Hankinta, Malmitalon ravintola,-, kahvila-, henkilöstöruokailupalvelut, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2021-012705
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 12. / 80 §

Malmitalon ravintola– ja henkilöstöruokailupalveluiden hankinta vuosille 2022–2027

Kultur- och fritidsnämnden

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti

A Hyväksyä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan Malmitalon ravintola- ja henkilöstöruokailupalveluiden hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B Oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan kulttuurijohtajan
– tekemään hankinnasta päätöksen
– allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella
solmittavat sopimukset.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli hankinta-asiantuntija Niina Lammi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Malmitalon ravintola– ja henkilöstöruokailupalvelujen hankintojen arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle on noin 1 500 000 euroa.

Käyttöoikeussopimuksen ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytetty hankintayksikön arvioimaa sopimuksen saajan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa.

Käyttöoikeussopimuksessa siirtyy palvelujen tarjoamiseen ja hallinnoimiseen liittyvä toiminnallinen riski sopimuksen saajalle. Kulttuurin ja vapaa–ajan toimiala ei maksa korvausta palvelun tuottamisesta sopimuksen saajalle.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena Malmitalon ravintola– ja henkilöstöruokailupalvelut ajalle 1.8.2022–31.7.2027.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Hankintayksikkö antaa valitulle palveluntuottajalle oikeuden periä maksuja palveluja käyttäviltä asiakkailta palveluntuottajan ottaessa kantaakseen palveluntuottamiseen liittyvän riskin. Tarjouskilpailun perusteella valitaan yksi palveluntuottaja, jonka vastuulla on ravintola–, henkilöstöravintola– ja catering –palveluiden hoitaminen. Käyttöoikeussopimus koostuu vuokrasopimuksesta ja palvelusopimuksesta.

Vertailu tapahtuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, joka muodostuu parhaasta hinta-laatusuhteesta. Vertailu muodostuu liikevaihtoon sidotusta % –lisävuokraosuudesta, jonka tarjoaja tarjoaa kiinteän vuokrahinnan päälle. Tämän lisäksi vertailuperusteina ovat palvelukuvaus palveluntuottajan ehdotus ravintolan konseptista ja toimintamallista, käyttöönottosuunnitelmasta, perehdytyssuunnitelmasta sekä ehdotus sisustussuunnitelmasta. Lisäksi arvioidaan työllistämisehdon käyttöönottoa ja tarjoajan ympäristöjärjestelmää.

Sopimus

Sopimus palveluista tehdään liitteenä olevan sopimus- ja vuokrasopimusluonnoksen mukaisesti. Sopimus on suunniteltu aloitettavaksi 1.8.2022 ja se on voimassa 31.7.2027 saakka.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat liitteinä ovat luonnokset 1–9 (tarjouspyyntö, palvelukuvaus, palvelusopimus, vuokrasopimus, vastuunjakotaulukko, työllistämisehto, tietosuoja– ja salassapitoliite, ESPD ja pohjapiirustus).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Stäng

Detta beslut publicerades 13.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 69, 70, 71, 73, 74, 75, 77 (A), 78 (A), 79 ja 80 (A) §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 72, 77 (B ja C), 78 (B ja C) ja 80 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. kulttuurijohtaja
Reetta Heiskanen

Mer information fås av

Antti Manninen, johtaja, puhelin: 09 310 80821

antti.manninen@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60§, 138§
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§
8. Confidential: HankL 60§, 138§
9. Confidential: HankL 60§, 138§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.