Avustuksen myöntäminen, nuorisopalvelut, koronasta palautumisen lisämääräraha vuosille 2021-2022

HEL 2021-012734
More recent handlings
Case 3. / 24 §

Nuorisotoiminnan koronalisäavustukset 2021

Youth Sub-committee of the Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto myönsi liitteen 1 mukaisesti 14 hakijalle avustusta nuorten harrastustoiminnan elpymiseen ja nuorisotyöhön yhteensä 306 350 euroa siten, että 256 350 euroa myönnetään nuorisotoiminnan koronalisäavustuksen määrärahasta sekä 50 000 euroa nuorisotoiminnan projektiavustuksen vuoden 2021 määrärahasta. Nuorisotoiminnan projektiavustusmäärärahaa koskevat tässä päätöksessä samat myöntämisperusteet ja avustusehdot kuin nuorisotoiminnan koronalisäavustusta.

Nuorisopalvelujen kumppanuuspäällikön päätöksellä on myönnetty enintään 3 000 euron suuruisia koronalisäavustuksia yhteensä 73 650 euroa 31 hakijalle.

Myllypuron maahanmuuttajat ry:lle (nro 9) ei myönnetä avustusta, koska hakemus on puutteellinen.

Taakuleeye Helping hand ry:lle (nro 15) ei myönnetä avustusta, koska hakijalle aiemmin myönnetyn nuorisotoiminnan avustuksen käytössä on ilmennyt epäselvyyksiä. Lisäksi hakemus on puutteellinen.

Tule Mukaan ry:lle (nro 16) ei myönnetä avustusta, koska hakijalle aiemmin myönnetyn nuorisotoiminnan avustuksen käytössä on ilmennyt epäselvyyksiä.

Ohjeita avustuksen saajille

Koronasta palautumisen ja elpymisen lisämääräraha-avustus tulee selvittää projektiselvityslomakkeella 31.12.2022 mennessä ja sen lisäksi avustusta saavan tulee toimittaa nuorisopalvelujen kumppanuusyksikköön 31.3.2023 mennessä hyväksytty tilinpäätös, jossa hankkeen tulot ja menot näkyvät omana kustannuspaikkanaan. Kustannuspaikkaan ei voi kohdistaa muita kaupungin avustuksia.

Avustusta saavan on noudatettava nuorisojaoston hyväksymää nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä ja Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (www.hel.fi/nuorisonavustukset):

Avustusta saavan on käytettävä projektissaan Helsinki-kehystunnusta, joka käyttöohjeineen löytyy osoitteesta:

Avustus maksetaan yhdessä erässä. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Avustustoiminnassa on otettu huomioon valtiontukisääntely ja avustuksen kilpailuvaikutukset. Avustamisen ei katsota vaikuttavan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, koska palveluja tuotetaan ensi sijassa paikallisille asukkaille rajatulla alueella jäsenvaltiossa.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat suunnittelijat Liisa Remes, Tuulia Saves ja Mika Tullila.

Esteelliset: Nina Miettinen
Esteellisyyden syy: palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi (hallintolain 28.1 § kohta 4)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 7.9.2021, § 130, että kaupunginvaltuuston 16.6.2021, § 187 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle myöntämä toimintakatteen kertaluonteinen alitusoikeus 3,5 miljoonaa euroa jaetaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan ekosysteemin toimijoille suhteessa nykyisiin avustusmäärärahoihin seuraavasti: liikunta noin 1,05 miljoonaa euroa, nuoriso noin 0,33 miljoonaa euroa ja kulttuuri noin 2,12 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti, että lisämäärärahan avustusperiaatteissa ja avustusten myöntämisperusteissa on sekä toimialan yhteisiä periaatteita että palvelukohtaisia myöntämisperusteita. Toimialan yhteisten avustusperiaatteiden mukaisesti avustuksia kohdennetaan kulttuurialan ja tapahtumien toipumisen tukemiseen ja lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen osana koronasta toipumista.

Mikäli hakemus on puutteellinen, tulee hakijaa pyytää täydentämään hakemusta ja asettaa määräaika, johon mennessä hakemus tulee viimeistään täydentää. Jos hakemusta ei täydennetä asetettuun määräaikaan mennessä, käsitellään hakemus toimitettujen tietojen perusteella. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Avustuksen myöntämisen ja maksamisen edellytyksenä on, että kaupungin hakijalle aiemmin myöntämien avustusten käytössä ei ole ilmennyt epäselvyyksiä. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Kaupungin hakijalle myöntämä avustus on julkisista varoista myönnettyä tukea. Mikäli avustusta myönnetään hakijalle, joka harjoittaa taloudellista toimintaa kilpailluilla markkinoilla (esim. palveluiden tai tuotteiden myyntiä), tulee ennen avustuksen myöntämistä selvittää ja arvioida, onko avustuksen myöntäminen valtiontukisäännösten mukaan mahdollista. Avustuspäätöksen perusteluista tulee tällaisessa tapauksessa ilmetä peruste avustuksen sallittavuudelle. Kiellettynä valtiontukena pidetään julkisen sektorin missä tahansa muodossa myöntämää tukea, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua, suosii jotakin yritystä tai tuotannonalaa ja vaikuttaa EU:n jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Myös avustus voi täyttää kielletyn valtiontuen kriteerit, eikä avustusta tule tällöin myöntää. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)

Nuorisotoiminnan koronalisäavustusta voidaan myöntää nuorten harrastustoiminnan elpymiseen ja nuorisotyöhön. Avustusta voidaan myöntää sekä perustoiminnan tukemiseen, laajentamiseen ja kehittämiseen että uusiin hankkeisiin. Hakemukselle katsotaan eduksi, jos mukana on yhteistyökumppaneita. Hakukelpoisia ovat yleishyödylliset yhdistykset, joiden kotipaikka on Helsinki, ja joilla on kokemusta ja näyttöä nuorisotoiminnan järjestämisestä.

Avustus jaetaan kahteen osaan, joilla on osittain erilaiset avustuksen myöntämisperusteet:

1) Kaikille yhteisiä myöntämisperusteita ovat

  • toiminta kohdistuu nuoriin, joista vähintään 2/3 osaa on 7–28-vuotiaita helsinkiläisiä
  • toiminta sisältää tai tukee nuorten kohtaamista toisten nuorten kanssa kasvokkain ja/tai digitaalisesti
  • toiminnan nuorisopoliittinen ja nuorisokasvatuksellinen merkitys

2) Yli 3 000 euron avustushakemusten myöntämisperusteina ovat lisäksi

  • toimintasuunnitelman ja talousarvion toteuttamiskelpoisuus suhteessa hakijan kokemukseen ja resursseihin
  • toiminnan arvioinnin suunnitelma

Nuorisotoiminnan koronalisäavustuksen hausta tiedotettiin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisotoiminnan avustusten www-sivuilla ja nuorisopalveluiden kumppanuusyksikön uutiskirjeessä. Lisäksi järjestettiin infotilaisuus 27.10.2021 Teams-sovelluksen kautta.

Koronalisäavustushakemuksia saapui määräaikaan 8.10. klo 16 mennessä yhteensä 54. Enintään 3 000 euron hakemuksia oli 36 kappaletta, joista yksi siirrettiin valmisteltavaksi nuorisopalvelukokonaisuudelta kulttuuripalvelukokonaisuudelle ja yksi hakija perui hakemuksensa. Yli 3 000 euron hakemuksia oli 18, joista yksi siirrettiin käsiteltäväksi nuorisopalvelukokonaisuudelta kulttuuripalvelukokonaisuudelle.

Yli 3 000 euron hakemukset käsiteltiin seuraavalla tavalla:

  • Tarkasteltiin, saapuiko hakemus määräajassa ja toimittiko hakija mahdolliset pyydetyt lisäselvitykset tai puuttuvat liitteet asetetussa kohtuullisessa määräajassa.
  • Tarkistettiin hakijoiden hakukelpoisuus
  • Tarkasteltiin, oliko nuorisotoiminnan koronalisäavustushakemusten joukossa hakemuksia, jotka kuuluisivat kulttuuri- tai liikuntapalvelukokonaisuuden piiriin.
  • Tarkasteltiin, kohdistuuko toiminta nuoriin, joista vähintään 2/3 on 7–28-vuotiaita helsinkiläisiä, sekä sisältääkö tai tukeeko toiminta nuorten kohtaamisia toisten nuorten kanssa
  • Arvioitiin hakemuksen toimintasuunnitelman ja talousarvion toteuttamiskelpoisuutta
  • Arvioitiin toiminnan nuorisopoliittista ja nuorisokasvatuksellista merkitystä
  • Tarkasteltiin, onko toiminnassa mukana yhteisötyökumppaneita

Nuorisojaosto esitti elokuun kokouksessaan (31.8.2021 § 21) näkemyksenään, että koronasta toipumisen määrärahasta nuorisotoiminnan koronalisäavustukseen ohjattu osuus 330 000 euroa on riittämätön. Koronalisäavustuksen tavoitteisiin vastaavia, myöntämisperusteet täyttäviä ja hyviä hakemuksia saapui määrärahaan suhteutettuna lukuisia. Nuorisotoiminnan projektiavustushakemuksia puolestaan on pandemian aikana saapunut vähemmän, koska sekä yhdistyksien että nuorten toimintaryhmien mahdollisuudet järjestää tavallisella nuorisotoiminnan projektiavustuksella tuettavaa toimintaa ovat koronan takia huonontuneet. Tässä tilanteessa on tarkoituksenmukaista siirtää jäljellä olevasta projektiavustusmäärärahasta 50 000 euroa jaettavaksi nuorisotoiminnan koronalisäavustuksena.

Koronapandemian vaikutukset nuoriin ovat olleet merkittäviä ja kielteisiä. Lukuisten tutkimusten ja selvitysten mukaan nuorten tilanne on pandemian aikana polarisoitunut lisää. Merkittävällä osalla nuorista yksinäisyys, ahdistus ja opiskelun vaikeudet ovat lisääntyneet. Kielteisten vaikutusten poikkeuksellisuutta valottaa se, että vuodesta 1997 asti tehdyssä Nuorisobarometrissä 15–25-vuotiaiden tyytyväisyys elämäänsä oli pandemian aikana koko mittaushistorian alhaisimmalla tasolla. Koronalisäavustusta hakeneet järjestöt toivat hyvin esiin sitä, miten nuorten huonontunut tilanne näkyy yhdistysten toiminnassa ja arjessa.

Nuorisotoiminnan koronalisäavustuksen hakemuksissa näkyi se, että järjestöt tuntevat hyvin nuorten tilanteen ja pystyvät luomaan uutta, sekä kehittämään ja laajentamaan toimintaansa siten, että nuorten poikkeuksellisissa olosuhteissa kasvaneisiin tarpeisiin voidaan vastata. Joukossa on toimintaa monen ikäisille nuorille, mutta teini-ikäiset ja täysi-ikäiset nuoret painottuvat suunnitelmien kohderyhmissä. Tämä painotus sopii yhteen tutkimustiedon kanssa, jonka mukaan näiden ikäryhmien nuorten joukossa on kärsitty selvästi ja huolestuttavasti pandemian negatiivisista vaikutuksista. Toimintojen sisällöt ovat moninaisia, mutta yleisinä teemoina nousee esiin nuoren toimijuuden tukeminen, kaverisuhteet, aktiivinen kansalaisuus sekä ympäristö- ja ilmastoasiat. Koronalisäavustuksella tuettava toiminta edistää nuorten osallistumista ja mukana pysymistä niin harrastamisessa kuin muussakin nuorisotyössä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. (luku 17, § 4 kohta 3 ja 4)

Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa. Avustusjärjestelmällä kehitetään kansalaisyhteiskuntaa sekä parannetaan kaupunkilaisten mahdollisuuksia voimaantua, liikkua, luoda ja olla aktiviinen toimija. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 13.2.2018, § 28)

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaoston hyväksymän nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön mukaisesti nuorisojaosto tekee päätöksen yli 3 000 euron projektiavustuksista. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö 1.1.2021)

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Nuorisopalvelukokonaisuus Itäinen nuorisotyö Kumppanuusyksikkö Kumppanuuspäällikkö 23.11.2021 § 27

Close

This decision was published on 01.12.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka

Ask for more info

Liisa Remes, suunnittelija, puhelin: 09 310 26783

liisa.remes@hel.fi