Hankesuunnitelma, Kanneltie 1, Kannelmäen peruskoulun julkisivun ja vesikaton korjaus
Kannelmäen peruskoulun (Kanneltie 1) julkisivun ja vesikaton korjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kannelmäen peruskoulun julkisivun ja vesikaton korjauksen 14.1.2022 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 4 957 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 915 000 euroa lokakuun 2021 kustannustasossa.
Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta ja hankkeen kustannusvaikutuksesta omalta osaltaan.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua ja valmistelua odottamatta hankepäätöksen lainvoimaisuutta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hanke koskee Kannelmäen peruskoulun Kanneltien toimipisteen julkisivun ja vesikaton peruskorjausta.
Yleistä hankkeesta
Hankkeen tarkoituksena on parantaa kohteen sisäilman laatua. Rakennuksen ulkoseinärakenteissa on havaittu laaja-alaisia kosteus- ja mikrobivaurioita etenkin julkisivujen alaosassa ja sokkeleissa. Myös yläpohjarakenteissa on todettu paikallisia vaurioita. Suoritettujen kuntotutkimusten perusteella rakennuksen julkisivut ja vesikatot ovat kiireellisen peruskorjauksen tarpeessa.
Rakennuksessa on tehty vuonna 2012 sisätiloja koskeva perusparannus, jossa uusittiin myös talotekniset järjestelmät. Silloinen perusparannus ei kuitenkaan käsittänyt rakennuksen ulkokuorta. Rakennuksen julkisivut ovat säilyneet lähes alkuperäisinä.
Rakennusta ei ole suojeltu, mutta Helsingin kouluja koskevan Opintiellä – Helsinkiläisiä koulurakennuksia 1890 - 1980 (2004) arvioinnin ja luokituksen mukaan Kannelmäen peruskoulu sijoittuu ensimmäiseen arvoluokkaan. Luokitusperusteina ovat rakennuksen arkkitehtoninen arvo, kaupunkikuvallinen merkitys, historiallinen arvo ja säilyneisyys.
Hankkeessa uusitaan rakennuksen kaikki julkisivut ja vesikatot. Peruskorjaus parantaa rakennuksen kosteusteknistä toimivuutta ja energiatehokkuutta.
Nykyisestä tiili-villa-tiili-ulkoseinärakenteesta puretaan muurattu julkisivuverhous, sokkelirakenne ja lämmöneristys. Sisäpuolinen tiiliseinä jää paikoilleen. Uudessa ulkoseinärakenteessa lämmöneristekerros on paksumpi. Eristeen ja julkisivuverhouksen väliin lisätään tuuletusväli. Ulkoseinässä olevat ikkunat otetaan talteen, kunnostetaan ja asennetaan sen jälkeen uudelleen paikoilleen.
Rakennuksen pelti- ja kermikatot uusitaan. Yläpohjan lämmöneristys korvataan paksummalla lämmöneristeellä. Vesikatolla olevat kattokuvut säilytetään. Vesikattojen tuuletusviemärit uusitaan. Räystäille ja alasottoputkille lisätään sähköinen sulanapitojärjestelmä. Vesikatolle asennetaan aurinkosähköjärjestelmä.
Julkisivuissa ja vesikatoilla olevat hyväkuntoiset talotekniset laitteet irrotetaan, varastoidaan ja asennetaan uudelleen. Julkisivuissa olevat kaiuttimet uusitaan, ovipuhelimia ja -kelloja lisätään/uusitaan ja valaistusta parannetaan. Salaojalinjastossa havaitut puutteet korjataan. Ränni- ja sadevesikaivoja lisätään/uusitaan.
Viranomaisten ennakkolausunnot
Hankkeen suunnittelun yhteydessä on kuultu asiantuntijoina kaupunginmuseon ja rakennusvalvonnan edustajia sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstöä.
Rakennus on arkkitehtonisesti, kaupunkikuvallisesti ja historiallisesti arvokas. Peruskorjauksessa pyritään säilyttämään rakennuksen mittasuhteet. Tämä edellyttää yksityiskohtaista suunnittelua etenkin sisäänvetojen, katosten ja aukotusten osalta. Materiaali-, väri- ja laitevalinnoilla pyritään säilyttämään rakennuksen ulkohahmon ominaispiirteet. Nykyinen käytöstä poistunut savupiippu säilytetään kaupunkikuvallisena elementtinä. Aurinkopaneelit sijoitetaan vesikaton lappeen suuntaisesti niin, etteivät ne häiritse rakennuksen yleisilmettä.
Rahoitus
Vuoden 2022 alusta sisäisen vuokramalliuudistuksen ensimmäisessä vaiheessa otettiin käyttöön muutokset ylläpitovuokriin. Peruskorjauksia ja kunnossapidollisia korjauksia ei toteuteta investointimäärärahoilla, vaan ne on siirretty osaksi käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjettia. Tämän seurauksena näillä korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan kyseiset korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2025 alusta lukien.
Kustannukset
Hankkeen rakentamiskustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä 4 915 000 euroa (992 euroa/brm²) lokakuun 2021 kustannustasossa.
Väistötilat
Koulun koko toiminta siirtyy väistötiloihin peruskorjauksen ajaksi (8/2022 - 12/2023, yhteensä 17 kk). Väistötiloiksi on suunniteltu osoitteessa Pelimannintie 16 sijaitsevia tilaelementeistä koostuvia paviljonkirakennuksia. Koulun käytössä olevien väistötilojen laajuus on noin 3 200 htm². Väistötilakäytön tilakustannus käyttäjälle on tiloista perittävä vuokra 17 kuukauden ajalta. Käyttäjä ei maksa tältä ajalta vuokraa Kanneltien toimipisteen tiloista.
Aikataulu ja toteutus
Rakentaminen alkaa 6/2022, ja työ valmistuu 12/2023.
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan tilat-palvelulla, joka vastaa myös kiinteistön ylläpidosta.
Detta beslut publicerades 14.02.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jonna Taegen, projektinjohtaja, puhelin: 050 3516992
Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843