Vahingonkorvaus, autovaurio 18.2.2022, Katajanokanlaituri 2

HEL 2022-003930
More recent handlings
Case 10. / 10 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.8.2022 § 30 (autovaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto-ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 25.8.2022 § 30 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto-ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 25.8.2022 § 30 päätöksellään hylännyt 18.1.2022 osoitteesta Rahapajankatu 1 osoitteeseen Katajanokanlaituri 2 tapahtuneeseen ajoneuvon lähisiirtoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Ajoneuvoa oli 18.1.2022 suoritetun siirron lisäksi jouduttu siirtämään pois kunnossapitotöiden edestä kahdesti eri osoitteista eli 31.1.2022 osoitteesta Laivastokatu 12 osoitteeseen Katajanokankatu 3 sekä 12.4.2022 osoitteesta Luotsikatu 6 osoitteeseen Luotsikatu 12. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 18.1.2022 suoritettuun lähisiirtoon liittyen. Vaatimuksen määrä on alun perin ollut autokorjaamon antamaan korjauskustannusten arvioon perustuen 3.414,09 €. Hakija on sittemmin todennut kiinnittäneensä auton irronneen etupuskurin itse ja täsmentänyt vaativansa kaupungilta korvauksena korjaustyöhön käyttämänsä ajan osalta oman työajan menettämisestä yhteensä 2.860,00 euroa. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessa muun muassa, että hän oli, havaittuaan ensimmäisen siirron jälkeen autonsa kadonneen parkkipaikasta, lähettänyt tekstiviestin 21.1.2022 klo 23:03 palveluun, jossa kerrotaan hinauksista. Hakija oli saanut ilmoituksen, että auto oli hinattu 18.1.2022 klo 08:41 osoitteesta Rahapajankatu 1 osoitteeseen Katajanokanlaituri 2. Hakiessaan autoa 21.1.2022 ko. osoitteesta hakija kertoo huomanneensa paikan päällä, että etupuskuri oli irti ja takapuskurin parkkitutkat olivat vaurioituneet. Hakija kertoo olleensa seuraavana arkipäivänä ensin puhelimitse yhteydessä Staraan ja toimittaneensa pyydetyn mukaisesti kuvat autosta Staralle vauriotarkastuksen tekemistä varten. Hakija teetti sittemmin autosta korjaamolla korjausarvion (3.414,09 €, päivätty 2.3.2022), jonka perusteella hakija jätti 15.3.2022 alkuperäisen vahingonkorvaushakemuksensa kaupungille.

Myöhemmin hakija on vastauksena viranhaltijapäätöksen valmistelijan tiedusteluun todennut korjanneensa vahingon itse omakätisesti ja perustavansa vahingonkorvausvaatimuksensa siihen, että on joutunut käyttämään korjauksen suorittamiseen omaa työaikaansa. Hakija on jättänyt kaupungille selityksen korjaukseen käyttämästään tuntimäärästä ja omassa työssään soveltamastaan laskutusperusteesta.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja saatuun lisäselvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön päätökseen ja sen perusteluihin.

Kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä siirtotoimenpiteen suorituksessa. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden ja oikeuskäytännön mukaan vahingonkärsijän on näytettävä toteen vahingon määrä. Hallintolain mukaan asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Ajoneuvojen siirrosta annetun lain nojalla kaupungilla on oikeus suorittaa ajoneuvolle lähisiirto, jos pysäköidystä ajoneuvosta aiheutuu haittaa tiealueella tapahtuvalle kunnossa- tai puhtaanapidolle taikka korjaus tai rakennustyölle. Ennakkoon tiedossa olevasta työstä on ilmoitettava asianmukaisin alueelle sijoitetuin merkein tai ilmoituksin vähintään kahta vuorokautta ennen suunniteltua siirtoa. Siirrosta on lain mukaan laadittava pöytäkirja.

Hinausauton puomi laskeutuu auton pohjan tason alapuolelle ja sillä nostetaan auto vetävien renkaiden puolelta ilmaan. Ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Siirronvalvoja seuraa siirron toimittamista koko tapahtuman ajan. Jos hinattava auto on ehjä eli mitään ei esim. roiku pohjasta, hinauspuomi osuu ainoastaan hinattavan auton renkaisiin eikä näin vaurioita ajoneuvoa.

Yksikön päällikön päätös perustuu asiassa saatuun selvitykseen, joka pohjautuu kyseistä siirtoa 18.1.2022 kello 8.41 koskevaan siirtopöytäkirjaan. Lisäksi käytettävissä ovat olleet kahta muuta siirtoa 31.1.2022 kello 12.55 ja 12.4.2022 kello 9.51 koskevat pöytäkirjat. Pöytäkirjoihin sisältyvät noudatetun käytännön mukaisesti otetut valokuvat ajoneuvosta ennen ja jälkeen siirtotapahtuman. Ajoneuvon mahdolliset ulospäin näkyvät, havaitut vauriot ennen siirtoa ja siirron aikana syntyvät mahdolliset uudet, havaitut vauriot kirjataan pöytäkirjaan. Missään hakijan ajoneuvon siirtoja koskevissa pöytäkirjoissa ei ole raportoitu siirron yhteydessä havaitusta vahingoittumisesta.

Hakijan käsityksen mukaan vahingoittumisen on täytynyt tapahtua ensimmäisen siirron 18.1.2022 yhteydessä. Kyseisen siirron yhteydessä ei ole havaittu tapahtuneen mitään tavallisuudesta poikkeavaa, joten ajoneuvosta on raportissa siirron jälkeisestä tilanteesta vain yksi valokuva, sekin takapuolelta. Väitetystä etupuskurin irtoamisesta ei siten ole ko. takaa otetusta kuvasta tehtävissä tarkkoja havaintoja. Hakija on itse toimittanut vaurioarvioinnin tekemistä varten autosta kuvia Staralle 8.2.2022, jolloin ajoneuvoa oli jo liikuteltu hakijan toimesta ja sille oli myös jo jouduttu siihen mennessä suorittamaan toinenkin lähisiirto (31.1.2022) kadun kunnossapitotöiden suorittamista varten.

Selvityksen mukaan hinausajoneuvon kuljettaja tai siirronvalvoja eivät ole havainneet siirron 18.1.2022 yhteydessä sellaista tapahtumaa, joka olisi antanut aihetta epäillä ja tarkistaa, onko ajoneuvo sen seurauksena mahdollisesti vaurioitunut. Tilannetta vielä jälkikäteen selvitettäessä on mm. kiinnitetty huomiota auton etupuskurin erityisen matalaan maavaraan, joten sitä mahdollisuutta, että siirron yhteydessä olisi saattanut tapahtua jonkinlainen maahan osuminen ja mahdollisesti vaurioituminen, jota ei olisi huomattu, ei tosin ole pystytty jälkikäteisen arvioinnin perusteella varmuudella myöskään poissulkemaan.

Trafista saatujen julkisten autorekisteritietojen mukaan ajoneuvolle on tehty viimeisin katsastus 15.10.2021, jolloin mittarilukema on ollut 468.906 km. Omistaja on vaihtunut 23.6.2022. Auto on poistettu liikennekäytöstä 22.7.2022, otettu uudelleen käyttöön 28.8.2022 ja poistettu jälleen liikenteestä 4.10.2022. Tällä hetkellä auto on katsastamatta ja ajokiellossa sekä poistettu liikenteestä.

Mikäli suoritettujen siirtojen yhteydessä katsottaisiin syntyneen virheen tai huolimattomuuden perusteella tuottamukseen perustuva kaupungin korvausvastuu, voisi korvattavaksi tulla vain todella syntynyt lopullinen vahinko, jonka määrän osalta näyttövelvollisuus on vahingonkärsineellä. Hakija toteaa itse suorittaneensa korjaukset ja vaatii kaupungilta korvauksena oman työansionsa menetystä korjauksiin käyttämänsä tuntimäärän perusteella. Selvitystä puuttuu kuitenkin syy-yhteydestä eli siitä, että hakija olisi juuri näiden korjaustöiden suorittamisen vuoksi ja seurauksena menettänyt työmahdollisuuksia ja siten ansionmenetyksen muodossa kärsinyt lopullista vahinkoa. Mahdollisista ulkopuoliselle suoritetuista korjaamokustannuksista ei aineistoon sisälly selvitystä.

Kaupunki katsoo edellä esitetyin ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevin perustein, että asiassa ei ole saatujen selvitysten perusteella pääteltävissä, että 18.1.2022 suoritetussa tai muissakaan hakijan ajoneuvolle suoritetuissa kahdessa lähisiirrossa olisi riittävällä todennäköisyydellä, saati varmuudella, tapahtunut sellaista virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä, jonka seurauksena kaupunki olisi tuottamuksen perusteella vahingonkorvausvastuussa ajoneuvossa ilmenneistä vaurioista. Siirtojen suorittaminen on ollut välttämätöntä katujen kunnossapitovastuun toteuttamiseksi. Hakija itse on olennaisella tavalla myötävaikuttanut vahingoittumisen riskin lisääntymiseen jättämällä toistuvasti noudattamatta kunnossapitotoimenpiteiden suorittamiseksi annettuja ajoneuvojen siirtokehotuksia. Kaupunki ei katso olevansa asiassa korvausvelvollinen.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneistä vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (30.12.2019/1508) 6 §, 10 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 26.8.2022. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 26.8.2022 eli säädetyssä määräajassa.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Hallintopäällikkö 25.08.2022 § 30

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 15.3.2022 esittänyt kaupungille 3 414,09 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on vaurioitunut 18.2.2022 kello 8.00 sille tehdyn lähisiirron yhteydessä osoitteessa Katajanokanlaituri. Staran vauriotarkastuksen 11.2.2022 antamassa lausunnossa vahingon päivämääräksi on merkitty 18.1.2022. Vaatimuksen mukaan hakija on huomannut vauriot ajoneuvossa 21.1.2022. Hakija on 16.8.2022 toimittanut eritellyn lisäkorvausvaatimuksen oman työn kustannuksista, yhteensä 2 860,00 euron edestä. Vaatimusten yhteenlaskettu summa on 6 274,09 euroa.

Kunnossa- tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa, joka laatii lähisiirrosta siirtopöytäkirjan. Siirronvalvoja on siirtotilanteessa valvomassa sekä siirrettävän ajoneuvon omistajan että kaupungin etua. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Ennen siirtoa ajoneuvo kuvataan. Siirronvalvoja kuvaa myös ajoneuvoissa jo olevat vauriot ennen kuin ajoneuvon siirtoa aloitetaan. Hinausyrittäjä vastaa siirron aikana tapahtuvista mahdollisista vahingoista, hinauspalvelusopimuksen mukaisesti.

Vaatimuksen johdosta ajoneuvon siirtäneeltä urakoitsijalta on pyydetty selvitys hakijan ajoneuvolle tehdystä siirrosta. Saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvo on siirretty kunnossapitotyötä haittaavana 18.1.2022 kello 8.41. Ajoneuvoa on siirretty uudelleen 31.1.2022 kello 12.55 ja 12.4.2022 kello 9.51. Ajoneuvo on kuvattu jokaisen siirron yhteydessä. Hinausyrittäjän antamien selvitysten mukaan hakijan ajoneuvossa olevat vauriot eivät ole syntyneet ajoneuvoon 18.1.2022 tehdyn siirron aikana, vaan kuvissa ennen ja jälkeen siirtoa puskuri on roikkunut saman verran. Hakijan kuvaamista ajoneuvon vaurioista on otettu kuvat ennen siirtoa 12.4.2022. Aiempien siirtojen, eli 18.1.2022 ja 31.1.2022 yhteydessä otetuissa kuvissa vaurioita ei ole nähtävissä.

Hakijan ajoneuvon siirto on tehty takapäästä vetävät pyörät ylhäällä, nostoaisaan kiinnitettyinä. Ajoneuvo on rullannut vapaasti sille tehdyn siirron aikana. Siirrettävään ajoneuvoon ei ole kohdistunut mitään sellaisia voimia, jotka olisivat voineet ajoneuvoa vaurioittaa hakijan kuvaamalla tavalla.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli tässä tapauksessa lähisiirron suorittajan on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hakijan ajoneuvon siirrot on suoritettu asianmukaisesti eikä siirtopöytäkirjaan ole merkitty, että siirroista olisi aiheutunut ajoneuvolle vaurioita. Ennen kolmatta siirtoa hakijan ajoneuvossa olevat vauriot on kuvattu. Kaupungin tekemien, aiempien lähisiirtojen aikana ne eivät ole ajoneuvoon syntyneet. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut ajoneuvolle tehdystä lähisiirrosta, eikä näin ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta 1 - 4 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätiedot

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi
Close

This decision was published on 18.01.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 26.8.2022
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.8.2022, liite, Mobilenote_1
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.8.2022, liite, Mobilenote_2
The attachment will not be published on the internet.
4. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.8.2022, liite, Mobilenote_3_vaatimuksen jälkeen
The attachment will not be published on the internet.
5. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.8.2022, liite, valokuva 18.1.2022 klo 8.541
The attachment will not be published on the internet.
6. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.8.2022, saate 26.8.2022 klo13.30
The attachment will not be published on the internet.
7. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.8.2022, saate 26.8.2022 klo13.36
The attachment will not be published on the internet.
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 23 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.