Vahingonkorvaus, autovaurio 31.1-2.2.2022, Dagmarinkatu 14

HEL 2022-005433
More recent handlings
Case 4. / 100 §

Begäran om omprövning av beslut av kommunteknikens underhållsenhet 17.8.2022 § 33

Board of Construction Services (Stara)

Beslut

Direktionen för affärsverket Stara beslutade att avslå den sökandes begäran om omprövning av beslutet av enhetsdirektören för kommunteknikens underhållsenhet, 17.8.2022 § 33.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Enligt 134 § 1 och 2 mom. i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av en myndighet begära omprövning av beslutet. Begäran ska göras skriftligt och ställas till det organ som nämns i lagen.

Begäran om omprövning ska framställas inom 14 dagar från att beslutet har delgivits. Om inte något annat visas, anses delgivningen ha skett den sjunde dagen efter det att beslutet postades.

Beslutet som fattats av Staras enhetsdirektör jämte besvärsanvisning har skickats till den sökande för kännedom 19.8.2022. Begäran om omprövning lämnades 2.9.2022 till Helsingfors stads registratorskontor. Ändringssökandet gjordes inom den allmänna tidsfristen.

Om grunderna för begäran om omprövning

Den sökande begär att beslutet som fattats av Staras enhetsdirektör ska hävas och att den sökande ska betalas ersättning som täcker reparationskostnaderna för plåtskadorna på personbilen till fullt belopp. Den sökande uppger att hans bil var parkerad 31.1–2.2.2022 på Dagmarsgatan i Tölö, där Stara har plogat snö på körfilen under morgontimmarna 1.2.2022. Av denna anledning antar han att bilen har åsamkats skada i samband med Staras vinterunderhållsarbeten.

I begäran om omprövning framför den sökande bland annat att plåtskadorna på bilen orsakats av den anställdas mänskliga misstag under körningen som denne inte lagt märke till då hen trött och stressad lagt upp snön på den smala gatan. Den sökande har beskrivit händelseförloppet på olika sätt bland annat med hjälp av bilder som visar skadorna på bilen och gatuområdet i fråga (skråmor på den främre stötfångaren och på den bakre stänkskärmen samt under höger baklykta, däckspår i snön) samt baserat på andra omständigheter, och anser att skadan har kunnat inträffa när gatan plogades och att den inte har orsakats av någon annan användare av gatan. Föraren till en annan personbil skulle ha upptäckt krocken och tagit kontakt för att lösa ärendet, nämner den sökande.

Den sökandes trafikförsäkringsbolag har i ersättning för fordonskador betalat 630,97 euro för bilens faktiska reparationskostnader, utöver vilket den sökande skulle betala en självriskandel om 200 euro till bilverkstaden.

Begäran om omprövning finns som bilaga 1 till detta ärende och den ursprungliga ersättningsansökan jämte bilagor finns med som tillhörande material.

Rättslig bedömning och redovisning av händelserna

Enligt 2 kap. 1 § i skadeståndslagen ska den som uppsåtligen eller av vållande förorsakar annan skada ersätta den, såvida inget annat följer av samma lag. Enligt 3 kap. 1 § 1 mom. i samma lag är arbetsgivaren skyldig att ersätta skada som en arbetstagare förorsakar genom fel eller försummelse i arbetet. Som arbetsgivare betraktas även den som ger uppdrag åt sådan självständig företagare, vilken med beaktande av uppdragsförhållandets bestående art, arbetets karaktär och övriga förhållanden bör jämställas med en arbetstagare.

Enligt den allmänna skadeståndsrättsliga principen ska den som lidit skada utöver att påvisa den skada som åsamkats hen, även påvisa orsakssambandet mellan den verksamhet som misstänks ha orsakat skadan och den nämnda skadan. Den sökande har orsakats ekonomisk skada i form av självriskandelen, men han har dock inte bevisat händelseförloppet och därmed inte orsakssambandet. Till skillnad från den ursprungliga ersättningsansökan framför den sökande i begäran om omprövning att han hittat ytterligare en stor skråma på den främre stötfångaren på bilen som stått parkerad snett med fronten mot trottoaren på det sätt som bilden visar.

Enligt den redovisning som Staras arbetsledning har lämnat har Staras entreprenör plogat och sandat körfilen på Dagmarsgatan, vilket hör till underhållsansvaret, under morgontimmarna 1.2.2022 och föraren av arbetsmaskinen har nekat till att hen i samband med vinterunderhållsarbetet skulle ha orsakat skada på den bil som stått i den ovan nämnda parkeringsrutan. Det finns inga ögonvittnen till den skadehändelse som den sökande beskriver och Stara har inte fått några anmälningar om andra fordonsskador på samma ställe. Därutöver anser arbetsledningen det vara mycket osannolikt att den sökandes bil skulle ha kunnat åsamkas plåtskador genom att krocka både fram och bak på bilen med snöplogen utan att föraren skulle ha märkt detta. Det går inte heller att utesluta att trafikskadan inte skulle ha kunnat orsakas av vilken väganvändare som helst som kört intill fordonet i det dåliga väglaget på gatan som sluttar neråt.

Den föredragande anser med ovan nämnda grunder att det inte har uppstått något skadeståndsansvar för Stara och att den sökande i sin begäran om omprövning inte framför omständigheter med betydelse för avgörande av ärendet, baserat på vilka enhetschefens beslut bör hävas och Staras skadeståndsansvar omprövas.

Close

This decision was published on 28.10.2022

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.

Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

tf. verkställande direktör
Hannu Halkola

Ask for more info

Ville Alatyppö, enhetschef, telefon: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Attachments

1. Omprövningsbegäran 2.9.2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.