Hankinta, osastopäivystäjälääkärin vuokraaminen vuodeosastoille, sosiaali- ja terveystoimiala
Osastopäivystäjälääkärin vuokraaminen vuodeosastoille Malmin ja Laakson sairaaloihin
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä osastopäivystäjälääkärin vuokraamisen vuodeosastoille Malmin ja Laakson sairaaloihin kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
-tekemään hankinnasta päätöksen
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan taustaa
Osastopäivystäjälääkäreitä on hankittu Helsingin sairaalan Malmin ja Laakson sairaaloiden tilapäisiin sijaistarpeisiin pienhankintana hankitun määrän jäädessä alle lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintojen kynnysarvon. Päivystäjälääkäreiden sijaistarpeet ovat lisääntyneet, ja hankinta on tarpeen kilpailuttaa.
Hankinnan kohde
Hankinta koskee osastopäivystäjälääkärien vuokraamista tilapäiseen sijaistarpeeseen Malmin sairaalan viidelle (5) ja Laakson sairaalan yhdelletoista (11) vuodeosastolle.
Vuokralääkäriä arvioidaan tarvittavan neljään työvuoroon kuukaudessa kummassakin sairaalassa. Palvelu täydentää omaa palvelutuotantoa.
Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen perusteella noudattaen kilpailutuksen ehtoja. Hankintamäärät saattavat muuttua arvioidusta.
Tarjouskilpailu
Päivystäjälääkärin hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu.
Tarjouskilpailu järjestetään lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kilpailutuksessa on yksi hankinnan kohde.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut ammatilliseen pätevyyteen ja kokemukseen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa, jotka asetetaan etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia.
Puitejärjestelyn sisällä päivystäjälääkärin vähimmäisvuorot annetaan puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle palveluntuottajalle. Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevan palveluntuottajan tulee sitoutua tuottamaan vähimmäisvuorot.
Muut puutosvuorot tarjotaan puitejärjestelyn etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle palveluntuottajalle. Mikäli palveluntuottaja ei tilaajan ilmoittamassa määräajassa pysty täyttämään tilausta, tarjotaan sitä etusijajärjestyksessä seuraavalle palveluntuottajalle.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−4 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tällä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudelle, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.9.2022.
Tarjousasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät eivät sido Helsingin kaupunkia.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Detta beslut publicerades 15.03.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 32, 33, 34, 36 (A), 37 (A), 38, 39, 40, 41 ja 44 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 35, 36 (B) ja 37 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183