Vahingonkorvaus, esinevahinko, 23.2.2022

HEL 2022-007377
More recent handlings
§ 38

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, esinevahinko Isonniitynpolulla 23.2.2022

Yksikönjohtaja

Päätös

Staran kaupunkitekniikan yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvausvaatimuksen ja korvata hakijalle maksukuittia vastaan uuden postilaatikon (49 euroa) ja postikulut (9,80 euroa), yhteensä 58,80 euroa hakijan ilmoittamalle tilille.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan ajoradan vieressä, tontilla sijaitseva postilaatikko oli vaurioitunut Isonniitynpolulla 23.2.2022 kello 13:00. Hakija epäilee, että lumiaura oli repinyt postilaatikon irti kiinnikkeistään ja hajottanut postilaatikon. Hakijan mukaan postilaatikon ympäristö oli ennen kyseistä aurausta puhdistettu asianmukaisesti lumesta.

Hakija on toimittanut 1.6. ja 14.6.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen korvausvaateen postilaatikon hankintakuluista yhteensä 181 euron osalta: vastaava uusi postilaatikko 85 euroa, postilaatikon asennuskulut 64 euroa sekä asentajan matkakustannukset 32 euroa. Uuden postilaatikon maksukuitti on toimitettu Kirjaamoon 19.9.2022.

Staran työnjohdolta saadun selvityksen mukaan Staran on ollut auraamassa kyseisessä kohteessa 23.2.2022 ja vahinko on Staran aiheuttama. Stara korvaa hakijalle maksukuittia vastaan uuden laatikon hankintakuluineen eli 58,80 euroa. Stara ei korvaa hakijan esittämiä oheiskuluja eli postilaatikon asennuskuluja ja asentajan matkakustannuksia (yhteensä 96 euroa), koska ne ovat kohtuuttomat verrattuna vahingoittuneen postilaatikon alkuperäiseen hankintahintaan vuonna 2015 sekä käypään nykyarvoon.

Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.

This decision was published on 21.09.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 15.3.2022
2. Vahingonkorvausvaatimus 15.3.2022, liite, valokuvat
3. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.6.2022, saate
4. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.6.2022, liite, kuva 1
5. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.6.2022, liite, kuva 2
6. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 14.6.2022, liite, kuva 3

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.