajalle.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena Malmitalon ravintola– ja henkilöstöruokailupalvelut ajalle 1.8.2022–31.7.2027.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Hankintayksikkö antaa valitulle palveluntuottajalle oikeuden periä maksuja palveluja käyttäviltä asiakkailta palveluntuottajan ottaessa kantaakseen palveluntuottamiseen liittyvän riskin. Tarjouskilpailun perusteella valitaan yksi palveluntuottaja, jonka vastuulla on ravintola–, henkilöstöravintola– ja catering –palveluiden hoitaminen. Käyttöoikeussopimus koostuu vuokrasopimuksesta ja palvelusopimuksesta.

Vertailu tapahtuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, joka muodostuu parhaasta hinta-laatusuhteesta. Vertailu muodostuu liikevaihtoon sidotusta % –lisävuokraosuudesta, jonka tarjoaja tarjoaa kiinteän vuokrahinnan päälle. Tämän lisäksi vertailuperusteina ovat palvelukuvaus palveluntuottajan ehdotus ravintolan konseptista ja toimintamallista, käyttöönottosuunnitelmasta, perehdytyssuunnitelmasta sekä ehdotus sisustussuunnitelmasta. Lisäksi arvioidaan työllistämisehdon käyttöönottoa ja tarjoajan ympäristöjärjestelmää.

Sopimus

Sopimus palveluista tehdään liitteenä olevan sopimus- ja vuokrasopimusluonnoksen mukaisesti. Sopimus on suunniteltu aloitettavaksi 1.8.2022 ja se on voimassa 31.7.2027 saakka.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat liitteinä ovat luonnokset 1–9 (tarjouspyyntö, palvelukuvaus, palvelusopimus, vuokrasopimus, vastuunjakotaulukko, työllistämisehto, tietosuoja– ja salassapitoliite, ESPD ja pohjapiirustus).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Close

This decision was published on 13.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 69, 70, 71, 73, 74, 75, 77 (A), 78 (A), 79 ja 80 (A) §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 72, 77 (B ja C), 78 (B ja C) ja 80 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. kulttuurijohtaja
Reetta Heiskanen

Ask for more info

Antti Manninen, johtaja, puhelin: 09 310 80821

antti.manninen@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60§, 138§
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§
8. Confidential: HankL 60§, 138§
9. Confidential: HankL 60§, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.