Hankinta, osastopäivystäjälääkärin vuokraaminen vuodeosastoille, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-001949
More recent handlings
Case 6. / 37 §
This decisionmaker is no longer active

Osastopäivystäjälääkärin vuokraaminen vuodeosastoille Malmin ja Laakson sairaaloihin

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä osastopäivystäjälääkärin vuokraamisen vuodeosastoille Malmin ja Laakson sairaaloihin kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

-tekemään hankinnasta päätöksen

-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan taustaa

Osastopäivystäjälääkäreitä on hankittu Helsingin sairaalan Malmin ja Laakson sairaaloiden tilapäisiin sijaistarpeisiin pienhankintana hankitun määrän jäädessä alle lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintojen kynnysarvon. Päivystäjälääkäreiden sijaistarpeet ovat lisääntyneet, ja hankinta on tarpeen kilpailuttaa.

Hankinnan kohde

Hankinta koskee osastopäivystäjälääkärien vuokraamista tilapäiseen sijaistarpeeseen Malmin sairaalan viidelle (5) ja Laakson sairaalan yhdelletoista (11) vuodeosastolle.

Vuokralääkäriä arvioidaan tarvittavan neljään työvuoroon kuukaudessa kummassakin sairaalassa. Palvelu täydentää omaa palvelutuotantoa.

Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja. Hankintamäärät saattavat muuttua arvioidusta.

Tarjouskilpailu

Päivystäjälääkärin hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu.

Tarjouskilpailu järjestetään lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kilpailutuksessa on yksi hankinnan kohde.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut ammatilliseen pätevyyteen ja kokemukseen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa, jotka asetetaan etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia.

Puitejärjestelyn sisällä päivystäjälääkärin vähimmäisvuorot annetaan puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle palveluntuottajalle. Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevan palveluntuottajan tulee sitoutua tuottamaan vähimmäisvuorot.

Muut puutosvuorot tarjotaan puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle palveluntuottajalle. Mikäli palveluntuottaja ei tilaajan ilmoittamassa määräajassa pysty täyttämään tilausta, tarjotaan sitä etusijajärjestyksessä seuraavalle palveluntuottajalle.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−4 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tällä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudelle, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.9.2022.

Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät eivät sido Helsingin kaupunkia.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 15.03.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 32, 33, 34, 36 (A), 37 (A), 38, 39, 40, 41 ja 44 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 35, 36 (B) ja 37 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 138§ 60§
2. Confidential: HankL 138§ 60§
3. Confidential: HankL 138§ 60§
4. Confidential: HankL 138§ 60§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.