Hankinta, Pakilan alueurakan 1.10.2019 - 30.9.2024 lisätyövarauksen korottaminen

HEL 2022-003632
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 12. / 81 §

Pakilan alueurakan 1.10.2019 - 30.9.2024 lisätyövarauksen korottaminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa ylläpidon Pakilan alueurakan lisätyövarausta seuraavasti:

- Pakilan alueurakan lisätyövarausta korotetaan 1 200 000 eurolla siten, että lisätyövaraus on koko urakan ajalle 2019 - 2024 yhteensä 1 797 000 euroa (alv. 0 %).

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ville Andersson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa ylläpitopäällikön tekemään sopimuksen Pakilan alueurakasta 1.10.2019 - 30.9.2024 YIT Suomi Oy:n kanssa sen 11.3.2019 antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishinta on 6 640 425,23 euroa (alv. 0 %). Hankinnan arvo sisältää lumen kuljetusta 168 000 euroa (alv. 0 %).

Lisäksi jaosto oikeutti ylläpitopalvelun käyttämään Pakilan alueurakkaan mahdollisesti tuleviin lisätöihin 597 000 euroa (alv. 0 %).

Nykyinen lisätyövarauksen korotustarve muodostuu pääosin poikkeuksellisen runsaslumisista talvista 2021 ja 2022 sekä niiden hoitoon tarvittavista lisäkalustotarpeista sekä lumenkuljetuksista. Alueurakassa kaikki lumenkuljetus tilataan lisätöinä urakan sopimuksen mukaisella yksikköhinnalla euroa/m³. Lumenkuljetukseen sisältyy myös lumen varapaikkojen tyhjennys varsinaisille paikoille, joka tarkoittaa kaksinkertaista kustannusta samoille lumille.

Urakkaan sidottu vuotuinen lumenkuljetuksen määrä on 30 000 m³. Talvena 2021 lunta kuljetettiin 106 900 m³ ja talvena 2022 lunta kuljetettiin 224 000 m³. Lumimäärästä johtuen alueurakkaan maksettiin lumenkuljetuksen yksikköhinnan tarkistamisen seurauksena AYSE:n mukaisesti lisätöinä talven 2021 osalta 115 285 euroa (alv. 0 %) ja talven 2022 osalta 431 367 euroa (alv. 0 %). Pelkästään talven 2021 lisätyöt ovat kuluttaneet urakan lisätyövarausta 280 110,52 eurolla sekä talven 2022 lisätyöt 807 850,49 eurolla. Talven lisätyötilaukset sisältävät kaiken lumenkuljetuksen, lisäkalustotarpeet, hiekoitushiekan logistiset kustannukset ja bonukset sekä lumen yksikköhinnan tarkistamisen. Lisääntyneiden roska-astioiden aiheuttama todellisten hoitokustannusten kasvu aiheuttaa itsessään 150 000 euron lisätyökustannuksen koko urakka-ajalle.

Tilatut lisä- ja muutostyöt urakka-aikana:

  • lisä- ja muutostöitä vuonna 2020 tilattu 100 394,75 euroa, alv. 0 %
  • lisä- ja muutostöitä vuonna 2021 tilattu 288 658,64 euroa, alv. 0 %
  • lisä- ja muutostöitä vuonna 2022 tilattu 807 850,49 euroa, alv. 0 %

Lisä- ja muutostöitä on tilattu urakka-aikana 1 196 903,88 euroa, joten lisätyövarauksen ylitystä on muodostunut 06/2022 mennessä 599 903,88 euroa.

Stäng

Detta beslut publicerades 04.07.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Toni Paakkunainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38968

toni.paakkunainen@hel.fi

Ville Andersson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 33029

ville.andersson@hel.fi

Anna-Mari Tiitinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 42148

anna-mari.tiitinen@hel.fi

Bilagor

1. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 4.4.2019 § 47
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.