Hankinta, Pakilan alueurakan 1.10.2019 - 30.9.2024 lisätyövarauksen korottaminen
Pakilan alueurakan 1.10.2019 - 30.9.2024 lisätyövarauksen korottaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa ylläpidon Pakilan alueurakan lisätyövarausta seuraavasti:
- Pakilan alueurakan lisätyövarausta korotetaan 1 200 000 eurolla siten, että lisätyövaraus on koko urakan ajalle 2019 - 2024 yhteensä 1 797 000 euroa (alv. 0 %).
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ville Andersson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa ylläpitopäällikön tekemään sopimuksen Pakilan alueurakasta 1.10.2019 - 30.9.2024 YIT Suomi Oy:n kanssa sen 11.3.2019 antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishinta on 6 640 425,23 euroa (alv. 0 %). Hankinnan arvo sisältää lumen kuljetusta 168 000 euroa (alv. 0 %).
Lisäksi jaosto oikeutti ylläpitopalvelun käyttämään Pakilan alueurakkaan mahdollisesti tuleviin lisätöihin 597 000 euroa (alv. 0 %).
Nykyinen lisätyövarauksen korotustarve muodostuu pääosin poikkeuksellisen runsaslumisista talvista 2021 ja 2022 sekä niiden hoitoon tarvittavista lisäkalustotarpeista sekä lumenkuljetuksista. Alueurakassa kaikki lumenkuljetus tilataan lisätöinä urakan sopimuksen mukaisella yksikköhinnalla euroa/m³. Lumenkuljetukseen sisältyy myös lumen varapaikkojen tyhjennys varsinaisille paikoille, joka tarkoittaa kaksinkertaista kustannusta samoille lumille.
Urakkaan sidottu vuotuinen lumenkuljetuksen määrä on 30 000 m³. Talvena 2021 lunta kuljetettiin 106 900 m³ ja talvena 2022 lunta kuljetettiin 224 000 m³. Lumimäärästä johtuen alueurakkaan maksettiin lumenkuljetuksen yksikköhinnan tarkistamisen seurauksena AYSE:n mukaisesti lisätöinä talven 2021 osalta 115 285 euroa (alv. 0 %) ja talven 2022 osalta 431 367 euroa (alv. 0 %). Pelkästään talven 2021 lisätyöt ovat kuluttaneet urakan lisätyövarausta 280 110,52 eurolla sekä talven 2022 lisätyöt 807 850,49 eurolla. Talven lisätyötilaukset sisältävät kaiken lumenkuljetuksen, lisäkalustotarpeet, hiekoitushiekan logistiset kustannukset ja bonukset sekä lumen yksikköhinnan tarkistamisen. Lisääntyneiden roska-astioiden aiheuttama todellisten hoitokustannusten kasvu aiheuttaa itsessään 150 000 euron lisätyökustannuksen koko urakka-ajalle.
Tilatut lisä- ja muutostyöt urakka-aikana:
- lisä- ja muutostöitä vuonna 2020 tilattu 100 394,75 euroa, alv. 0 %
- lisä- ja muutostöitä vuonna 2021 tilattu 288 658,64 euroa, alv. 0 %
- lisä- ja muutostöitä vuonna 2022 tilattu 807 850,49 euroa, alv. 0 %
Lisä- ja muutostöitä on tilattu urakka-aikana 1 196 903,88 euroa, joten lisätyövarauksen ylitystä on muodostunut 06/2022 mennessä 599 903,88 euroa.
This decision was published on 04.07.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Toni Paakkunainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38968
Ville Andersson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 33029
Anna-Mari Tiitinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 42148