Hankesuunnitelma, Kanneltie 1, Kannelmäen peruskoulun julkisivun ja vesikaton korjaus

HEL 2022-000409
More recent handlings
Case 5. / 17 §

Kannelmäen peruskoulun (Kanneltie 1) julkisivun ja vesikaton korjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kannelmäen peruskoulun julkisivun ja vesikaton korjauksen 14.1.2022 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 4 957 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 915 000 euroa lokakuun 2021 kustannustasossa.

Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta ja hankkeen kustannusvaikutuksesta omalta osaltaan.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua ja valmistelua odottamatta hankepäätöksen lainvoimaisuutta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hanke koskee Kannelmäen peruskoulun Kanneltien toimipisteen julkisivun ja vesikaton peruskorjausta.

Close

Yleistä hankkeesta

Hankkeen tarkoituksena on parantaa kohteen sisäilman laatua. Rakennuksen ulkoseinärakenteissa on havaittu laaja-alaisia kosteus- ja mikrobivaurioita etenkin julkisivujen alaosassa ja sokkeleissa. Myös yläpohjarakenteissa on todettu paikallisia vaurioita. Suoritettujen kuntotutkimusten perusteella rakennuksen julkisivut ja vesikatot ovat kiireellisen peruskorjauksen tarpeessa.

Rakennuksessa on tehty vuonna 2012 sisätiloja koskeva perusparannus, jossa uusittiin myös talotekniset järjestelmät. Silloinen perusparannus ei kuitenkaan käsittänyt rakennuksen ulkokuorta. Rakennuksen julkisivut ovat säilyneet lähes alkuperäisinä.

Rakennusta ei ole suojeltu, mutta Helsingin kouluja koskevan Opintiellä – Helsinkiläisiä koulurakennuksia 1890 - 1980 (2004) arvioinnin ja luokituksen mukaan Kannelmäen peruskoulu sijoittuu ensimmäiseen arvoluokkaan. Luokitusperusteina ovat rakennuksen arkkitehtoninen arvo, kaupunkikuvallinen merkitys, historiallinen arvo ja säilyneisyys.

Hankkeessa uusitaan rakennuksen kaikki julkisivut ja vesikatot. Peruskorjaus parantaa rakennuksen kosteusteknistä toimivuutta ja energiatehokkuutta.

Nykyisestä tiili-villa-tiili-ulkoseinärakenteesta puretaan muurattu julkisivuverhous, sokkelirakenne ja lämmöneristys. Sisäpuolinen tiiliseinä jää paikoilleen. Uudessa ulkoseinärakenteessa lämmöneristekerros on paksumpi. Eristeen ja julkisivuverhouksen väliin lisätään tuuletusväli. Ulkoseinässä olevat ikkunat otetaan talteen, kunnostetaan ja asennetaan sen jälkeen uudelleen paikoilleen.

Rakennuksen pelti- ja kermikatot uusitaan. Yläpohjan lämmöneristys korvataan paksummalla lämmöneristeellä. Vesikatolla olevat kattokuvut säilytetään. Vesikattojen tuuletusviemärit uusitaan. Räystäille ja alasottoputkille lisätään sähköinen sulanapitojärjestelmä. Vesikatolle asennetaan aurinkosähköjärjestelmä.

Julkisivuissa ja vesikatoilla olevat hyväkuntoiset talotekniset laitteet irrotetaan, varastoidaan ja asennetaan uudelleen. Julkisivuissa olevat kaiuttimet uusitaan, ovipuhelimia ja -kelloja lisätään/uusitaan ja valaistusta parannetaan. Salaojalinjastossa havaitut puutteet korjataan. Ränni- ja sadevesikaivoja lisätään/uusitaan.

Viranomaisten ennakkolausunnot

Hankkeen suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijoina kaupunginmuseon ja rakennusvalvonnan edustajia sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstöä.

Rakennus on arkkitehtonisesti, kaupunkikuvallisesti ja historiallisesti arvokas. Peruskorjauksessa pyritään säilyttämään rakennuksen mittasuhteet. Tämä edellyttää yksityiskohtaista suunnittelua etenkin sisäänvetojen, katosten ja aukotusten osalta. Materiaali-, väri- ja laitevalinnoilla pyritään säilyttämään rakennuksen ulkohahmon ominaispiirteet. Nykyinen käytöstä poistunut savupiippu säilytetään kaupunkikuvallisena elementtinä. Aurinkopaneelit sijoitetaan vesikaton lappeen suuntaisesti niin, etteivät ne häiritse rakennuksen yleisilmettä.

Rahoitus

Vuoden 2022 alusta sisäisen vuokramalliuudistuksen ensimmäisessä vaiheessa otettiin käyttöön muutokset ylläpitovuokriin. Peruskorjauksia ja kunnossapidollisia korjauksia ei toteuteta investointimäärärahoilla, vaan ne on siirretty osaksi käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjettia. Tämän seurauksena näillä korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan kyseiset korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2025 alusta lukien.

Kustannukset

Hankkeen rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 4 915 000 euroa (992 euroa/brm²) lokakuun 2021 kustannustasossa.

Väistötilat

Koulun koko toiminta siirtyy väistötiloihin peruskorjauksen ajaksi (8/2022 - 12/2023, yhteensä 17 kk). Väistötiloiksi on suunniteltu osoitteessa Pelimannintie 16 sijaitsevia tilaelementeistä koostuvia paviljonkirakennuksia. Koulun käytössä olevien väistötilojen laajuus on noin 3 200 htm². Väistötilakäytön tilakustannus käyttäjälle on tiloista perittävä vuokra 17 kuukauden ajalta. Käyttäjä ei maksa tältä ajalta vuokraa Kanneltien toimipisteen tiloista.

Aikataulu ja toteutus

Rakentaminen alkaa 6/2022, ja työ valmistuu 12/2023.

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan tilat-palvelulla, joka vastaa myös kiinteistön ylläpidosta.

Close

This decision was published on 14.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Jonna Taegen, projektinjohtaja, puhelin: 050 3516992

Ext-Jonna.Taegen@hel.fi

Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843

maria.lahdemaki@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelma 2821P21544 Liitteet 1-4

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.